Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Min akvariekælder

Go down 
+5
Vorup
Unimati
Gerner
Kiwa
green
9 deltagere
Gå til side : Forrige  1, 2
ForfatterBesked
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeFre 19 Mar 2010 - 17:42

Nej bilen bliver ikke færdig før kl. 5 idag, så det bliver ikke før mandag vi tager der ned, og Dorte og hendes fyr tager med så ingen plads i bilen. Men vi tager da bare en tur en anden dag, vi har jo masser af tid og når vi tager afsted kan vi jo lige snuppe et par ROLLATOR i forbifarten til kommende medlemmer. Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeFre 19 Mar 2010 - 19:11

green skrev:
Nej bilen bliver ikke færdig før kl. 5 idag, så det bliver ikke før mandag vi tager der ned, og Dorte og hendes fyr tager med så ingen plads i bilen. Men vi tager da bare en tur en anden dag, vi har jo masser af tid og når vi tager afsted kan vi jo lige snuppe et par ROLLATOR i forbifarten til kommende medlemmer. Very Happy

Okay.......så kan jeg ligefrem sove længe på mandag cheers
Tilbage til toppen Go down
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeFre 19 Mar 2010 - 19:37

Det ser virkelig godt ud i din kælder Jørn
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeFre 19 Mar 2010 - 20:00

Ja Gerner... Sov du bare så skal jeg nok holde samfundet igang imens... Vi må jo hjælpe hinnanden. Very Happy




Tak Peter Very Happy
Det er dejliget at have et kælderrum til akvarier, der kan man gå og nusse rundt og sidde og kigge fisk i timevis og så har jeg enda et rum ved sidden af, som slet ikke er indviet endnu, så der mange muligheder og timers underholdning at de frem til.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 14:03

T.Hytting; Jep, jeg mener at fiskene er fra dig - de er hentet i Hellerup. Hvis du stadig har forældrene kunne det da være fint at se et billede.

De skulle være 2½ år gamle, men er efter min mening noget tilbage i vækst. Den største er vel 17 cm. De har dog taget fart efter at have fået 960 liter vand. Den mindste var "meget mindst", men er nu på størrelse med den næstmindste. Nok en tilvækst på 2-3 cm på tilsvarende antal måneder. Så fortsætter det er det jo meget fint.
Håber at kunne supplere flokken, hvis der skulle blive mulighed for det.

Kiwa; Efter godt et års murren i begge knæ har jeg fået dem fixet, dvs. det ene er vist ikke blevet helt ok, så det skal måske laves om. Men hvornår det kan besluttes ved jeg ikke. Kan ikke tage den første løbetur før om ca 4-10 måneder, da det tager ½-1 år for brusken at blive klar til belastning.

1. etape i omlægningen er sket i dag - al dekoration pånær baggrunden er fjernet, så der er mulighed for at fange de fisk der ikke skal blive. Så nu er der fri svømmeplads, det bliver spændende at se i aften om mobaerne bevæger sig rundt i akvariet eller om de er skræmte.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 14:10

Det er jeg ked af at høre Claus - så er der et godt stykke tid til det næste marathon kan jeg forstå. Men så har du jo masser af tid til fiskene cheers

Mvh
Yvonne
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 14:15

Tjae, hvis nogensinde igen, så bliver det tidligst i 2012.
Jeg skal jo starte totalt forfra, alle muskler i benene er jo bare helt væk ..... snøft ......
Så det er totalt nedtur - fra 1. hold til begynderhold .....
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 14:39

Vorup skrev:
T.Hytting; Jep, jeg mener at fiskene er fra dig - de er hentet i Hellerup. Hvis du stadig har forældrene kunne det da være fint at se et billede.

De skulle være 2½ år gamle, men er efter min mening noget tilbage i vækst. Den største er vel 17 cm. De har dog taget fart efter at have fået 960 liter vand. Den mindste var "meget mindst", men er nu på størrelse med den næstmindste. Nok en tilvækst på 2-3 cm på tilsvarende antal måneder. Så fortsætter det er det jo meget fint.
Håber at kunne supplere flokken, hvis der skulle blive mulighed for det.

Jeg har ikke forældrefiskene mere, de går et sted på sjælland, medmindre at de har skiftet ejer igen.

Alderen du har fået oplyst passer vist meget godt, så de kunne nok godt have været større nu, hvis man sammenligner med Gerners, der er fra et senere kuld, men det lyder da til at de vokser godt nu.
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 14:41

Vorup skrev:
T.Hytting; Jep, jeg mener at fiskene er fra dig - de er hentet i Hellerup. Hvis du stadig har forældrene kunne det da være fint at se et billede.

De skulle være 2½ år gamle, men er efter min mening noget tilbage i vækst. Den største er vel 17 cm. De har dog taget fart efter at have fået 960 liter vand. Den mindste var "meget mindst", men er nu på størrelse med den næstmindste. Nok en tilvækst på 2-3 cm på tilsvarende antal måneder. Så fortsætter det er det jo meget fint.
Håber at kunne supplere flokken, hvis der skulle blive mulighed for det.

Hej Vorup
jeg har også mine fra Thomas H. og de er vel ca 2år gamle,min alfahan er vel ca 20+cm nu,men jeg syntes at Mobaerne vokser mere langsomt end feks. burundierne jeg havde før,jeg ved ikke om det er generelt for Gibberosatyperne at de vokser langsommere.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 14:46

Gerner skrev:

Hej Vorup
jeg har også mine fra Thomas H. og de er vel ca 2år gamle,min alfahan er vel ca 20+cm nu,men jeg syntes at Mobaerne vokser mere langsomt end feks. burundierne jeg havde før,jeg ved ikke om det er generelt for Gibberosatyperne at de vokser langsommere.

Tror godt du kan have ret i at de vokser langsommere.
Min sidste flok var kitumbaer, alphaen var tæt på 25 cm efter 3 år.

Har du forskel i formen på dine? Min alpha er lav i kroppen mens betaen er høj i kroppen. Meget forskellige at se på.
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 15:11

nææ der er nu ikke nogen synlig forskel på A og B andet end lidt i størrelsen
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 15:18

Jeg har Kigomavarianten nu, og de vokser temmeligt hurtigt i forhold til Mobaerne jeg havde, så det er sandsynligt at der er forskel i vækstraten varianterne imellem.

Det er dog svært at sammenligne de forskellige varianters vækst, medmindre at de vokser op hos samme person, og under samme vilkår.
Fodertype, antal fodringer og vandskift, kan være temmelig forskellig, hvilket jo spiller meget ind under væksten.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 15:34

T.Hytting skrev:
Det er dog svært at sammenligne de forskellige varianters vækst, medmindre at de vokser op hos samme person, og under samme vilkår.
Fodertype, antal fodringer og vandskift, kan være temmelig forskellig, hvilket jo spiller meget ind under væksten.

Ja det kan jeg jo ihvertfald konstatere på den flok jeg har nu.
Men de går godt til foderet, så de skal nok komme efter det. Ellers kan vi jo kalde det en ny dværgvariant, det er der sikkert mange penge i Wink
Det bliver spændende at se om de går tidligere i leg end andre, mht størrelsen - altså om det er alder eller størrelse der er afgørende for kønsmodningen.
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 15:48

Vorup skrev:
T.Hytting skrev:
Det er dog svært at sammenligne de forskellige varianters vækst, medmindre at de vokser op hos samme person, og under samme vilkår.
Fodertype, antal fodringer og vandskift, kan være temmelig forskellig, hvilket jo spiller meget ind under væksten.

Ja det kan jeg jo ihvertfald konstatere på den flok jeg har nu.
Men de går godt til foderet, så de skal nok komme efter det. Ellers kan vi jo kalde det en ny dværgvariant, det er der sikkert mange penge i Wink
Det bliver spændende at se om de går tidligere i leg end andre, mht størrelsen - altså om det er alder eller størrelse der er afgørende for kønsmodningen.

Du skal nok stoppe fodringen nu, hvis du skal kalde dem dværge Very Happy

Om det er størrelsen, eller alderen er et godt spørgsmål.
Jeg har lige haft et par skuffer på nogle 11-12cm hunner, alderen på dem kender jeg så desværre ikke, men jeg troede ikke at de var kønsmodne endnu.
Kigomaerne skulle dog også starte tidligt, i forhold til flere andre varianter.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeLør 20 Mar 2010 - 16:09

T.Hytting skrev:
Du skal nok stoppe fodringen nu, hvis du skal kalde dem dværge Very Happy

Om det er størrelsen, eller alderen er et godt spørgsmål.
Jeg har lige haft et par skuffer på nogle 11-12cm hunner, alderen på dem kender jeg så desværre ikke, men jeg troede ikke at de var kønsmodne endnu.
Kigomaerne skulle dog også starte tidligt, i forhold til flere andre varianter.

Mine gamle kitumbaer bor jo nu i Norge. De er vist godt 6 år nu og har ikke ynglet. Så også her skiller zaire/gibberosa sig måske ud.
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 14:59

Hold da op en masse spændende læsning.
Vil det sige at at frontosarne vokser ca. 1cm om måneden i opvækst perioden? ( Mine er Giberrosa Chaitika typen )

Hvad så Vorup blev alt dit yngel spist da du fjernede stenene, og kan du se om frontosaerne har fået de bedre?
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 15:44

green skrev:
Hold da op en masse spændende læsning.
Vil det sige at at frontosarne vokser ca. 1cm om måneden i opvækst perioden? ( Mine er Giberrosa Chaitika typen )

Hvad så Vorup blev alt dit yngel spist da du fjernede stenene, og kan du se om frontosaerne har fået de bedre?

Jeg tror at 1 cm pr måned er i overkanten som en tommelfingerregel. Men 25 cm på 3 år tror jeg ikke er umuligt for zaire-typerne (moba-kitumba-tembwe-?). Chaitikaen er vist en zambia-type, som jeg ikke har erfaring med.

Ja, alt yngel ser ud til at være væk, hvilket jeg er super glad for. Det ville være ærgeligt at skulle forstyrre fiskene igen, bare for at fange 1-2 småfisk som var blevet overset.

Frontosaerne er IKKE blevet påvirkede af at jeg har fjernet dekorationerne, de svømmer fint rundt som de plejer. Men når lyset tændes, får de desværre stadig mørk farve, så jeg skal stadig lige finde "nøglen" til at få dem til at gå optimalt.
Lige nu er akvariet helt åbent, kun med baggrund og det sorte sand. udseendemæssigt behøves ikke dekorationer efter min mening, måske kan flere fisk gøre en forskel også. Vi må se hvad jeg finder på. Der er et par muligheder.

Håber at alle småfiskene hentes på onsdag, så der kun skal fanges én gang.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 15:49

Nu når alle frontosafolkene alligevel er inde i denne tråd, kan jeg ligeså godt "misbruge" den til at spørge om en liste over brugere/frontosavarianter kunne være en god ide??

A'la denne?
Formålet med dennne tabel er at give et overblik over hvem der har frontosa/gibberosa og hvilke varianter vi har.

BrugerVariantAntal(fordeling)GenerationStørrelse(alder)AkvariestørrelseYngel
Vorup Moba 12(?) F1 10-17(2½) 960 Nej
Indsæt bruger Indsæt variant Indsæt antal(fordeling) Indsæt generation Indsæt størrelse(alder)Indsæt akvariestørrelse Indsæt yngel
Indsæt bruger Indsæt variant Indsæt antal(fordeling) Indsæt generation Indsæt størrelse(alder)Indsæt akvariestørrelse Indsæt yngel

HVis andre en jeg synes om ideen laver jeg en tråd og forsøger at skitsere hvordan vi selv kan tilføje/redigere i tabellen (vil kræve lidt snilde og detailorientering).
I givet fald: mangler der kolonner/er der for meget?
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 16:16

Vorup skrev:
Jeg tror at 1 cm pr måned er i overkanten som en tommelfingerregel. Men 25 cm på 3 år tror jeg ikke er umuligt for zaire-typerne (moba-kitumba-tembwe-?). Chaitikaen er vist en zambia-type, som jeg ikke har erfaring med.

Tror godt det ville kunne lade sig gøre,men så skal der fodres kraftigt og skiftes vand mere end 1 gang ugentligt Wink

Vorup skrev:

Frontosaerne er IKKE blevet påvirkede af at jeg har fjernet dekorationerne, de svømmer fint rundt som de plejer. Men når lyset tændes, får de desværre stadig mørk farve, så jeg skal stadig lige finde "nøglen" til at få dem til at gå optimalt.
Lige nu er akvariet helt åbent, kun med baggrund og det sorte sand. udseendemæssigt behøves ikke dekorationer efter min mening, måske kan flere fisk gøre en forskel også. Vi må se hvad jeg finder på. Der er et par muligheder.

Forstår ikke rigtig dit problem med fiskene, min alfahan er da også mørkere end de andre,men det forbinder jeg ikke med at den ikke skulle gå optimalt,men det kan jo være jeg læser mine fisk forkert.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 18:32

Jeg mener der er forskel på fisk generelt. Nogle reagerer på en måde, andre helt anderledes alt efter set up og individuelt "sind". Flyttes en gruppe fisk til en anden akvarist, så kan de opføre sig helt anderledes, end de hidtil har gjort.

Hvordan tænder lyset i akvarierne i forhold til dagslyset Claus?

Hos os forsøger vi året rundt, at time det sådan at lyset tændes mens det er lyst udenfor og der er indfaldende lys i akvarierne. På den måde "flipper" fiskene i mindre grad, end hvis der er mørkt når akvariebelysningen bliver tændt.

Kender jo ikke til Frontosa og deres adfærd, men når du nu siger, at du har fået mørkt bundlag, kunne deres mørkfarvning have noget med det at gøre? Altså at de forsøger at falde mere i med omgivelserne, når lyset er tændt? Det er jo fisk der går ret dybt, og måske kan al det lys vi generelt har på akvarierne, for lige denne gruppe være årsagen til at de bliver mørke når der er lys på.

Vores C. foae går på lyst bundlag, og de bliver ligblege når lyset tændes, selv når det er lyst i stuen. Der går lige et par minutter eller 5, så kommer deres naturlige farver tilbage.

Men det er bare lidt strøtanker, har ingen præferencer for dem. Men generelt går vores "dyberelevende" fisk med helt anderledes farver når der ikke er særlig meget lys på akvarierne.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 19:50

Jamen måske er der ikke noget problem med fiskene, det ærgrer mig bare at de er så utrolig smukke med kontrasten mellem hvid og sort, begge iblandet det kraftige blå, men når lyset tændes så forsvinder kontrasten. Det er ikke kun på alphaen men på alle fiskene, pånær lige de mindste.

Omkring bundlaget kunne det være en mulighed at mørkt bundlag giver mørke fisk - det kender jeg fra tropheus, min idé var netop at give fiskene en følelse af at være trygge. Men når jeg nu nærlæser dette som er indsat fra "Frontosa corner", kan jeg måske have misforstået det:
Citat Eric Glab (http://www.cichlid-forum.com/articles/frontosa_substrate.php):
Dark gravel or sand makes Zambian and Zaire frontosas look their best, as it brings out the blue in these fish. Light colored or even a white substrate will help the other types from looking dark and keep that nice white-black contrast.

Måske jeg skulle skifte det sand igen ...

Det er korrekt at jeg måske ikke tænder lyset "optimalt", men fiskene glemmer vel forskrækkelsen hurtigt!? Hvis jeg i fuldt dagslys tænder lyset, bliver de mørke og forbliver mørke. Slukker jeg igen, tændes "kontrasten" næsten omgående på samtlige fisk.

Jeg kunne måske flytte dem til et 400 liters med lyst sand i nogle dage for at se om der er forskel. De skal jo alligevel flyttes hvis jeg skal skifte bundlag, desværre :O(
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 20:19

Vorup:
God ide med den tabel, hvor nemt det så vil være at lave, så andre brugere kan redigere i den ved jeg ikke. scratch

Med hensyn til lys og farver på Frontosa/Gibberosa, så er min erfaring at hvis der er mulighed for at dæmpe lyset lidt, får man noget mere farve og kontrast på dem.
I øjeblikket ser jeg det tydeligt på mine, da jeg har lagt et topmodul i, hvilket ændrer deres farver meget, når de går ind under det, desuden har jeg dæmpet belysningen til noget under max.
Udefra kommende lys, er dog det optimale for farverne.
Bundlagets betydning for deres farver har jeg ikke gjort mig erfaringer med, men det spiller sikkert ind, om det så er synsindtrykket, eller om det er fiskene der reelt ændrer farve, er et godt spørgsmål.
De kan ændre farverne i løbet af få sekunder, det så jeg især på min Mobaflok under fodring, på få sekunder blev alle betydeligt mørkere i farverne.
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 21:32

Ja Vorup jeg syntes også det er en god ide med sådan en liste, hvor man feks. kan se , om der er nogle med samme art, og på den måde udveksle erfaringer. Det bliver nok for lidt for svært at føre en kolone til med foder?? Men som nybegynder af frontosaer kunne være rat at høre om hvad i forskellige foder med.
Mørkt eller lyst bundlag... Ja de få videoklip jeg har set af frontosaer i søen, går de ikke over sandbund men over store sten og klippestykker, om det har betydning for farverne ved jeg ikke, men skal det være sandbund er farven på bundlaget vel nærmest mørkegrå, da de jo går dybt i søen. ( det er bare en tanke )
Jeg har prøvet en del forskellige lysstofrør, som jeg tror spiller meget ind på farver og humør på de forskellige cichlider og jeg mener at en blandning af Life grow blå og Sylvania gro lux giver det lys man kan komme tættest på i den dybere del af søen. Jeg vil lige sige at jeg ikke selv har været dernede, men at de udelukkende er fra de mange videoklip fra malawisøen jeg har set.
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 21:43

green skrev:
Life grow blå og Sylvania gro lux giver det lys man kan komme tættest på i den dybere del af søen. Jeg vil lige sige at jeg ikke selv har været dernede, men at de udelukkende er fra de mange videoklip fra malawisøen jeg har set.

Nu bor frontosaerne så i Tanganiykasøen tongue tongue Min akvariekælder - Page 2 450791
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 22:11

green skrev:
Ja Vorup jeg syntes også det er en god ide med sådan en liste, hvor man feks. kan se , om der er nogle med samme art, og på den måde udveksle erfaringer. Det bliver nok for lidt for svært at føre en kolone til med foder?? Men som nybegynder af frontosaer kunne være rat at høre om hvad i forskellige foder med..

Jeg fodrer med artemia/cyclops/krill/rejer/muslinger og schrimp pellets. De er ikke kræsne, de stribede.

green skrev:
Jeg har prøvet en del forskellige lysstofrør, som jeg tror spiller meget ind på farver og humør på de forskellige cichlider og jeg mener at en blandning af Life grow blå og Sylvania gro lux giver det lys man kan komme tættest på i den dybere del af søen..

Grolux har jeg lidt blandede erfaringer med, til Frontosa synes jeg ikke at det passer helt godt. Jeg havde selv en blanding af grolux og aquastar i en længere periode, men var aldrig helt tilfreds. Grolux giver et rødligt skær, hvilket ikke helt passer med Frontosaernes farver, men hvilket lys der er bedst er jo op til den enkelte akvarist.
Hvis man har mulighed for det ( dem der har de dybe akvarier ) så synes jeg at muligheden for at rykke lyset frem mod frontglasset giver en god virkning.[/quote]


Sidst rettet af T.Hytting Søn 21 Mar 2010 - 22:55, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 22:12

BUUUU Gerner... Der er vel ikke den store forskel lol!
Jeg har været inde på din tråd om hjemmemødet ved dig... Hold da op en flot indretning du har lavet og det grønne tæppe tongue. Men det er ikke meget man ser til dine frontosaer... Eller er det bare nogle du går og praler med at du har?
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 23:16

green skrev:
BUUUU Gerner... Der er vel ikke den store forskel lol!
Jeg har været inde på din tråd om hjemmemødet ved dig... Hold da op en flot indretning du har lavet og det grønne tæppe tongue. Men det er ikke meget man ser til dine frontosaer... Eller er det bare nogle du går og praler med at du har?

Jo jo der er stor forskel lol! tak skal du have,ja det er jo inspireret lidt af de film fra søen af med klippe/overgangszonen,Nu var det sådan at Ole sad helt henne ved glasset med kammeraet,og mine fisk er ikke vilde med at komme i medierne.Og hvis du har set Ole IRL så ville du forstå fiskene,jeg ville også gemme mig Min akvariekælder - Page 2 16738 Min akvariekælder - Page 2 16738 Min akvariekælder - Page 2 16738 Min akvariekælder - Page 2 16738 Min akvariekælder - Page 2 16738 Min akvariekælder - Page 2 16738

Jeg fodrer i øvrigt med rejer-muslinger-krill-artemier-discusgranulat-flagefoder-synkende shrimp pellets-og torskefilet i passende stykker
Tilbage til toppen Go down
Andersen

Andersen


Antal indlæg : 67
Join date : 21/01/10
Geografisk sted : Holstebro

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Mar 2010 - 23:42

Så så Gerner. ikke så ond ved Ole Min akvariekælder - Page 2 322163 Jeg kan bekræfte over for Jørn at du har Frontosaer, og de er flotte. cheers
Skal lige høre dig, når du kører med sunriser, har du så tænd og sluk ur på, for at slukke helt for lyset om natten?

Mvh

Niels
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeMan 22 Mar 2010 - 11:57

Andersen skrev:
Så så Gerner. ikke så ond ved Ole Min akvariekælder - Page 2 322163 Jeg kan bekræfte over for Jørn at du har Frontosaer, og de er flotte. cheers
Skal lige høre dig, når du kører med sunriser, har du så tænd og sluk ur på, for at slukke helt for lyset om natten?

Mvh

Niels

Niels
nu ser mit lys bare sådan ud ,jeg bruger ikke sunriser.
Men ja du kan sagten have et T&S ur på så der bliver helt mørkt om natten...ingen problem
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitimeMan 22 Mar 2010 - 21:03

Hej niels kan vi ikke få et billede af dit akvarium så man kan se hvad det er for en fed baggrund der sidder i Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Min akvariekælder - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Min akvariekælder   Min akvariekælder - Page 2 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Min akvariekælder
Tilbage til toppen 
Side 2 af 2Gå til side : Forrige  1, 2

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Jeres akvarier-
Gå til: