Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget!

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Ito-Frederiksen




Antal indlæg : 6
Join date : 04/07/10
Age : 55
Geografisk sted : Tommerup

Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Empty
IndlægEmne: Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget!   Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Icon_minitimeTirs 13 Mar 2012 - 1:28

For cirka et år siden købte jeg nogle Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" af Ole (Unimati). For nogle måneder kunne jeg nogenlunde regne ud at jeg måtte have et par, da de hele tiden gik sammen og forsvarede et område; men der var for meget larm i akvariet (ps. det er på 530 l) fra de andre fisk. Efterhånden blev akvariets bestand reduceret så der nu findes 2 stk Hyp. nicaraguensis, 1 stk Amph. longimanus, 1 stk scalare, nogle Ancistrus og 9 pansermaller plus ca. 30 unger af Nandopsis salvini.
De legede på en sten tæt ved forruden. Det havde de også gjort nogle gange før men næste dag var æggene væk, denne gang lod jeg en LED-strimmel være tændt om natten, hvilket måske gjorde at æggene overlevede og onsdag havde jeg så en klump unger der lå i en grubbe beskyttet af hannen. Siden æggene blev lagt har hun intet lavet, det er hannen der har passet æggene og nu står han og beskytter de små ikke-svømmende unger. Jeg regner med at der nok går 2-3 dage endnu inden de begynder at svømme. Her idag mandag er ungerne blevet fritsvømmende og Nandopsis salvini ungerne er blevet meget interesseret i de små fritsvømmende unger :-(
Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" ligner på mange måde en blå acara; men de er efter min mening mere farvestrålende end dem.
Jeg synes det er en fisk, der skal udbredes noget mere indenfor vores hobby. Så hvis du gerne vil prøve blå acara, hvorfor så ikke prøve denne fisk i stedet for?

PS. Har lige opdaget, at den er blevet flyttet fra Aequidens til Andinoacara, siden jeg sidst læste dens artsbeskrivelse.

Ole, kan du eventuelt fortælle mig hvor du har fået de fisk fra som jeg købte fra dig, også gerne om der er nogle der har opdrættet der før her i Danmark. Ved du evt. også hvad generation jeg har fået fra dig (VF, F1, F2 eller Fx)?
Mvh
Sven
Tilbage til toppen Go down
Mr. Andersen




Antal indlæg : 25
Join date : 01/05/11
Geografisk sted : Århus

Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Empty
IndlægEmne: Sv: Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget!   Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Icon_minitimeTirs 13 Mar 2012 - 19:40

Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! 654467
Tilbage til toppen Go down
Ito-Frederiksen




Antal indlæg : 6
Join date : 04/07/10
Age : 55
Geografisk sted : Tommerup

Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Empty
IndlægEmne: Rio Cuchivero   Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Icon_minitimeTirs 13 Mar 2012 - 20:32

Jeg skal først lære at tage billeder og så sidenhen lære at lægge dem ind på akvariegalleriet og så overfører dem hertil. Det er alt for meget arbejde. Razz
Men der er ikke flere unger idag :-( Jeg tror mine salvini unger har haft noget godt natmad!
Næste gang kommer Rio Cuchivero parret til at gå alene i et akvarium på 200 l så jeg også kan få ungerne opfodret.

Er der nogen der ved om den har fået et formelt latinsk navn? Jeg har ihvertfald ikke fundet noget på fishbase.org
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Empty
IndlægEmne: Sv: Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget!   Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Icon_minitimeLør 17 Mar 2012 - 10:14

Cool Sven. Så kom de i gang cheers

Det er en super flot fisk, som skal udbredes i hobbyen. Jeg mener ikke, at den er blevet videnskabeligt beskrevet endnu, men mon ikke det kommer en dag?

Dem du købte af mig, kom fra Michael A, som så havde fået dem af Søren Gottwald.... mener jeg. Det er jo ved at være noget tid siden Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! 699920

De er enten F1´ere eller F2´ere fra Tyskland, hvis jeg husker rigtigt. De er opdrættet meget, men af uransagelige grunde aldrig blevet introduceret ordentligt til hobbyen. Jeg kan se, at interessen er stor for dem, da vi har nogle voksne til at gå i butikken, som jeg vil avle på. Wink

Hvis du suger unger op en dag, så husk at lade nogle af dem være hos forældrene, ellers bliver hunnen rigtig tøsesur på hannen.... og det kan vare i lang tid. Det oplevede jeg hos mine egne i Hobro Very Happy

https://unimati.danskforum.net/t801-aequidens-sp-cuchivero-et-positivt-bekendtskab
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Empty
IndlægEmne: Sv: Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget!   Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget! Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget!
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Sat#"&%==? nu skete det der helst ikke skulle ske !!!!!!!
» Aequidens sp "cuchivero" - Et positivt bekendtskab.
» kom nu med noget aktivitet!!!
» Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?
» Sker der noget spændende i jeres akvarier?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Jeres fisk :: Amerika - Cichlider-
Gå til: