Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Synodontis Petricola/Lucipinnis ?

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeTors 25 Mar 2010 - 19:15

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Is.php?i=1454&img=DSC_0253

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Is.php?i=1452&img=DSC_0233

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Is.php?i=1450&img=DSC_0220-2

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Is.php?i=1455&img=DSC_0254

Ja så lykkedes det efter en længere telefonsamtale med Gerner at få lagt billederne ordenligt ind, og til dem der så mit første forsøg var der flere der kom med gode råd, både i beskedsystemet og chatten og stort tak til jer. ( Dog ikke Admins... Han var tavs, så tak til dig også Very Happy )
Nå men 6 stk. Synodontis Petricola blev købt ind i mandags, og ikke at jeg ikke vidste noget om dem,men jeg gik afligevel på nettet for at hente yderlig oplysninger og billeder af dem, og til min store overraskelse så jeg at mine lignede nogle der hedder S. Lucipinnis?? og så er det jeg vil spørge nogle af jer her på sidden der kender til dem, om det kan passe.
Jeg er godt klar over at billeder ikke er noget at prale af, men de fiser rundt i en rarsenes fart, eller også tøffer de rundt i en hule jeg har lavet til dem, så de er ikke nemme at tage billeder af.
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeTors 25 Mar 2010 - 19:36

Hehe så lykkedes det Laughing har lige tilladt mig at redigere et af billederne (gjort det lysere,så man kan se fisken) håber ikke det gør noget?

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Malle1
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeTors 25 Mar 2010 - 19:47

Nej Gerner det er super... Der meget vi skal snakke om efter Påske, bla. billedebehanling, det kan jeg heller ikke finde ud af lol!
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeTors 25 Mar 2010 - 20:49

Så lykkedes det Jørn cheers Fine billeder - de er ikke nemme at få i boksen det er helt sikkert. Stort til lykke med de dejlige maller Synodontis Petricola/Lucipinnis ? 725831

Umiddelbart er det S. Lucipinnis du har. Jeg har ledt højt og lavt. Der ligger en debat herinde hvor Michael A linker til noget stof/debathalløj hvor forskellen er beskrevet. Kan ikke finde den Synodontis Petricola/Lucipinnis ? 212694

Men S. petricola bliver stor (optil 12-13 cm), og dens mønster (sorte prikker) skulle sidde i en lige linie henover hele kroppen. De sorte prikker i hovedet skulle være meget mindre end på Lucien.
Jeg må bøje mig for det der er bestemt, men er ikke 100% enig. Hvis du har en VF S. petricola på 12-13 cm, kan det i mine øjne ikke være en S. Lucipinnis, selvom dens prikker ikke sidder på en lige linie henad kroppen. Så må det være en anden synodontis. hvis kravet for petrier er de nævnte.

Men Lucien bliver ikke så stor - og efter hvad jeg har læst mig frem til siden 2005 og af egen erfaring med 45 stk. f1 så vokser disse maller (uanset om det er Luci eller petri) ekstremt langsomt i forhold til f.eks. S. multipunctatus (som iøvrigt også har gennemgået en navneforandring - anden snak) Derfor mener jeg at man først efter mange år reelt kan konstatere om det er Lucier man har gående hvis det er størrelsen man også tager højde for. (udover pletter osv.)

Der har hele tiden været skelnet mellem S. petricola dwarf og S. petricola. Jeg mener det må være Dwarf der blev til Lucipinnis pga. størrelse, og ja mønster.

Men der er mange forskellige typer i søen, og efterhånden som de får beskrevet flere og flere, så bliver forvirringen nok kun større på området.

Håber Michael kommer ind over og smider de links som jeg desværre ikke kan finde lige nu.

At det er Lucier du har gående skal du bestemt ikke være ked af. Alle Synodontis maller er fede, og sjove at have gående. De er eminente foder opryddere, kommer ind i hver en afkrog. Har man dem i akvariet, kan man være sikker på, at intet foder ligger uspist og forpester akvariet. Det skal så ikke forstås sådan at de ikke skal fodres, og bare leve af rester, nej de sætter stor pris på bla. håndfodring, især når menuen er af den grønne slags.

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Is.php?i=1469&img=DSC_0081

VF Synodontis ? - dømt ude som værende petricola pga. pletternes uregelmæssige placering - til trods for deres størrelse ca. 12-13 cm store. Hanner ca. 9 cm.

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Is.php?i=1471&img=DSC_0011

En lille F1 ca. 3 år gammel 5-6 cm. stor - med et andet mønster. Den er jeg tilbøjelig til at sige er en Lucipinnis pga. den store afstand mellem pletterne - og de er mere uregelmæssigt placeret. Til gengæld er der små pletter på vej imellem de store, og hvem ved? Måske kommer den til at ligne dem jeg har vist på de første billeder, når de er fuldvoksne. Spørgsmålet er så bare: Hvornår er de fuldvoksne, og hvor store er de så blevet til den tid? Den lille fyr har vi haft gående siden den var 2 cm stor, så de vokser ekstremt langsomt, og er svære at vækste

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Is.php?i=1473&img=_DSC0005

Alle vores petri/lucier går i dag hos Michael A. Jeg håber de får lov til at gå der i de næste par år. Så kan vi måske ved selvsyn få konstateret om de F1 eller VF der generelt bliver lavet/handlet her i DK er Lucier. Et er hvad der for nylig er bestemt, et andet er hvad der så reelt har været S. petricola i tidernes morgen herhjemme. Vores F1 er efter en gammel avlsgruppe, der for år tilbage er købt som VF S. petricola.

En spændende debat, som jeg selvfølgelig håber på vi kan vende tilbage til om nogle år. For det er faktisk den eneste måde vi kan konstatere hvad det er vi har gående i sidste ende. At vente på hvor store de opdrættede individder bliver, og hvad deres farvetegninger udvikler sig til. Men igen vi er jo ikke eksperter, og vores bud vil efter min mening altid være kvalificerede gæt, udfra de oplysninger vi kan finde rundt omking.


Sidst rettet af Kiwa Tors 25 Mar 2010 - 21:12, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeTors 25 Mar 2010 - 21:09

PS.

Man kan gå endnu videre og se på øjenfarve, kroppens bundfarve og mange andre ting. Sågar halefinnes mønster (pletternes placering på den) er tidligere diskuteret. Fedtfinnen størrelse (bagerst på ryggen) bliver også anvendt til bestemmelse af hvilken art der er tale om, ligesom finnestråler, og antallet af mundens føletråde bliver beskrevet.

Så får man fat i den videnskabelige beskrivelse, og tager med højre hånds tommel og pegefinger, fat om dyret, så kan man godt selv, i yderste konsekvens, få variant bestemt de maller man har gående, hvis man vil Basketball Har man endvidere adgang til DNA analyse så er man rigtig godt kørende.

Det var blot for at nævne - skal man være helt sikker - så er det den vej man skal - og det er der vist ingen almindelige dødelige akvarister der ønsker, at beskæftige sig med. Vi nøjes med, at nyde de fisk/maller vi har gående, og ja når sådanne tilfælde som dette luci/petri opstår, må vi bare være åbne omkring det ved et eventuelt videresalg. De er købt som petri, men sandsynligheden for, at det er luci er stor. Alle der har sat sig ind i komplekset, vil have forståelse for det. Ellers er de i mine øjne nogle klaphatte geek
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeTors 25 Mar 2010 - 22:24

Ja Yvonne om nogen er det dig der levere varen på din helt egen måde cheers Dine mega lange indlæg får lige pludselig en anden betydning når det har noget at gøre med at det er en fisk man selv har fået interrese for, ikke de to indlæg her i tråden, men det indlæg du har lavet om jeres Synodontis. Jeg kan godt se at det ikke lige er så nemt at artsbestemme dem ud fra hvor mange eller få pletter de har på kroppen, som jeg trode var forskellen ud fra de billeder jeg havde set, så det er nok afligevel størrelsen der afgøre det når de er fuldt udvokset.
Jeg kan forstå at de vokser langsomt? Så vil det sige at man skal regne med 1-2år indet de er udvokset eller måske længere?

Flotte billeder i har taget sunny
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeTors 25 Mar 2010 - 23:28

Haha ja sådan er det som regel Jørn. Lange indlæg og artikler kan være dræbende og til tider irriterende, når det ikke lige handler om de dyr man selv har gående.

Men her på forummet er det nok forskellen fra andre forums. Ole har fra start ønsket disse nørdede lange debatter, der går i dybden, og giver plads til dem. En gang imellem kommer en ny akvarist som dig ind, og kan finde lidt sjove/nye oplysninger i de lange nørdede indlæg, og så mener jeg at tiden jeg bruger på dem, er givet godt ud.

At jeg tit og ofte nørder med mig selv, og et par andre overbærende brugere herinde, er jeg fuldstændig intolerant overfor. Har jeg startet et forløb med en bestemt art, kommer jeg som regel med nyopdateringer hvis jeg kan.

Nå tilbage til dine små nye pus. Hvor store er de? Er det opdræt eller VF?

Igen det med størrelsen - det er kun mig der har det forbehold, og kun de tanker jeg har gjort mig selv. Jeg kan sagtens se det med pletternes størrelse og mønstret i hvordan de er placeret. Men det med størrelsen er for egen regning, da jeg ikke synes der tages nok højde for den, når man vurderer ungmaller udfra billeder.

Hvor længe der går før dine er udvoksede, er jo igen et spørgsmål om hvor gamle de er nu, og hvor store de er. Er det VF eller opdræt? Dem du ser på de 2 første billeder er VF. De er kommet hjem fra søen i 2005, og er ikke vokset nævneværdigt. Alder kan man jo så ikke sige noget om, når det er VF. De kan være tussegamle.

Men de 45 F1 vi fik i 2006 var ca. 2-3 cm. store, og er i dag ca. 6-8 cm. Men jeg har ikke kunne finde det beskrevet nogen steder, hvor gamle de er før de er fuldt udvoksede.

Derfor er det i mine øjne vigtigt, at følge opdrættede individder, så længe som muligt for, at få en indikation af, hvornår stopper de med at vokse, og man måske kan få en anden identikation af om det kunne være petricola eller en anden synodontis, end lige lucien, som alt umiddelbart placeres under efter den har fået sit eget navn. Petricolaen skulle jo efter udskillelsen så at sige, sjældent være eksporteret, og være en sjælden malle.

Der er flere brugere her på siden der har dem gående, og har haft deres i en del år, både opdrættede og VF'ere. Så erfaringerne med disse maller er helt klart til stede fsva. at få svar på de spørgsmål/forbehold jeg stiller. Før jeg ser en af vores gamle F1 i samme størrelse som de VF'ere vi har haft, vil jeg holde på at VF'erne er petri eller en anden ubeskrevet variant, og F1'erne er luci.
Så langt kan jeg strække mig, selvom jeg er ubehøvlet stædig, indtil jeg får hardcore beviser smidt i hovedet.

Fatte mig i korthed, det er umuligt Synodontis Petricola/Lucipinnis ? 107245 men Ole "banner" mig heldigvis ikke af den grund Synodontis Petricola/Lucipinnis ? 16738
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeTors 25 Mar 2010 - 23:41

Halløjsa, først et tillykke med de fine maller.

Det er faktisk ikke så svært at se foreskel på de to nævnte typer af synodontis (Petricola og Lucipinnis).

Det der måske gør det svært er at der stort set kun er Lucipinnis i handelen herhjemme -
og folk måske tror på at det er Petricola de køber, det er er særdeles udbredt misforståelse.
Hvis man tror man har købt Petricola er man som udgangspunkt jo tilbøjlig til at ligge sin lid til at det passer,
og vil derfor naturligt nok være skeptisk overfor andre påstande.

Jeg har ikke lige søgt efter den nævnte tråd, men alle fiskene der indtil videre er postet billeder af i denne tråd
er med alt tydelighed S. Lucipinnis. Beviset: deres pletter på kroppen er ikke (stort set) arrangeret i lige linier og rækker,
og deres pletter i hovedet er for store i forhold til dem på kroppen.

Det med størrelser tør jeg ikke ligge min lid til, da jeg har set mange fisk gennem tiderne blive alt for store i akvarier...
et par eksempler der står helt klart er en VF S. Freyeri han som jeg selv har haft (sssssshhh Yvonne - det er mange år siden)
den voksede til ikke mindre end 25 cm - et andet eksempel er en VF tropheus jeg så for ca. 20 år siden - den havde nået
"imponerende" 22 cm. (og nej jeg var ikke begyndt med sprut og stoffer på det tidspunkt).
Jeg tager altid det med størrelser med et gran salt, men det er min personlige mening.

Til alle malle interesserede og for den sags skyld sælgeres vedkommende, skal det retfærdigvis siges at det
gør det noget nemmere at se og forstå forskellen på de to typer hvis man har eksemplarer af begge typer gående på
samme tid, det har jeg så og jeg skal forsøge at knipse et par skud af S. Petricola kan i tydeligt kan se forskellen.

Mvh. Michael
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeTors 25 Mar 2010 - 23:42

Jeg er så heldig, at jeg fuger en baggrund i et 325´er, mens jeg skifter vand i mine egne akvarier, så jeg har slet ikke tid til at læse Yvonnes indlæg lol!

Men jeg kunne da hurtigt finde linket til den tråd, Yvonne nævner: http://www.duboisi.com/forum/viewtopic.php?t=4134
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeFre 26 Mar 2010 - 0:06

Takker søde Ole Synodontis Petricola/Lucipinnis ? 265179

Det er jo ufatteligt som du kan multitaske. Du må have en overproduktion af det kvindelige kønshormon, stæsende rundt i din magre krop. Jeg nærmer mig overgangsalderen affraid , og er helt lovligt undskyldt. Jeg kan ikke længere multitakst haha.

Jeg vil med de viste billeder i linket stædigt holde på, at vores gamle VF'ere er petrier - men det må jeg kærligt skændes videre med Michael om Synodontis Petricola/Lucipinnis ? 16738 I dag er det hans maller og hans hovedpine lol!
Men skønne er de, uanset om det er Jensen eller Hansen vi taler om.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeFre 26 Mar 2010 - 0:30

Ja der er nu ikke noget som uenighed, der kan sætte en debat igang... Hurra for det...
Mine Synotontis ? er 4-5cm og om de er VF eller F1 er jeg ikke klar over og forhandleren heller ikke, så mund ikke det er FX.
Men jeg er nu glade for dem afligevel og glæder mig til at følge dem i fremtiden.


Tak Michael A.

Det kunne være rigtig godt at se et par billeder af mallerne for sådan helt at klaregøre hvad det er for nogle jeg har... jeg vil lige se om jeg kan finde de billeder som fik mig til at tro at der er Lucipinnis jeg har. Det kunne jo være sjovt at se om det er det samme vi mener.
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeFre 26 Mar 2010 - 1:12

Nu har jeg lige læst det indlæg som Yvonne ikke kunne finde og som Ole fandt, og det er lige præsis de 2 billeder som fik mig til at tvivle, men som i også skriver er det sikker Lucipinnis jeg har, så når alt kommer til alt er det ikke så mærkeligt.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeFre 26 Mar 2010 - 3:01

Haha jeg havde ikke læst Michaels indlæg før jeg skrev mit det sidste. Tak for det Michael. Fedt du gider.

Jeg glæder mig til, at se billeder af dine VF'ere, for dem har jeg jo aldrig set. De er meget interessante i forhold til dem vi havde.

Mht. størrelsen, ja du har så evigt ret. Men nu voksede vores VF'er jo slet ikke mens vi havde dem (små 4 år), og jeg forventer ikke at de 2 sidste du fik med over vil vokse nævneværdigt hos dig.

Som du ved, jeg er stædig som et æsel, og når dine (mine gamle) F1 lucier er vokset sig ligeså store som VF'erne, og fået de samme små pletter i en ubrudt rækken henover kroppen, så giver jeg fagkundskaben ret, og medgir/dømmer VF'erne til at være lucier. Indtil da er det petrier - eller en anden UBESKREVEN variant af Tanganyikasøens Synodontismaller. Synodontis Petricola/Lucipinnis ? 515631

Sov så godt - nu kalder min hovedpude helt sikkert.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeLør 27 Mar 2010 - 10:19

Kiwa skrev:
Takker søde Ole Synodontis Petricola/Lucipinnis ? 265179

Det er jo ufatteligt som du kan multitaske. Du må have en overproduktion af det kvindelige kønshormon, stæsende rundt i din magre krop. Jeg nærmer mig overgangsalderen affraid , og er helt lovligt undskyldt. Jeg kan ikke længere multitakst haha.

Alle kan multitaske, men mænd gør det kun, når det er strengt nødvendigt, og det er det sjældent lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitimeSøn 28 Mar 2010 - 13:21

Ha ha Yvonne, jeg skal vist lige have en snak med Kim om hvem der bør tage de bukser på
hjemme hos jer og sætte tingene på plads. Basketball

Nå men jeg har forgæves siddet nede i akvarierummet flere dage i træk med
kameraet under fodring for at få knipset Petricolaen - indtil videre uden held :/

Men jeg giver ikke op, den (har kun en han) er sjældent fremme desværre ....
det var en jeg faldt over i Oles butik, den måtte lige med hjem - håber jeg finder flere med tiden.

Der kommer et billed på et tidspunkt.. men i må lige være tålmodige.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Empty
IndlægEmne: Sv: Synodontis Petricola/Lucipinnis ?   Synodontis Petricola/Lucipinnis ? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Synodontis Petricola/Lucipinnis ?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Synodontis Petricola “dwarf” parings leg.
» Synodontis granulosus - Tanganyika malle
» Synodonti petricola – lidt oplevelser med en stædig Tanganyika malle
» Synodontis granulosus - den ultimative malle fra Tanganyika søen

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: