Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?

Go down 
+6
Kiwa
Unimati
jensp
lgb
Topcat
TKL
10 deltagere
ForfatterBesked
TKL




Antal indlæg : 8
Join date : 26/06/09

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 26 Jun 2009 - 10:29

Hej

Jeg er lidt af en nybegynder... ja, ok.. jeg er nybegynder og ja, jeg har endnu et problem Smile

Det er ved at være sommer, og det må mine fisk også sande. Jeg har købt et akvarie med baggrund hvori jeg har installeret et baggrundsfilter. Filteret kører rigtig godt, men jeg har et problem med varmen. Der er intet varmelegeme i akvariet, alligevel når temperaturen op på 32 grader (i går). Til de fisk der er deri er det pænt højt - omend de synes at være glade nok lige nu.

Det må jo så være pumpen og lysene der er skyld i varmeudviklingen. Kan jeg hjælpe til at nedbringe temperaturen ved at skifte pumpen? Den bruger nemlig en hel del watt, og i så fald hvilken pumpe kan jeg skifte til og sikre filteret stadig kører? Filteret er sat op som vist på Unimati's side (god artikel!).


Akvariet er et 250 l
Pumpen der er deri nu er en New-Jet NJ 1700 der ifølge pakken bruger 32 watt og jeg kan se at f.eks. en Hydor Pico Evolution 1200 kun bruger 7 watt (http://www.unimati.biz/product.asp?product=1610)

Det skal siges jeg er meget glad for den strøm der er i akvariet lige nu, og det er fiskene også.


Fiskene i akvariet er:

Corydoras Sterbai
Puntius denisonii
Crossocheilus siamensis
Tilbage til toppen Go down
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 26 Jun 2009 - 11:32

Hej,
32 grader det var godt nok en del, hvor varmt er det i rummet hvor den står?

Luft ud hvor den står og hvis der er topglas på akvariummet vil jeg fjerne det.
Hvis du har et heldækkende armatur vil jeg åbne det så meget som det kan.

Kan kunne måske købe en blæser og stille den så den blæser over vandet?

Mvh
Thorkild
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 26 Jun 2009 - 13:31

Herhjemme tæller vi 30-32 og fiskene stor trives cheers `Jeg tænker bare på alt det strøm jeg spare ved at jeg ikke selv skal varme det op til 30 grader lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
TKL




Antal indlæg : 8
Join date : 26/06/09

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 26 Jun 2009 - 14:20

lgb skrev:
Herhjemme tæller vi 30-32 og fiskene stor trives cheers `Jeg tænker bare på alt det strøm jeg spare ved at jeg ikke selv skal varme det op til 30 grader lol!

Mit indtryk er da også at fiskene er upåvirkede af varmen. De er måske mere sultne end normalt, men pyt med det.

Personligt er jeg ligeglad hvad der står på tælleren bare fiskene ikke har det dårligt - og deres artsbeskrivelse siger jo ikke ligefrem 32 C. Er det "ligemeget" i perioder? Har læst et sted at det "blot" accelerer deres stofskifte og de derfor lever kortere tid men intet konkret.

Min stuetemperatur når op på 28-29 C ... super med et nyt højisoleret hus Smile
Tilbage til toppen Go down
jensp

jensp


Antal indlæg : 156
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 26 Jun 2009 - 22:32

Vil nok fraråde 32 grader hvis folk spøger!

Jeg skifter vand 2 gange om ugen m iskoldt vand, det holder temp nede.

MVH. Jens
Tilbage til toppen Go down
http://www.malawi-gruppen.dk
TKL




Antal indlæg : 8
Join date : 26/06/09

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 22:53

Hej Jens

Jeg skiftede vand i dag og brugte koldt vand til at fylde op med. Fik temperaturen ned fra 30 til 26 grader, men her til aften er jeg igen på de 30 grader, så jeg spekulerer på om det er smart at lade temperaturen svinge når effekten er så kortvarig. Nå, men tak for svarene.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 23:14

Jeg er én af dem, der ikke gør så meget ved temperaturen i akvariet. Mine akvarier ligger over 30 grader nu generelt , og jeg sørger kun for, at der er ilt nok til fiskene. Mit lys er dog slukket fra lørdag aften til og med onsdag formiddag, så det sænker temperaturen en del, men den runder hurtigt 30 grader igen, når lyset er tændt.

Hvis dine fisk ikke viser antydning af ubehag, og du sørger for ilt nok i vandet, så tror jeg ikke, at du vil løbe ind i problemer. Jeg tager IKKE hensyn til eventuelle planter i dit akvarie, da jeg ikke har forstand på dem. Jeg ved dog, at flere planter er mere modtagelige overfor høje temperaturer end fiskene normalt er Wink

Husk, at tjekke om dine sterbai smutter op til overfladen i ny og næ, for derefter at smutte tilbage til bunden. Det kan være en indikator på, at iltniveauet på bunden af akvariet begynder at blive for lavt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 23:35

Jeg målte lige temperaturen i mit øverste 720´er, og den ligger på 32,2 grader. Der går malawi, victoria, Synodontis, L-177 + en ukendt malle, og der er ingen problemer. Jeg tager temperaturen igen på onsdag for at se, hvor meget lyset (2x58 W) har at skulle sige i et 720´er her om sommeren.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
TKL




Antal indlæg : 8
Join date : 26/06/09

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 0:17

Hej Ole, tak for dit input. Det er godt at høre at jeg ikke er den eneste der har "problemer" med temperaturen. Det er den pokkers nybegynder-nervøsitet Smile

Jeg er blevet fortalt at grunden til pansermaller går op og "snupper" lidt luft er fordi de har brug for det til deres fordøjelse. Er du sikker på at det er et dårligt tegn? De har sådan set altid været oppe og hente lidt O2 i ny og næ - ikke hele tiden. De gjorde det også for en måned siden da temperaturen var 26 C.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 1:05

Jep, rigtig mange har issues med varmen her om sommeren Very Happy

De par gange jeg har haft pansermaller, synes jeg, at de smuttede mere til overfalden, hvis cirkulationen/tilførslen af ilt blev minimeret. Det kan sagtens have været et tilfælde. Jeg må med skam erkende, at jeg aldrig grundigt har sat mig ind i dem, så det kan snildt være, at jeg er forkert på den Embarassed
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 8:40

Når vi har varmeproblemer, holder vi lyset slukket, åbner lågerne til akvarierne (når vi er hjemme), nedsætter fodringen, og skifter mere vand for at holde temperaturen nede.

I vores 960 L skiftede vi de "powerdimser" som trækker filtreret bag baggrunden ud, med nogle som ikke er så kraftige og dermed ikke afgiver så megen varme. Det har alene givet et generelt temperaturfald i akvariummet på mellem 1-2 grader. I vinters var det dog ikke så hensigtsmæssigt, men her om sommeren et det jo en fin ting.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 9:06

nu må du snart lære det Yvonne.. de hedder ikke "powerdimser" de hedder powerhead lol!
alt efter hvilke fisk man har, er det en god ide at fjerne dækglas/åbne lampen. mine sandsild kan finde på at springe, så jeg skal ikke lette noget dækglas. men ekstra vandskift sænker varmen.

allan
Tilbage til toppen Go down
TKL




Antal indlæg : 8
Join date : 26/06/09

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 14:20

Hvilke "powerdimser" bruger I så nu Yvonne? Det var nemlig også mit først bud på noget der kunne nedbringe temperaturen. Som sagt så er det en lille strømsluger der sidder der nu.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeMan 29 Jun 2009 - 8:05

Haha ja Allan jeg ved det godt - jeg skal tage mig sammen. drunken Men fandt lige en gammel seddel hvor der står årsagen til, at jeg kalder det "powerdimser"

Inden vi skiftede ud til nye havde vi en Lifetech cirkulationspumpe AP 5500, og et Lifetech powerhead AP 2500. Ergo havde vi en af hver "dims" og jeg jeg ved godt at forskellen er at den ene bare giver cirkulation, hvorimod den anden cirkulerer og reelt kan trække et filter. Men da begge ligger i samme kammer, og dermed trækker filtret, var det nemmere at kalde dem for "powerdimser" under et.

I dag kører vi med 1 stk. Aqua bee UP 1000 (1000 l/t) og 1 stk. Aqua bee UP 3000 (3000 l/t)

De sidder stadigvæk i samme kammer, men om den ene betegnes som et powerhead og den anden er en cirkulationspumpe ved jeg ikke. Embarassed

TLK jeg ved ikke hvad du eventuelt kan skifte ud til, og om du overhovedet skal skifte noget ud. Vores akvarium er på 960 L, og filtret er på 100 L bioballs og blå filtersvamp, så det har nogle lidt andre dimensioner end der er i dit 250 L. Men det ved Ole helt sikkert meget mere om.

Mht åbenstående låger, er jeg helt enig med Allan, man skal helt klart tage hensyn til hvilke fisk man holder. Har man nogen som springer, sandsild f.eks., skal man nok være påpasselig med at åbne op.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 3 Jul 2009 - 12:05

Jeg holdt lyset slukket i mit 720´er fra lørdag kl 18, og tændte først igen onsdag kl 11.00. Temperaturen faldt fra 32,2 grader til 30,5 grader. Her i dag måler den igen 32,5 grader, efter at lyset har været tændt fra kl. 11.00-18.30, og jeg kan ikke have låget stående åben, da victoriaerne springer ud som Allan er inde på Laughing
Fiskene ser totalt ligeglade ud, så jeg dropper at "pille ved" temperaturen i det akvarie Very Happy

Thomas: Du må gerne skrive, om det har hjulpet, at du har skiftet New-Jet 1700 ud med Hydor 1200´eren.

Til Yvonne & powerdims debatten:
Jeg ved ikke, om jeg har korrekt fat i det, men sådan her benævner jeg pumperne:

Powerhead: Pumpe med løftehøjde, men som skal være i vand, når den kører. F.eks. Eheim Compact 1000, Hydor Pico Evolution, Aquarium Systems Maxi-Jet, AquaClear, AquaBee 1000 osv.

Cirkulationspumpe: Pumpe med løftehøjde, men som kan stå udenfor akvariet. Dvs. der kan monteres indsugningsslange og udstrømmerslange på den. F.eks. Eheim Universal pumperne (dem, der også sidder ovenpå f.eks. Eheim 2260 spandpumpen), Aquarium Systems New-Jet, Eheim Compact 2000, AquaBee 2000/1. osv

Stream pumpe: Pumpe uden løftehøjde, men med meget stort flow. F.eks. Marea/HS Seio, Hydor Koralia osv.

Dvs. Thomas har faktisk skiftet en cirkulationspumpe ud med et powerhead, da han valgte at prøve Hydor Pico Evolution 1200 fremfor Aquarium Systems NJ-1700, der sad der i. Giver det mening Yvonne? Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 3 Jul 2009 - 12:07

Hov forresten:

Aquabee UP1000 = Powerhead, da den skal være i vand.

Aquabee 3000 = Cirkulationspumpe, da den kan køre udenfor akvariet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 3 Jul 2009 - 12:39

Hej Ole

Ja så fik jeg en forklaring som jeg forhåbentlig kan huske fremover, og vigtigst af alt forstår. Dine pædagogiske evner har jeg aldrig tvivlet på, og igen brillierer du med at kunne forklare
tingene, så selv jeg forstår dem cheers

Mange tak for udredningen, skal nok forsøge, hvis jeg engang i fremtiden bevæger mig ind i en teknik debat af denne type, at benævne tingene korrekt Embarassed Chancerne for, at det sker er
heldigvis, for Jer andre, ikke særlig store lol!

Kæmper pt. med 2 akvarier som konstant ligger på 30 grader - har mistet 3 store sandsild i den sidste uges tid Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? 646538 Om det er varmen eller det har andre årsager ved jeg ikke. Havde samme
problemer med varmen sidste år, men der døde ingen, så er sgu lidt i tvivl om der er noget under opsejling i det akvarium. Men nu får vi se. Håber de resterende 7 sild klarer skærerne.

Det er yderst sjældent vi har dødsfald her hos os, og hader det som pesten når de indtræffer Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? 107245 - de skal bare holde sig væk skal de Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? 212589
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 3 Jul 2009 - 13:14

... og lige på falderebet:

Da næsten ingen anvender funktionaliteten ved cirkulationspumper (at de kan stå udenfor akvariet), så bliver de normalt benævnt Powerhead i daglig tale. Du vil også opleve rigtig mange, der benævner Powerstream pumperne, som cirkulationspumper..... så deeeeet Very Happy

Rigtig surt med fiskene. Er det malawi eller tangaerne, der er døde?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 3 Jul 2009 - 15:21

Haha, ja det er en jungle med alle de forskellige ting der findes derude som tilfredsstiller enhver akvarists behov.

Det er desværre Tangaerne der er røget i svinget. Ved godt jeg ikke må sige desværre, men Malawi sildene har jeg jo nok af, næsten så jeg kunne fodre svin med dem. Razz

Har ikke helt styr på hvor temperaturfølsomme X. boulengeri reelt er, og egentlig heller ikke på, hvor gamle de kan blive. Men skal lige have fat i opdrætter for, at høre nærmere om disse ting.
Der er desværre ikke så mange som har erfaring med dem, og der er skrevet så at sige ingenting om dem, sååh Thomas står tit for skud, når jeg har spørgsmål haha.

Kunne forestille mig i søen, at fisk som ikke bryder sig om ekstrem varme, bare søger til køligere områder = større dybder, når solen står højt på himlen, det har vores jo ikke mulighed for i
disse små glasbokse vi holder dem i.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
FinnB

FinnB


Antal indlæg : 83
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Avnbøl

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 3 Jul 2009 - 16:12

Da var da trist med de fisk,har heldigvis ikke problemer med varmen,fordi mine akvarier står i kælderen Smile
Tilbage til toppen Go down
http://www.alssundakva.dk
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 3 Jul 2009 - 18:07

FinnB skrev:
Da var da trist med de fisk,har heldigvis ikke problemer med varmen,fordi mine akvarier står i kælderen Smile

Mine baljer står også i klæderen - med en temp. på 27c i øjeblikket.

Til Yvonne, det er surt for jer Crying or Very sad jeg ved jo hvor i elsker alle jeres fisk uanset hvilken sø de kommer fra Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? 95018
Tilbage til toppen Go down
TKL




Antal indlæg : 8
Join date : 26/06/09

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Succes!   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 3 Jul 2009 - 18:15

Jeg kan med glæde stemmen sige at den nye powerhead har hjulpet! Lige nu hvor temperaturen udenfor er 28 C og rumtemperaturen er 29 C er temperaturen i akvariet .... (drumroll please....) 29 C!!!! Normalt ville temperaturen have været 32 C eller derover.

Jeg har den bagerste flap på armaturet åbent og den nye ph kørende på fuldt drøn med sine sølle og totalt lydløse 7w.

Så tak for hjælpen alle sammen... Smile

Det eneste "minus" er at den nye PH er noget mindre kraftig end den forrige, så der nu er mindre strøm i akvariet. Det er desuden sjovt at se hvordan det straks påvirker fiskenes adfærd at strømmen ændres.

Jeg siger "minus" fordi jeg tror mine Puntus Denisonii var meget glade for den kraftige strøm, tilgengæld er mine pansermaller blevet aktive i områder af akvariet de ellers ikke benyttede ret meget.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeLør 4 Jul 2009 - 11:06

Kiwa skrev:
Har ikke helt styr på hvor temperaturfølsomme X. boulengeri reelt er, og egentlig heller ikke på, hvor gamle de kan blive. Men skal lige have fat i opdrætter for, at høre nærmere om disse ting.

Jeg har heller ingen viden omkring X. boulengeri, men lægger de sig bare lidt op af X. sp. "kilesa", så er de ret følsomme omkring temperaturen. Jeg havde ihvertfald lidt problemer med mine kilesaer, hvis temperaturen blev for lav i akvariet. Jeg kan ikke hukse, hvordan de reagerede på høje temperaturer. Jeg har hørt, at X. sp. "kilesa" bliver omkring 3-4 år gammel, men det er måske lidt i underkanten. Peter HP gjorde jo meget i kilesaer, så det kan være, at han har en ide om, hvor gamle de kan blive? Ellers må du jo give lyd, når du har hørt fra Thomas. Nu er vi andre jo nysgerrige Wink


TKL skrev:
Jeg kan med glæde stemmen sige at den nye powerhead har hjulpet! Lige nu hvor temperaturen udenfor er 28 C og rumtemperaturen er 29 C er temperaturen i akvariet .... (drumroll please....) 29 C!!!! Normalt ville temperaturen have været 32 C eller derover.
Super, at det hjalp Very Happy
Ja, cirkulationen har en kæmpe indvirkning på dine fisks opførsel. Man kan jo så undre sig over, at der tit bliver skrevet, at vandet skal cirkuleres 3-4 gange/timen, uden at folk har spurgt om, hvilke fisk der er i akvariet Rolling Eyes
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeMan 6 Jul 2009 - 9:27

Hejsa

Undskyld det sene tilbagesvar, har lige været på miniweekend i det sønderjydske. Dejlig tur, hvor vi også var forbi Givskud Zoo, der kunne man tale om varmt vejr. geek
Ja vi holder af alle vores fisk, helt sikkert, og jeg ville have været ligeså bekymret hvis det var Malawierne der var ramt, selvom det måske ikke lyder sådan. Heldigvis er der ikke flere døde, her mens vi har været væk.

Ja jeg ved at Kilesaer vist ikke skulle blive så gamle igen, og måske gør det samme sig gældende for X. boulengeri. Men vores er max. 2 år gamle, så har tænkt lidt over at det kan ikke være det.

Mht. temperaturfølsomhed, så ved jeg fra Thomas, at disse ikke så godt tåler bratte temperaturfald, det har han ihverttilfald advaret imod, men om det også gælder den anden vej i opadgående retning ved jeg som sagt ikke. Men tager fat i ham her en af dagende.

Sidder i øvrigt lige pt. og bager på en "lille" debat om dem, med tilhørende bileder, så der tager jeg emnet op igen, og skriver selvfølgelig de svar jeg får fra Thomas der.

Vil nu gå ud og bygge lidt videre på vores terasse - jojo ferien skal jo bruges til noget fornuftigt.

Ha' en god dag.

PS. rigtig fint at en udskiftning af powerhaed har hjulpet på temperaturen i dit akvarium TLK.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeMan 6 Jul 2009 - 19:04

Ole, du købte jo alle mine Kilesaer, så de nåede ikke at blive gamle her, så det kan jeg ikke hjælpe jer med.

Men på et tidspunkt, for meget længe siden, hørte jeg en skrøne om at de kun ynglede en gang i deres liv, men det passer ikke, så meget fandt jeg da ud af. lol!

Mvh. Peter
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitimeFre 10 Jul 2009 - 1:38

peter hp skrev:
Men på et tidspunkt, for meget længe siden, hørte jeg en skrøne om at de kun ynglede en gang i deres liv, men det passer ikke, så meget fandt jeg da ud af. lol!

Mvh. Peter

Så havde du dælme mange hunner da lol! lol! lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Empty
IndlægEmne: Sv: Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?   Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Puha det er varmt. Kan jeg gøre noget?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» kom nu med noget aktivitet!!!
» Andinocara (Aeq.) sp. "Rio Cuchivero" - Så skete der noget!
» Sker der noget spændende i jeres akvarier?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Teknik-
Gå til: