Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Anbefalet foder, til Gibberosa.

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
turtle




Antal indlæg : 5
Join date : 28/12/10

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 17:51

Hej ALLE.

Jeg er ny. Ikke alene her, men også med Gibberosa.

Jeg kunne godt bruge lidt råd og vejledning til fodring og pasning generelt.

Jeg har 960 Liter vand og har en flok på 8 voksne individer og 6 unge individer.
Hvis nogen har lyst, kan de ses på YpuTube hvis man søger efter KongeDybet

Jeg skifter Ca. 100 Liter vand om ugen
Har Ca. 300 Liter filter (bag bagrunden) inkluderet i de 960 Liter vand samt en Eheim 2180 spandpumpe.

Jeg har noget tanganyika flagefoder, Gibberrosa flydepiller, Gibberosa grand, Spaulinadisk, Rejeæg (frost), Lille krill (Frost), Artemia (Frost).

Noget jeg mangler, eller ikke skal/må bruge?

Nogle gode råd?

På forhånd tak og GODT NYTÅR :-)


Sidst rettet af turtle Tirs 28 Dec 2010 - 18:44, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 18:40

Anbefalet foder, til Gibberosa. 809526

Hvis du kan finde nogle frosne muslinger (ikke fra dåse,da de indeholder konserveringsstoffer og andet skidt ,dine fisk ikke har godt af)
dem vil de synes godt om. Jeg ville også holde lidt igen med flydende flage/pille foder ,men hvis de får det med måde er det fint nok.

Du kan også give dem frosne rejer,dem vil de sikker også gerne æde.

Vandskift og filter ser fornuftigt ud

også et godt nytår til dig
Tilbage til toppen Go down
turtle




Antal indlæg : 5
Join date : 28/12/10

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 18:47

He he, de får også optøede rejer.... Glemte jeg at skrive på..

Jeg synes bare, at der er mange Gibberosa´s som er flottere i farverne. Bl.a. når jeg ser på YouTube.
Derfor tænkte jeg på, at jeg skulle gøre noget mere ud af mit foder.
Vil muslingerne, kunne gøre en forskel der?

De har gået i min balje, siden 14/12-2010 så måske de også skal falde mere til eller?
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 18:54

turtle skrev:
He he, de får også optøede rejer.... Glemte jeg at skrive på..

Jeg synes bare, at der er mange Gibberosa´s som er flottere i farverne. Bl.a. når jeg ser på YouTube.
Derfor tænkte jeg på, at jeg skulle gøre noget mere ud af mit foder.
Vil muslingerne, kunne gøre en forskel der?

De har gået i min balje, siden 14/12-2010 så måske de også skal falde mere til eller?

Ja okay så er de jo ret nye i akvariet,har lige luret din video,og synes at de ser fine ud,mange af dem på youtube har marineglorør i ,og det giver fiskene fine blå farver,men de kan godt være lidt mørke,indtil de er faldet til.

Muslinger er et rigtig godt foder,så prøv om du kan finde nogle (pizzamuslinger er rigtig gode)
Tilbage til toppen Go down
turtle




Antal indlæg : 5
Join date : 28/12/10

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 19:03

Tak so far - andre input er velkomne :-)
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 19:45

ikke for at sætte malurt i bægeret, men har du købt dem som kapampa ??? da jeg har set din video igen, vil jeg mene at dine fisk er Frontosa Burundi og de er ikke så blå som gibberosa typerne.
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 20:03

Angående foder, så er der en tråd her, hvor du kan se lidt om, hvad andre bruger.
https://unimati.danskforum.net/t644-frontosa-brugere-og-varianter

Efter at have set dit klip, er jeg dog heller ikke enig i at det er en Gibberosa Kapampa.
Der er flere grunde til dette.

1: Jeg har endnu ikke set Kapampa til salg i Danmark ( selvom de måske er her, men de er sjældne så )
2: Den temmeligt store pandepukkel, som Blue Zaire ikke får så meget af.
3: Den vigtigste grund, den forreste stribe går hele vejen gennem øjet og skråt bagud, på Zaire varianterne danner den nærmest en maske.
Prøv at google nogle billeder af Tembwe/ Moba / Kitumba og Kapampa.

Tilbage til toppen Go down
turtle




Antal indlæg : 5
Join date : 28/12/10

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 21:16

Jeg har købt dem på dba.dk som Frontosa og har så læst at de ikke hedder Frontosa mere, men Gibberosa...
Det lader dog til at være mere indviklet end det :-)

Jeg har købt dem i samlet flok, for 2.000,- Kr.

Er jeg så blevet "snydt" ?

Hvad vil i mene, den korrekte betegnelse i givet fald er? :-)
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 21:55

Det er delvist rigtigt det du har fået oplyst, eller selv har fundet ud af, for før var der kun Frontosa, og nu både Frontosa og Gibberosa.
Jeg havde et godt link, hvor begge typer var grundigt beskrevet, men det eksisterer åbenbart ikke mere, jeg forsøger lige at finde beskrivelsen igen.
I første indlæg på denne tråd, er der beskrevet hvilke fangsteder der hører til Frontosa/Gibberosa.
http://www.arofanatics.com/forums/showthread.php?t=315095






Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 22:59

Her er også et godt link til fangststeder og varianter

http://www.cichlid-forum.com/articles/frontosa_variant_map.php
Tilbage til toppen Go down
turtle




Antal indlæg : 5
Join date : 28/12/10

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeOns 29 Dec 2010 - 9:40

Nu er forvirringen da total.
Den ene kilde, der her refereres til skriver: Gibberosa has 6 stribes instead of seven.
Mine fisk har 6 striber og det gør dem vel til Gibberosa, eller tager jeg fejl?

Det er selvfølgelig rart at vide, hvilken fisk jeg har og det vigtigste er om de har det godt.
Med det mener jeg, hvis de er flotte i farven så har de det som regel også godt og de er sjovere at se på.

Hvis i kigger på mine fisk, ser i så noget negativt?

Foderstand, farve osv.

En kammerat siger deres foderstand skal køres forsigtigt op, da deres bug har en indadvendt kurve, som burde være udadvendt.
Det er svært med farven efter så kort tid i baljen og hvis det så er en anden art, end dem jeg har sammenlignet med på YouTube, så det jo umuligt ha ha ha

Her er en af de videoer, jeg har sammenlignet med: https://www.youtube.com/watch?v=lA9R4nuyAyo

Sammenligner jeg med denne: https://www.youtube.com/watch?v=zMdZeEO6yoo
synes jeg mine er pænere. Denne ser så også ud til at være en anden type, den har jo nærmest finner som prinsessen af burundi

Kigger man så på denne:https://www.youtube.com/watch?v=pRo3AfE7SPY efter at have søgt på Frontosa, i stedet for Gibberosa så har de alle 3 store pukler. Hos mine er det jun en, der har en markant pukkel.

Det er sku spændendene..

Hvad mener i ærligt om prisen, på de 2.000,- Inkl. levering fra Helsingør til Brøndby (Ca. 40-50 Km)

Mvh. turtle
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeOns 29 Dec 2010 - 11:22

Nej der er ingen forvirring Wink det der henvisses til er at Gibberosa/frontosa har 6 striber,men typen fra Kigoma har 7 det er såvidt jeg ved den eneste variant der har 7 striber (Thomas her må du ind)

Hvis man ser din video kan jeg nu skimte mere end en han med pukkel.
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeOns 29 Dec 2010 - 11:32

Ja forvirringen bliver ikke mindre af at læse forskellige steder, da nogle skriver at det kun er Kigoma ( den 7 stribede ),
der hører under Frontosa nu, mens der andre steder skrives Gibberosa i den sydlige del af søen, og Frontosa i nord.
Der er yderligere tale om, at Burundi får sin egen gruppe.

Det ser ud til at være en fin og velfungerende flok du har fået, de ser sunde ud og har fine finner, der ikke er mærkede efter kampe indbyrdes.

Det ser ud til, at du har et kraftigt powerhead kørende i den nedre del af baljen, det ville jeg prøve at slukke, eller flytte højere op hvis det er muligt.
Frontosa/Gibberosa er ikke vilde med voldsom cirkulation.

Med hensyn til om prisen er rigtig, så afhænger det af fordelingen hanner/hunner, men hovedsagen er jo at du er tilfreds med fiskene, og at det er sunde fisk du har fået.
At jeg vil sætte spørgsmålstegn ved, om du har fået oplyst det rigtige fangststed, er så noget andet.

Der er lidt mere at kigge på her. http://www.mypalhs.com/forums/showthread.php?t=64033
Det med den forreste stribe på Zairevarianterne er også beskrevet.











Tilbage til toppen Go down
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeFre 7 Jan 2011 - 18:25

Hvis det kan gøre forvirringen mindre kan jeg fortælle at jeg for et stykke tid siden var i selvskab med et par (yderst kompetente) gutter der fortalte mig at der er sået tvivl omkring hvor vidt der virkelig er 2 typer - altså både en frontosa og en gibberosa.
Grunden til tvivlen er at Takahashi der i 2003 klassificedere fiskene ( læs nærmere i denne tråd http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=217698 ) kun har haft få eksemplarer til rådighed, samt at man senere hen har fundet ud af at der ved en del af varianterne (hvis ikke alle ?) både findes individer der har 2 skælrækker og individer der har 3 skælrækker ...... så konklutionen er altså at der kun findes en type - nemlig C. frontosa.
Det er det jeg vælger at forholde mig til.... det er også nemmere Smile

Håber ikke at det øger forvirringen totalt...

Uanset om du er blevet fejl oplyst med dine Frontosas fangststed så har du helt sikker gode
oplevelser i vente, pøj pøj med dem.

Mvh. Michael.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitimeMan 10 Jan 2011 - 0:19

Hvad med et bud på et godt synkende tørfoder/sticks?
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Anbefalet foder, til Gibberosa. Empty
IndlægEmne: Sv: Anbefalet foder, til Gibberosa.   Anbefalet foder, til Gibberosa. Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Anbefalet foder, til Gibberosa.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Hvad fodrer du med?
» Fordering fritsvømmer /sandsild
» Frost foder
» Gibberosa - leg uden unger
» Cyphotilapia Gibberosa MOBA

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Jeres fisk :: Tanganyika - Fritsvømmer-
Gå til: