IndeksFAQSøgTilmeldte brugereLoginTilmeldCalendarSeneste indlægGrupper

Share | 

Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
ForfatterBesked
Unimati
Admin

Antal indlæg : 2276
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

IndlægEmne: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 7 jun 2009 - 0:32

En korrekt monteret baggrund med filter giver nogle store fordele i vores daglige drift af akvarierne.

Fordele:
1. Et baggrundsfilter giver en meget stor filtervolumen, som kan nedbryde alle de affaldsstoffer, der opstår i et akvarie. Det er næsten umuligt at overbelaste filteret (vi har aldrig selv oplevet det).

2. Er det bygget ordentligt op, skal det aldrig renses. Måske skal du skifte filtervattet hver 1-5. år, men hoveddelen af filteret kører ”evigt”, uden du skal røre det. Dvs. du stresser dine fisk hvert 1-5. år, når du skifter vattet, ellers vil de aldrig opleve nitrit. Det eneste du skal tænke på i mange år fremover er at skifte dit vand….. der er INTET, der skal renses.

3. Der ophobes IKKE slam og sygdomsfremkaldende bakterier bagved baggrunden, hvis man laver det ordentligt.

4. Meget lavt strømforbrug, og du har mulighed for at lave al den cirkulation du vil i akvariet, uden det går udover filtreringen af vandet.

5. Al teknik i akvariet skjules, så du får det mest naturlige akvarium, at kigge på.

6. Ingen store ekstraudgifter i forbindelse med køb af reservedele….. det er sjældent, at et powerhead går i stykker, set i forhold til f.eks. spandpumper.

7. Indsugningsristen sidder næsten helt nede ved bunden, og skidt, der rammer baggrunden, vil stille og roligt flyde langs med baggrunden, indtil det kommer til indsugningsristen. Indsugningen på en spandpumpe er ofte placeret lidt over bunden, og man har ofte "indsugningsgitteret" monteret. Dvs. at pumpen suger vand fra alle sider samt bunden af gitteret, og det skaber ikke et koncentreret indgangsflow. Det gør, at alt eventuelt skidt, der ligger lige nedenfor indsugningen, ikke kan suges med op (der er ikke kraft nok til at løfte det fra bunden). Dvs. en spandpumpe = kæmper mod tyngdekraften. Baggrundsfilter = skal ikke kæmpe mod tyngdekraften. Du vil opleve at bunden i akvariet er meget renere ved brug af baggrundsfilter fremfor spandpumpe. Vi renser f.eks. ALDRIG vores bundlag i butikkens akvarier, og det kan ikke ses.

8. Ved et baggrundsfilter har du alle muligheder for at styre flowet selv. F.eks. kan du have et lille powerhead, der trækker filteret, og i modsatte side (det er samme side som indsugningsristen), kan du placere et stort powerhead. Det store powerhead placerer du så oppe ved vandoverfladen, så det trækker en hulens masse vand ind igennem indsugningsristen, og igennem de første par cm biobolde. Flowet igennem risten bliver nu ret kraftigt og ret koncentreret, så alt skidtet kommer igennem risten. Bagved risten er det et stort overfladeareal det store powerhead trækker vand fra, og det vil derfor ikke være istand til at løfte alt skidtet op til sig, og skidtet vil ret hurtigt bundfælde bag indsugningsisten. Det er positivt, da det lille powerhead (som er placeret på bunden af filteret), dermed vil trække det bundfaldne slam igennem filtermaterialet, da den ikke skal trække slammet mod tyngdekraften. Placerer du derimod det lille powerhead ved overfladen også, så vil du få en ophobning af slam, og dit baggrundsfilter skal slamsuges i ny og næ. Ligger det på bunden, vil det sidste slam, der ikke blev fanget af filtermaterialet, blive skudt ud i akvariet igen, og derefter trukket ind i filteret (det kan du ikke se visuelt, da det er forsvindende lidt slam, der ryger ud igen). Dvs. du har stor cirkulation i akvariet, men stadigvæk et lille flow igennem filtervattet, så vandet forbliver krystalklart.

Der er naturligvis også ulemper ved en baggrund med filter bag.

Ulemper:

1. Baggrunden tager plads i selve akvariet. Dog ikke så meget nu, som før i tiden… Det kan dog vendes om til noget positivt. Har folk en baggrund i akvariet, kommer de måske ikke så mange fisk deri, og samtidigt vil den høje filtervolume, skabe de bedst mulige vandværdier. Derudover vil udhængene på de fleste 3D baggrunde fungere som aggressionsbrydere i akvariet, og du vil derfor opleve, at du kan have det samme antal fisk i akvariet med eller uden baggrund. Uden baggrund kan du risikere at skulle lave en masse huler af sten for at bryde aggressionerne, og disse optager mere vand end en baggrund gør..... samtidigt med at du måske har for lille et filter i akvariet.

2. Pakker man ikke filteret ordentligt, eller bruger forkerte materialer, kan det være katastrofalt for vandværdierne i akvariet. Det skal laves ordentligt første gang, ellers vil arbejdsbyrden blive for stor.

Det jeg har skrevet er baseret på mine egne erfaringer, og der er garanteret flere fordele og ulemper ved et baggrundsfilter. Derfor kunne være rigtig interessant at høre om jeres erfaringer med det.
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil http://www.unimati.biz
Lars

Antal indlæg : 82
Geografisk sted : Løgten, Århus

IndlægEmne: Korrekt og ordentligt   Søn 21 jun 2009 - 3:02

Hej Ole

Jeg er helt med på baggrundsfilterets lyksagligheder - har lige købt en fantastisk flot baggrund i glasfiber til 720'er af en håbefuld forhandler i en landsby i nærheden af Hobro, og det ser umiddelbart ud til at spille - men hvad er en korrekt monteret baggrund og et ordentligt opbygget filter? Jeg tror da på, at jeg har monteret baggrunden korrekt til filterbrug og opbygget filteret ordentligt (efter forhandlerens anvisninger), men der er jo mange parametre i spil. Kunne du skrive lidt mere om alle de vigtige detaljer? Hvad kendetegner f.eks. en ukorrekt montering eller en dårlig opbygning?

I øvrigt, tillykke med åbningen af forummet. Det ser lovende ud. Da jeg var forbi din butik for to uger siden fik jeg opfattelsen af, at du overvejede at åbne et forum, men få dage efter var det en realitet. Måske der bare ikke er langt fra tanke til handling :-)
Vis brugerens profil
Topcat

Antal indlæg : 22
Geografisk sted : Viborg

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 11:31

Jeg tillader mig lige, at stille et måske dumt spørgsmål..

Jeg kan se i stort set alle beskrivelser, af hvordan man skal lave sådan et filter, der placere man biobolde som det første og derefter filtervat.

Som jeg har forstået det, er filtervattet der kun for at rense for partikler og ikke for at omdanne Nitrit(NO2) til Nitrat(No3), som er bioboldens arbejde.
Hvis jeg har forstået det korrekt, kan jeg ikke forstå hvorfor man ikke placere filtervattet ved indsugningen i stedet for bioboldene, der ved kan man undgå at der ophober sig skidt i boldene?

Hvad har jeg misforstået?

Ups, det var ikke lige denne tråd jeg ville have besvaret.
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 12:22

Hej Lars og

Forummet har været på tegnebrættet i laaaaaaaang tid, men det viste sig, at det var nemt at få ført ud i livet. Jeg regnede med, at det ville tage 2-3 uger at få sammensat forumet på nettet, men det var egentlig klar til brug efter 3 dage (plus/minus de ting, vi har rettet løbende), så ligepludselig gik det hele rigtig hurtigt. Very Happy

Vedr. korrekt montering af baggrund og filter, så er det nu ikke den store videnskab.....

Når du monterer baggrunden er der nogle få ting, du skal tage højde for:

1. Baggrunden skal limes helt tæt i bunden, da der ellers vil komme sand og falsk vand ind i filteret.

2. Hvis det er muligt, skal baggrunden fuges helt tæt i begge sider.
Det er også for at undgå indtræk af "falsk vand" i samme side, hvor pumpen sidder. Det er ikke altid muligt at gøre, men man skal forsøge alt det, man kan.
Snakker vi skumbaggrunde, så skal de limes helt tæt, da det hjælper med til at holde baggrunden på plads. Snakker vi glasfiber baggrunde, så skal fugen kun sikre, at vand ikke trænger ind andre steder end ved indsugningsristene. Ved glasfiberbaggrunde er sidefugen (i samme side som indsugningsristen) egentligt irrelevant, så lang tid, at fiskene ikke kan svømme igennem og om bag baggrunden.

3. Skal baggrunden saves til i højden, skal man passe meget på, at man ikke har målt skævt op. Man kan så risikere, at en del af baggrunden bliver for lav, så vand løber henover den (det er sket i mit 300´er i butikken, men ikke så meget igen).

Vedr. opbygning af filteret, så er der også et par ting, man skal tage hensyn til:

1. Som grovfilter må man ikke bruge et flydende filtermaterialer (som f.eks. flydende biobolde). Et flydende filtermateriale kan skabe et hulrum mellem bundglas og filtermaterialet, og dermed vil vandet ikke blive filtreret. Vand tager den nemmeste vej, og det er altid uden om filtermateriale, og et hulrum på 1 cm er nok til, at dit vand ikke bliver filtreret.

2. Anvender du et filtermateriale, som har potentiale for at slamme relativt hurtigt til, så skal det måske renses hvert år. Det vil skabe ubalance i dine vandværdier, og unødigt hårdt arbejde fra din side af.

3. Det er vigtigt, at filtermateriale både er synkende, men også ret småt, så det kan læge sig i de udhæng, der er i en baggrund. Er materialet for stort, skaber det hulrum mellem materialet og baggrunden, og som før nævnt tager vand den hurtigste vej rundt..... igen udenom filtermaterialet. Det gør sig især gældende hos folk, der kun anvender f.eks. filtersvamp bag baggrunden, eller filtersvamp tern, der er skåret for store.

4. Forsøger du at spare dig ud af det grove filtermateriale ved kun f.eks. at anvende halvdelen af længden bagved som filter, så risikerer du at skulle skifte filtervat ret ofte. Det vil igen give lidt ubalance i dine vandværdier, men især unødigt arbejde for dig. Dvs. jeg anbefaler altid, at man bruger hele potentialet bag en baggrund som filter.

Det er de guidelines, jeg selv kører efter, men der er sikkert nogle ting, jeg selv tager for givet, og som jeg har glemt at nævne. Dem vil jeg skrive herind løbende, når jeg komer i tanke om dem Very Happy

Til Thorkild:

Hvis du placerer filtervattet foran dit grovfilter, så vil vattet slamme til konstant, og du skal skifte det hele tiden. Ved at lade grovfilteret omdanne det groveste (og langt hen af vejen det meste skidt), så forlænger du "levetiden" af dit filtervat. Dit grovfilter bør kunne køre mere eller mindre evigt uden at skulle renses. Alt efter hvor meget filtermateriale, og hvor meget du belaster akvariet Very Happy

Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 12:32

Filtermaterialet skal dække 100% fra bund til top. Når dit akvarie har kørt i et par uger, kan filtermaterialet være faldet til sammen, og så skal du efterfylde (det gør sig både gældende for det grove materiale men også filtervat pakker sammen). 1 cm fri vand mellem filtermateriale og vandoverfladen er nok til, at dit vand ser møg beskidt ud (har jeg selv oplevet).

Topcat

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 12:33

Ole,
Så er det da godt at jeg har gjort som eksperterne har anbefalet :-)

Jeg har dog kun lavet et ”rum” til filtervat, men har ikke proppet noget i endnu, og mit vand står helt klart og uden partikler, så det kunne måske
diskuteres hvor nødvendig filtervat er?

/Thorkild
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 12:38

Jeg har prøvet at par gange uden filtervat, og jeg var slet ikke tilfreds, men det kan jo bare være mig, der har været uheldig. Very Happy

At bruge filtervat er nu heller ikke så træls, som nogle gør det til. Jeg vil skyde på, at der går en del år, inden jeg skal skifte det første gang i mine akvarier. 128´erne har kørt i 1½ år nu uden tegn på, at det skal skiftes (undtagen det 128´er, hvor jeg opdrættede ancistrus maller..... de slog mit vat ihjel på 1 måned... he he).

bent

Antal indlæg : 184
Geografisk sted : fredericia

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 13:47

kan man ikke bruge de synkende bioballe først også putte hagen bioballe oven på,grunden til at jeg spørger er at jeg har en del af dem liggende
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 18:06

Hej Bent

Både og. Hvis du kan sikre dig, at der ikke kommer et frit område mellem de synkende biobolde og de flydende biobolde fra Hagen, så kan jeg ikke se et problem i det. I praksis tror jeg måske, at det kan blive svært, men jeg har aldrig selv prøvet det, så det kunne det være fedt at høre fra nogen, der har erfaring med det Very Happy

lgb

Antal indlæg : 199
Geografisk sted : Silkeborg.

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 19:21

Jeg tror altså ikke små huller er sådan et problem, så længe der er nogen cirkulation rundt materialet, vil det fine kunne opretholde den biologiske filtering.
Vis brugerens profil http://www.goc.se
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 20:25

Det er heller ikke pga. den biologiske filtrering, at jeg opfordrer til, at der er så få "huller" som muligt. Det vil biologisk kun være et problem, hvis der bliver skabt en langt hul i højde med indsugningsristen og pumpen, da vandet så ikke vil blive filtreret ordentligt.

Jo flere huller/steder hvor vandet frit kan komme forbi det grove materiale, jo hårdere vil du belaste filtervattet (hvis man bruger det). Dvs. ligger dit grovmateriale ikke ordentligt, så kan du risikere at filtervattet slammer til konstant. Det er mere derfor jeg vendte issuet omkring for store huller Wink

lgb

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Søn 21 jun 2009 - 20:26

ja okay, det kan jeg så godt se Wink
blacboys

Antal indlæg : 7
Geografisk sted : Vejle ( Højen )

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Man 22 jun 2009 - 14:27

Hej Ole.
Du skriver at du aldrig gør bunden ren i dine akvarier , hvor bliver det slam så af ? . suger du så det op bag baggrunden ved biobolden eller hvor bliver det af ?
MVH
kaj
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tirs 23 jun 2009 - 11:31

Jeg renser aldrig bunden, og jeg har endnu ikke skulle slamsuge et baggrundsfilter. Jeg har ikke skidt på bunden, jeg har tjekket mine baggrundsfiltre, og der er heller ikke noget skidt, så det må jo bare forsvinde.

Jeg tror, det hænger sammen med den store filtervolumen i mine akvarier. Langt det meste skidt vil blive total nedbrudt i filteret (så det ikke kan ses visuelt). Skidtet, der ikke bliver taget af filteret første gang, ryger igennem pumpen (og bliver måske kværnet lidt mere), og ryger ind i filteret igen. Affaldsstofferne i form af nitrat, bliver så fjernet ved almindelige vandskifte.

Som du kan høre, kan jeg ikke videnskabeligt forklare, hvorfor jeg ingen skidt har i akvarierne. Jeg har selv undret mig over det, men har overbevist mig selv om, at "sådan skal det jo nu nok bare være" Very Happy

Topcat

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tirs 23 jun 2009 - 12:35

http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/%C3%98kologi/Kv%C3%A6lstofkredsl%C3%B8b
det forklare en del om kvælstofkredsløbet..

/Thorkild
Vis brugerens profil
Kiwa

Antal indlæg : 887
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tirs 23 jun 2009 - 15:40

Fodrer du dine fisk Ole Question Question Question lol!

Altså tænker mere på, det gør de fleste af os andre, sådan til husbehov. Ku' være pga. ingenting ind ingen ting ud = ingen affald i krogene Basketball

Ku' ikk dy mig - undskyld Razz
Vis brugerens profil http://www.wander.dk
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tirs 23 jun 2009 - 15:50

Tjoooo..... lidt mad får de da i ny og næ lol!

Jeg har jo heller aldrig lagt skjul på, at jeg fodrer en del mindre end andre akvarister , men så er vi jo tilbage til diskussionen omkring nitratniveauet i akvariet kontra fodringsbehovet Wink

Takker for linket Thorkild. Det er ikke de kemiske/biologiske processer, jeg er i tvivl om, men mere hvorfor jeg ikke får en opbobning af slam i akvarier med baggrundsfiltre eller min sump inde i stuen, når jeg får det i akvarier med HMF-filter, modulfiltre eller spandpumpe. Min egen lille lommeteori omhandler noget med tyngdekraften og så iltfattige områder i baggrundsfiltrene og i sumpen, men det er ikke noget, jeg har brudt min lille ærtehjerne så meget med endnu Very Happy

Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 10:13

Yvonne - Hvordan har du dine udstrømmere i akvariet med baggrundsfilter? Er der boret hul, så de skyder op mod overfladen, eller har du ført udstrømmerslangen over baggrunden og ned i akvariet?

Kiwa

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 16:14

Der er 2 udstrømmer i toppen rettet mod overfladen, i hver sin ende af baggrunden.

Der er ingen udstrømmning nede ved bunden, hvis det er det du tænker på. Det kunne vi ikke læse os frem til, man skulle, da vi byggede akvariummet op Embarassed

Til gengæld er den ene udstrømmer så kraftig, at det giver en pæn cirkulation i hele akvariummet på trods af, at vi har droslet ned med nye "power/pumpedimser" for at få selve flowet igennem filtret gjort langsommere. Det råd fik vi i øvrigt af en meget klog "filternørd" her på siden Smile

Ved ikke om jeg har misforstået spørgsmålet, og har svaret korrekt, men ellers må du gerne skære det ud i pap for mig. Beklager også ordvalget "power/pumpedimser" - det er simpelthen fordi jeg ikke kan huske forskel på hvad der gør hvad. De må begge virke som pumper, da de begge trækker filtret, men de giver også cirkulation i forbindelse med udstrømmningen, derfor er de vel teknisk set også en slags "powerdimser". Jaja grin bare - det er helt okay.
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 17:43

Powerhead.... pumpe.... kær plasticdims har mange navne

Du har forstået spørgsmålet, og grunden til min nysgerrighed kom i går.

Jeg var ved at skifte vand, da jeg lagde mærke til ophobning af skidt på bunden i ét akvarie. Det viste sig, at jeg var kommet til at skubbe til udstrømmerslangen, så den pegede mere lige ud, end nedad. Jeg fører altid mine udstrømmerslanger over baggrunden/modulet, så vandet kommer til at løbe i en 45-60 grader vinkel nedad mod bunden. Nu har jeg rettet den, og kan allerede se, at skidtet forsvinder fra bunden og ind i filteret igen. Det giver også mening, da jeg har ophobning af skidt i de 3 akvarier med filtermåtte, hvor pumpen skyder skråt op mod overfladen.
Svaret var åbenbart så simpelt, så jeg fodrer vist alligevel mine fisk. Det er de garanteret glade for cheers

Så er spørgsmålet om min påstand om at bundlaget skal have tid til at nedbryde affaldsstofferne, nærmere er et resultat af, at jeg har kommet til at slå til udstrømmerslangen, hvis jeg har haft rodet rundt i akvariet. Jeg kan se på akvariet fra i går, at det går rigtig stærkt med at få "renset bunden", og jeg derfor kan have været tilbøjelig til at tro, at det før hen var blevet nedbrudt biologisk?

Kiwa

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 18:25

Ja så forstår jeg spørgsmålet, og kommer straks med et "modangreb" (ved du kan tåle det)

Hvad så med, at der der altid råbes op omkring med, at overfladen skal brydes for bedre iltoptagelse/cirkulation i overfladen, og fjernelse af "overfladefilm"??

Du må da have de grimmeste synlige "slangeting" affraid daskende udover dine baggrunde, for at få flowet nedadrettet??

Altså Ole, nu er vores akvarier jo ikke udstillingsakvarier i en butik, men nogenlunde pæne stuerene akvarier, så vores udstrømmerhuller sider steriotypt fast i baggrunden og peger opad mod overfladen, som alle iøvrigt tidligere har foreskrevet, for den største iltoptagelse/bevægelse i vandet. (Ved jo godt at dine "butiksakvarier" er fuldt ud som enhver akvarists stueakvarier Embarassed haha)

Jeg ved jeg kæmper mod ekspertisen her, og har ingen som helst forstand på det, men jeg er glad for at lære mere, og især måske at finde en god løsning på hvordan lor.... fjernes, og eksporteres hen og ind i filtret, især i vores 960 L hvor foaierne ski... som om de er betalt for det.

Derudover, hvordan løser man efterfølgende problematikken, når alle huller i baggrunden er lavet, og det hele kører med fisk og det hele. Kunne man ændre på det nuværende set-up, uden at skulle tømme helt af, og starte forfra?? Det kan jeg slet ikke gennemskue hvordan skulle gøres study
lgb

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 18:50

Har i overvejt sådan en her http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=6556 nu kan jeg ikke linke til unimati, da ole ikke har det lol!
Kiwa

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 19:08

Hej Lasse

Rigtigt fint link du viser. Hvorfor har Ole ikke sådan nogle?? lol!

Når det er sagt, ja så er det helt sikkert værd at overveje med sådan en "dims" MEN jeg vil nødig i mit "pænt" opsatte Tanganyika akvarium have sådan en "grimmer" ting hængende udenfor vores pænt opbyggede baggrund i dag. Hvis den kunne intergreres på en eller anden måde, og vi samtidig satte en udstrømmning i bunden af baggrunden, så var det måske en løsning. Men at hænge den på en siderude, er ikke en mulighed i mine øjne. Forstå mig ret.

I bund og grund er det ikke det store problem, for vi slamsuger vores bundlag med jævne mellemrum for, at fjerne de synlige efterladenskaber, og kan nok ikke lave de store ændringer i f.eks. vores 960 L nu. Det kan jeg slet ikke overskue med manglende ophold for 16 stk. små 16 cm. store penible fritsvømmere. Aner ikke hvor jeg skulle gøre af dem i mellemtiden.

Men for fremtiden er jeg meget interesseret i, at lære mere, og blive bedre til at opbygge filtre, og eventuelt undgå at lave de begynder fejl vi har lavet med vores første store akvarium/filter. Fremover hvis jeg skal lave et nyt ferskvand, ville det nok blive bygget op, med en sump nedenunder. Det er hvad jeg hælder mest til i dag, men at omvende de akvarier vi har nu til det setup, er ingen mulighed pt.
lgb

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 19:42

Du kan jo evt. kører et par dage med det, og så pille det ned, og så ellers sætte det op når hinden er kommet tilbage?

Det eneste jeg betænker ved en sump er at de kun tage overflade vand og ikke suger nede ved bunden.
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 20:12

Grunden til at jeg i første omgang valgte at føre slangen over baggrunden, var faktisk for at undgå proteinhinden på overfladen, og det "grimme" udstrømmerhul, man ofte ser i baggrundene og modulerne, samt at jeg kunne regulere retningen løbende, hvis jeg ville det..

Ved at placere åbningen af slangen 1-2 mm over overfladen, bliver proteinhinden "skubbet" ned i akvariet, og ind i filteret = Krystal klar overflade uden hinde eller støv. Det gør også, at du ikke skal have overløb i baggrunden = mere koncentreret sug i indsugningsristene = mere skidt bliver suget ind.

Slangen tager luft med ned i akvariet, da åbningen er lige overvandoverfladen. Mine akvarier i butikken har rundet 30 grader, og jeg har derfor hævet åbningen, så den nu er 5-10 mm over overfladen. Det giver en hulens masse luft i akvariet, og du kan IKKE se nogen form for slange i akvariet.

Da slangen ligger i spænd mellem baggrund og armatur kan jeg flytte på den, som jeg vil. Det var med tanke på døde områder på bunden, jeg dermed kunne reducere, men det er jeg senere hen blevet ligeglad med/har ikke problemer med.

Mine pumper bruger 12 mm udstrømmere, men det har vist sig, at Maxi Jet pumperne er for kraftige/for koncentrerede i flowet til at mine fritsvømmere brød sig om det. Det blev ordnet ved at sætte et stykke 16 mm slange udenpå 12 mm slangen, så strålen blev bredere og dermed ikke så koncentreret. Sidenhen er der kommet mbunaer i akvarierne igen, og jeg har derfor taget de fleste 16 mm slangestykker af, for at give lidt ekstra spark til dem. Nogle kører dog stadigvæk med 16 mm slangestykker, da de er for kraftige stadigvæk. Very Happy
Dette havde jeg ikke kunnet gøre, hvis jeg havde boret et 12 mm hul i baggrunden til udstrømmeren.

Så ved at føre slangen over baggrunden opnår du følgende:

1. Ingen proteinhinde eller støv i overfladen.
2. Masser af ilt i akvariet, og du kan selv styre, hvor meget ved at hæve/sænke slangen over vandoverfladen.
3. Du kan hele tiden tilpasse strømretningen for udstrømmeren, så det passer bedst muligt med din dekoration, revirer og ligende.
4. Du har mulighed for at lave kraftig koncentreret cirkulation eller bred/blød cirkulation med den selvsamme pumpe.
5. Det lader til, at det gevaldigt reducerer skidt på bunden af akvariet/skubber det ind i filteret.
6. Ingen synlig teknik what so ever i akvariet (udover indsugningsristene).

..... og lige til at slutte af. To billeder af mit 128´er.

På dette billede har jeg "omringet", hvor udstrømmeren kommer ned.

... og lige et billede af slangen, der er hævet godt op over overfladen pga. varmen.

Kiwa

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 20:23

De tanker jeg har omkring et fremtidigt projekt, går ikke så meget på overfladebevægelse, men udelukkende på sumpens filtreringsmæssiige evner, kontra et evt baggrundsfilter og en eventuel spandpumpe.

Overfladefilm klarers i dag ved nævnte løsning, og er ikke noget problem som sådan. Jo man kan siger, at der er en grund til at man har overfladefilm/proteinhinde, og har man den, skal man søge at finde årsagen, og ikke bare afhjælpe problemet mekanisk. Men i den type akvarium/den type fisk vi holder mener jeg den er svær, at komme til livs på den rigtige måde. Ergo løser mange cichlidefolk problemet med overfladefilm/proteinhinde ved stor overfladebevægelse vha. udstrømmerne, eller i meget sjældne tilfælde vha. et overløb.

Vi fordre ikke vores fisk ekstremt, har nogle store planter som pga. størrelse ligger/flyder i overfladen, har generel god cirkulation i hele vandmassen, og allgevel er der overfladefilm/proteinhinde, i et begrænset område. Alle vandværdier er i top, med de vandskifte vi foretager, så kan det være fodret som spiller ind. Den genre (foder) er jeg så rimelig godt inde i, hvis jeg skal sige det selv. Ved ikke om jeg bevæger mig langt væk fra emnet, men tror en rigtig god sump kombineret, med de rigtige powerheads, kunne være en rigtig god løsning, dog uden selv at have nogen som helst erfaring med det.

Jeg sværger til vores overdimensionerede spandpumper/filter bag baggrund og powerheads idag, i vores Malawi/Tanganyika akvarier. At gå med seler og livrem, det er hvad der har virket for vores fisk. De (pumperne/filtrerne) larmer som ind i hel..... men sålænge musikken spiller, så hører man ikke larmen, og det vigtigste er at fiskene har det optimalt.

Til gengæld har jeg hos KJ, som tidligere har kørt ligeså heftige Tanga/Malawi akvarier som vi gør, og som i dag kun har Amerikanere bemærket, at han har afskaffet alle (de nyest og største af slagsen vel at mærke) spandpumper, og kører alt vha blå filtersvamt og powerheads, og der er bare "TYST" i hans stuer, pga. neddroslingen/omlægningen. Men det set-up kørte han ikke med da han havde Malawi/Tanga.
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 21:03

lgb skrev:
Har i overvejt sådan en her http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=6556 nu kan jeg ikke linke til unimati, da ole ikke har det lol!

Sådan en dims kunne jeg faktisk godt bruge ude i havedammen. Den kunne godt trænge til lidt bevægelse Very Happy

Som Yvonne er inde på, så tror jeg, at den vil være meget svær at gemme. Det skulle eventuelt være bag et overhængende modul, men jeg har ingen anelse om, hvor stor den er?

Vedr. sump, så er jeg rigtig glad for min i stuen. Det er helt klart det bedste biologiske filter, jeg har prøvet. Jeg er dog lidt træt af at føre vand ud og ind af akvariet, og sumpen har da også ødelagt trægulvet, så husk ikke at stille den direkte på gulvet

Vi lufter jo bare ideer og hvordan vi selv gør det. Der er ikke en måde, der er bedre end en anden, så man skal gøre det, som man selv synes bedst om. Ingen grund til at lave et setup om, som man i bund og grund er tilfreds med Yvonne Wink

Tom & Jane

Antal indlæg : 257
Geografisk sted : Brovst

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Tors 25 jun 2009 - 21:36

Hej

Så kommer et indlæg fra en der ikke rigtig forstår sig på teknikken Embarassed men Tom indrettet vores 530 l. efter Ole´s ideer og henvisninger. Her det manden i huset som har det tekniske forstand.

I dag ser det lidt anderledes ud, der er ikke længere planter i og vor Malawier har fuldstændigt lavet om på bunden. Der er flere stensætninger i samt et par rodder. På den måde har de hver deres revir.

I den stor modul til højre er der en stor pumpe hvor udgangen sender vandet lidt ned i akvariet. Strålen brydes af siden og fordeles godt rundt i akvariet således at der ikke er noget slam af betydning i akvariet.

I modulen til venstre er der en mindre pumpe med udgang i overfladen for at tage "svævet" i vandet.

Indsugningen er i bunden af begge moduler.

Vi har ikke det stort problem med skidt i akvariet men alligevel har vi en del protein i overfladen .

Er det måske fordi vi fordrer lidt for meget eller at noget af fodret går direkte i modulet til venstre via det overløb (lavet med fjerkræsaks og ikke som Ole sagde med sav Wink ) i overfladen som er lavet til at tage protein hinden. Der skal siges at vores Malawier bliver fodret med Ole´s specielt Mbuna blanding som blev anbefalet og som fiskene rydder op i i løbet af meget kort tid efter fodring. De trives også godt på det og er i rigtig god fodre stand. cheers Hermed en tak til Ole med hans "hemmelig foder blanding"

Fodret som vi bruger skal nok tages i en anden tråd.
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Lør 27 jun 2009 - 20:36

Jane - jeg kan ikke rigtig læse, om udstrømmerslangen fra det store modul ligger over vand overfladen, og skyder ned ad. Det burde nemlig fjerne hinden helt.

Det er foderet, der skaber hinden, da der generelt er rigtig meget protein i alt tørfoder (af det, jeg har prøvet). Jeg ved ikke lige, hvordan man forebygger en proteinhinde, men det er der måske andre, der gør? Jeg har prøvet mange forskellige slags foder (flager, sticks, piller, granulat, frost osv), og proteinhinden er altid fremkommet, hvis jeg ikke fik den slået i stykker Crying or Very sad

Tom & Jane

Antal indlæg : 257
Geografisk sted : Brovst

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   Lør 27 jun 2009 - 22:30

Hej Ole

Det ligger lidt under overfladen. Det kan være at det er problemet. Det må vi lige tage op til herhejmme. Så skal Tom måske til at lave om på opsætningen - det bliver han nok ikke glad ved
Vis brugerens profil
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.   

Fordele og ulemper ved baggrundsfiltre.
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Next