IndeksFAQSøgTilmeldte brugereLoginTilmeldCalendarSeneste indlægGrupper

Share | 

Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Sciaenochromis

Antal indlæg : 441

IndlægEmne: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Man 30 maj 2011 - 16:52

Fordi man ikke kan købe det nogen steder, heller ikke hos Ole..... drunken

Virker ikke som om der er ret mange, der er interesseret i risle filtre eller bakki showers. Måske pga. utilstrækkelig viden? Eller bare manglende interesse.... Det vil jeg prøve og få lavet om på, for det er sgu en skam. Vi akvarister gør som alle andre - efterligner hinanden og gør som Ole siger! Hehe tongue (ment i en go mening). Men hvor kommer det nye fra? Hvem kommer med det og deler ud af det? Hvem er akvaristernes inspirationskilder?

Det primære - hvis man tænker lidt over det, hvis man er "halv-seriøs-akvarist" som mig selv, cheers er fiskenes trivsel i krystalklart vand. Det er det efter min mening ihvertfald og så kommer indretning af baljen! Det giver sgu lige det ekstra, når man sidder og nyder sine baljer og fisk, som plasker rundt i krystalklart vand, samtidig med, at man filosofere lidt over ens filter setup, vand kemi etc.

Risle filtre / bakki showers (kært barn har mange navne / success has many fathers), anvendes i stor stil i koi verdenen. Det lader til at mange koi folk, har en helveds stor detail-viden om filter setups, vandfiltrering, vandkemi og vandbehandling. Og hvis man vil gøre lige lidt ekstra for sine fisk, så er det helt sikkert et risle filter lignende filter setup, man skal ha lavet sig (for man kan sgu æt' købe dem endnu til sine akvarier), som man kan have kørende sammen, med sine nuværende baggrundsfiltre/modulfiltre, spandfiltre eller hvad man nu har. Det er fint og smide en iltsten ned i sit baggrundsfilter. Ham der gør det, gør lige det ekstra man kan gøre, i tilfælde af det nu kunne give en endnu bedre vandkvalitet og er sikkeret aldrig helt tilfreds med, hvad hobbien og industrien har at tilbyde.

Hvis man har disse ønsker og man er lidt "finger snild", og man selv kaster sig over et lille "risle-filter-projekt" og man gerne vil anvende et bakterie medie med helt ukendte effektive overflader i akvarieverden, så prøv og læs lidt om Bacteria House mediet. Det er det vildelste filter medie jeg har kunne finde frem til, med størst overflade. Det har en mega stor effektiv overflade på 2800m2 pr. m3. Hvis man smider det ned i et risle filter, så får man glade fisk, det er helt sikkeret! En anden fordel ved, at anvende det biomat. er, at man faktisk ville kunne klare sig, med et meget mindre filter. Men "oversizing" er jo ikke ligefrem en ulempe, hvis man har pladsen til det, eksempelvis bag ved akvariet, hvis filteret nu havde samme højde og længde dimensioner som akvariet.

Mit "udvendige-risle-filter" projekt, ligger næsten klar på tegnebrættet. Nu skal jeg bare have fundet mig en plastmager, så jeg kan få lavet mig et par prototyper og få dem fremstillet (det ka' sgu æt' tage særli' lång ti'). Når de så har kørt i test lidt tid, så smider jeg lige et par billeder!

Smile
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil
jensp

Antal indlæg : 156
Geografisk sted : Gladsaxe

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Man 30 maj 2011 - 21:20

Hej Du!

Det lyder sku spændende!

Jeg er nok ret konservativ.......Det som jeg ved virker, det bruger jeg igen, når jeg starter nye akvarier. Jeg er begyndt at bruge streampumper, som jeg syntes virker fedt, vandet cikulere og iltes meget mere, skidtet virvles op og mit vand er klarere end før.

Kan du ikke lægge billeder op af dit projekt, ville gerne følge med i det!

MVH. Jens
Vis brugerens profil http://www.malawi-gruppen.dk
Kiwa

Antal indlæg : 887
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Man 30 maj 2011 - 21:46

Måske ikke mange der gør sig i den slags, men Kasper Rossing har beskrevet hans opsætninger et par gange på c.dk.
Har set det ene i funktion til et Sjællandsmøde for et par år siden. Den nyeste han har lavet er der også billedmateriale af.

Eneste anke jeg måske kan have overfor den slags er, hvis det larmer læs: risler - det magter jeg simpelthen ikke i stuen.
Har rigeligt med larm fra vores saltvandsakvarium med sump.

Vis brugerens profil http://www.wander.dk
Unimati
Admin

Antal indlæg : 2276
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Man 30 maj 2011 - 21:55

Det er ikke så udbredt med rislefiltre i akvariehobbyen. Det kommer sig af, at vi alligevel ikke kan belaste vores akvarier nok til, at vi løber tør for bakterier til at omdanne ammoniak/nitrit til nitrat i de fleste konventionelle filtre. Det er anderledes med havedamsfolket, da belastningen i en dam er enorm iforhold til et akvarie (foder, blade, dyr, antallet & størrelsen på fiskene osv.).
Det vil sige, at de fleste ikke vil opleve nogen forskel i deres daglige gøren og laden med akvariet, hvis de får rislefilter på. Derimod leger mange med iltfattige filtre for at reducere nitraten i akvariet, så man kan spare noget vandskifte.

Men uanset hvad, så er det altid spændende at lege med filtre (aerobe eller anaerobe), så jeg glæder mig til at se nogle billeder af dit projekt Very Happy

Vis brugerens profil http://www.unimati.biz
jensp

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Man 30 maj 2011 - 22:06

Du må alligevel gerne smide billeder af dit projekt, da jeg er blevet smidt ud af c.dk

Very Happy
Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tirs 31 maj 2011 - 22:22

jensp skrev:
Hej Du!

Det lyder sku spændende!

Jeg er nok ret konservativ....... Det som jeg ved virker, det bruger jeg igen, når jeg starter nye akvarier. Jeg er begyndt at bruge streampumper, som jeg syntes virker fedt, vandet cikulere og iltes meget mere, skidtet virvles op og mit vand er klarere end før.

MVH. Jens

Hej jensp

Der er sgu ætte noget i vejen med, at være konservativ. Det er jeg sgu også, på mange områder. Det tror jeg egentlig, i størrer eller mindre omfang, vi alle sammen er.
Uden at blive alt for filosofisk, så tror jeg faktisk vi alle har tendens til, uden at være bevidst opmærksomme på det, og gøre det som føles naturligt for os mere end det der føles unaturligt eller nyt. Vi følger ubevidst vores vane tankemønstre. Når man gør det samme, så for man sikkert samme resultat. Men så igen - hvis det er det man ønsker, er det jo super duper. Der er mange måder, at gøre tingene på. Den ene er som regel, ikke mere rigtig eller forkert, end den anden. Jeg er bare glad for at folk gider dele ud af deres viden og måder at gøre tingene på. For det den ene gør på sin måde, gør den anden måske på en anden måde og omvendt. Så kan vi gå og inspirere hinanden lidt.

Lyder rigtig fedt med de streampumper! Iltrigt vand er det vi vil ha (nu hvor vand ikke indeholder, lige så store mængder ilt som luft). Derfor risle filtere.... bounce

Har du streampumperne til, at køre hele tiden? Og hvor har du placeret dem? Er det noget ala http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=13316 ? Du ligger ikke inde med et par billeder vel? Tror sgu også jeg vil smide en bitte en i min balje.... En bitte en til min 530'er - hehe!

Sidst rettet af Sciaenochromis Tirs 31 maj 2011 - 22:25, rettet i alt 2 gange
Vis brugerens profil
Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tirs 31 maj 2011 - 22:23

jensp skrev:
Du må alligevel gerne smide billeder af dit projekt, da jeg er blevet smidt ud af c.dk

Very Happy

var!?!? Hvorfor er du blevet smidt ud af c.dk?
Vis brugerens profil
jensp

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tors 2 jun 2011 - 1:36

Det står hen i det uvisse!

Jeg har ikke fået nogen forklaring.

OPEKA

Antal indlæg : 352
Geografisk sted : Roskilde

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tors 2 jun 2011 - 9:40

jensp skrev:
Det står hen i det uvisse!

Jeg har ikke fået nogen forklaring.

Fordi du har givet ros til andre på C.dk Den side har længe været til grin Jens
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

Antal indlæg : 2276
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tors 2 jun 2011 - 9:58

Bølle Jens lol!

Vis brugerens profil http://www.unimati.biz
jensp

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tors 2 jun 2011 - 17:32

Sciaenochromis skrev:
jensp skrev:
Hej Du!

Det lyder sku spændende!

Jeg er nok ret konservativ....... Det som jeg ved virker, det bruger jeg igen, når jeg starter nye akvarier. Jeg er begyndt at bruge streampumper, som jeg syntes virker fedt, vandet cikulere og iltes meget mere, skidtet virvles op og mit vand er klarere end før.

MVH. Jens

Hej jensp

Der er sgu ætte noget i vejen med, at være konservativ. Det er jeg sgu også, på mange områder. Det tror jeg egentlig, i størrer eller mindre omfang, vi alle sammen er.
Uden at blive alt for filosofisk, så tror jeg faktisk vi alle har tendens til, uden at være bevidst opmærksomme på det, og gøre det som føles naturligt for os mere end det der føles unaturligt eller nyt. Vi følger ubevidst vores vane tankemønstre. Når man gør det samme, så for man sikkert samme resultat. Men så igen - hvis det er det man ønsker, er det jo super duper. Der er mange måder, at gøre tingene på. Den ene er som regel, ikke mere rigtig eller forkert, end den anden. Jeg er bare glad for at folk gider dele ud af deres viden og måder at gøre tingene på. For det den ene gør på sin måde, gør den anden måske på en anden måde og omvendt. Så kan vi gå og inspirere hinanden lidt.

Lyder rigtig fedt med de streampumper! Iltrigt vand er det vi vil ha (nu hvor vand ikke indeholder, lige så store mængder ilt som luft). Derfor risle filtere.... bounce

Har du streampumperne til, at køre hele tiden? Og hvor har du placeret dem? Er det noget ala http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=13316 ? Du ligger ikke inde med et par billeder vel? Tror sgu også jeg vil smide en bitte en i min balje.... En bitte en til min 530'er - hehe!

Sjovt nok. jeg bruger det samme mærke, bare nummeret større:

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=13314

Den spiller bare! Jeg har en kørende i min 660L artsakvarium med Let. red cap Mazinzi Reef, de køre hele tiden, undtaget ved vandskift. Der er fuld smæk på overfladen ingen "døde" zoner. Jeg bilder mig ind at de meget iltholdige vand forbygger sygdom......Jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for det, men jeg tror det.
THORLEIFDK

Antal indlæg : 169
Geografisk sted : København

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Fre 3 jun 2011 - 10:24

Sciaenochromis skrev:
jensp skrev:

Very Happy

Fordi han er en rigtig bølle...og nu har vi problemet i Rødovre...han snakker altid om fodbold når han kommer i klubben lol!
Vis brugerens profil http://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
jensp

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Fre 3 jun 2011 - 12:26

Ja, det gør jeg!!!

FF - er IKKE en øl, det er FODBOLD OG FISK bounce

THORLEIFDK skrev:
Sciaenochromis skrev:
jensp skrev:

Very Happy

Fordi han er en rigtig bølle...og nu har vi problemet i Rødovre...han snakker altid om fodbold når han kommer i klubben lol!
Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tirs 7 jun 2011 - 11:36

jensp skrev:

Den spiller bare! Jeg har en kørende i min 660L artsakvarium med Let. red cap Mazinzi Reef, de køre hele tiden, undtaget ved vandskift. Der er fuld smæk på overfladen ingen "døde" zoner. Jeg bilder mig ind at de meget iltholdige vand forbygger sygdom......Jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for det, men jeg tror det.

jeg har selv altid kørt med et powerhead i vandoverfladen netop for at undgå "døde" zoner, og for at få størrer cirkulation i vandet. Mere cirkulation i vandet, i sig selv, holder også ilt niveauet oppe.

har du den til, at pege op af mod vandoverfladen, mens den bevæger sig fra side til side?

én oplagt grund som understøtter din teori, ift. at iltholdigt vand forbygger sygdom kunne være at:

1.) - så behøver fiskene ikke, at bruge så mange kræfter på at få iltet blodet = mindre gælde aktivitet = mere overskud i tilfælde af sygdoms opløb osv.
2.) - ........ andre forslag?
Vis brugerens profil
jensp

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tirs 7 jun 2011 - 12:02

Sciaenochromis skrev:
jensp skrev:

jeg har selv altid kørt med et powerhead i vandoverfladen netop for at undgå "døde" zoner, og for at få størrer cirkulation i vandet. Mere cirkulation i vandet, i sig selv, holder også ilt niveauet oppe.

har du den til, at pege op af mod vandoverfladen, mens den bevæger sig fra side til side?

én oplagt grund som understøtter din teori, ift. at iltholdigt vand forbygger sygdom kunne være at:

1.) - så behøver fiskene ikke, at bruge så mange kræfter på at få iltet blodet = mindre gælde aktivitet = mere overskud i tilfælde af sygdoms opløb osv.
2.) - ........ andre forslag?

Men du har helt ret!! Nok ilt øger generalt fiskens velbefindende og trivels og giver dem større modstands-kraft. Desuden skal der ret mange fisk i akvariet, det har jeg fået anbefalet til Tropheus, og mange fisk bruger meget ilt.

Min streampumpe sidder lige under overfladen, peger skråt opad og "blæser" vandet op mod overfladen.
Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tirs 7 jun 2011 - 12:04

[quote="jensp"][quote="Sciaenochromis"]
jensp skrev:

......... Min streampumpe sidder lige under overfladen, peger skråt opad og "blæser" vandet op mod overfladen.

Nemlig, men den streampumpe der, den bevæger sig da fra side til side ik? Eller kan man slå det fra....
Vis brugerens profil
jensp

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   Tirs 7 jun 2011 - 19:20

Nej den bævæger sig ikke. Du kan regulere retningen min den er låst når den køre
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?   

Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten af?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Similar topics
-
» Hvad skal vi lege idag? [Puki Pipi]
» Kan man lave en pigedukke om til en drengedukke?
» Hvor mange fotos tager I, når I laver fotoserier eller fotohistorier?
» Twans kønsskifte...
» Spørgsmål om nye lemmer? :P (Til mods, ikke erstatning)