Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 hulsyge

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
brutalis




Antal indlæg : 4
Join date : 13/01/11
Age : 52
Geografisk sted : suldrup megajyde

hulsyge Empty
IndlægEmne: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeSøn 20 Feb 2011 - 15:42

Hej alle
Har lige kørt en kur mod hulsyge hulsyge 107245 ole du gav mig gode råd men skal jeg gentage kuren som er beskrevet i pakken eller skulle vandskift og bedre foder skulle kunne klare det.
fiskene som er angrebet har det ikke bedre eller værre og de andre er ikke angrebet
hilsen rasmus
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeSøn 20 Feb 2011 - 16:17

Hej

Har du fået banket nitraten helt i bund?

Du behøver ikke køre en behandling mere, hvis ikke fiskene ser ud til at få det værre. Hvis din nitrat er helt nede, så burde du snart kunne se en "heling" af såret, som i sidste ende vil efterlade et ar (sandsynligvis).
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Mr. Andersen




Antal indlæg : 25
Join date : 01/05/11
Geografisk sted : Århus

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeTirs 5 Jul 2011 - 18:56

Min nicaraguensis han, har inden for de sidste dage fået nogen vide pletter/sår med løs hud omkring næsepartiet. Mine første tanke var at han er kommet galt afsted pga kamp, parret er gået på leg og holder derfor carpintis hannen væk. Så kom jeg til at læse om hulsyge og blev så en anelse nervøs.. det kan god ligne..

Hvordan afhjælpes problemet??
Tilbage til toppen Go down
T.Hagel




Antal indlæg : 85
Join date : 04/09/10

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeTirs 5 Jul 2011 - 22:51

Mr. Andersen skrev:
Min nicaraguensis han, har inden for de sidste dage fået nogen vide pletter/sår med løs hud omkring næsepartiet. Mine første tanke var at han er kommet galt afsted pga kamp, parret er gået på leg og holder derfor carpintis hannen væk. Så kom jeg til at læse om hulsyge og blev så en anelse nervøs.. det kan god ligne..

Hvordan afhjælpes problemet??

Rent vand er nr.1. Medicin skal sees som et supplement til bedring nu hvor det ikke drejer sig om en infektion.

Et "hospitals" akvarie vil nok være at foretrække, da det vil sparre noget på vandregningen at skifte 50% hver anden dag i et mindre akvarie.

Hvis det kun er begyndende er der god chance for at det kan heles fint og næsten blive usynligt efter noget tid, hvis altså du får det stoppet med det samme.

I sværere tilfælde, hvor det har stået på længe, vil der næsten altid være store synlige ar, som man altså ikke kan udbedre.

Selvom er salt er godt til mange ting, anbefales det ikke at bruge salt når det drejer sig om HITH (Hole in the head) da salt forhindrer hurtig heling. Ved salt mindsker du risikoen for infektion i et åbent sår, men det bremser kroppens helings process.

Så igen, det eneste du i virkeligheden kan gøre, er at sørge for at holde nitraten på 0. Jeg anbefaler også at du hæver temperaturn til 30C under hele karantænen, da højere temperatur hæver kroppens stofskifte.

Evt. køb foder med tilsat hvidløg, ikke at det hjælper på hovedet, men fisken vil uden tvivl være stresset under hele behandlingen, og det kan stoppe tarmsystemet til (bloat) Hvidløg holder tarmen igang og i balance under stress.

Har du spørgsmål så fyr løs.
Tilbage til toppen Go down
Mr. Andersen




Antal indlæg : 25
Join date : 01/05/11
Geografisk sted : Århus

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeTirs 5 Jul 2011 - 23:21

Findes der medicin imod det?? Jeg har ikke mulighed for at flytte fisken. Sygdommen er næsten lige opstået og fisken virker meget frisk. Jeg vil helst handle hurtigt på det så jeg ikke mister den
Tilbage til toppen Go down
T.Hagel




Antal indlæg : 85
Join date : 04/09/10

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeOns 6 Jul 2011 - 0:41

Mr. Andersen skrev:
Findes der medicin imod det?? Jeg har ikke mulighed for at flytte fisken. Sygdommen er næsten lige opstået og fisken virker meget frisk. Jeg vil helst handle hurtigt på det så jeg ikke mister den
Ja der findes mange forskellige typer medicin rettet mod HITH, dog hjælper de intet hvis du ikke holder nitraten HELT i bund. 20-40ppm har længe være det "acceptable" niveau hos hobbyister, men vi snakker altså 0-5ppm her, og det skal helst fortsætte efter behandling også.
tallet 0 bør egentlig altid være tallet som man bør stræbe efter. Selv 5ppm er videnskabeligt bevist at have en negativ effekt på fisks udvikling, vækst og generelt helbred.

Du kan spørge i den lokale efter medicinen, eller kig dig lidt omkring på nettet. Er ikke selv faldet over en butik som ikke fører den type medicin, så det burde ikke være svært at finde.

Ps. Også hårdheden af vandet menes at have indvirkning på udviklingen at HITH. Kan kraftigt anbefale at du investere i et godt test-kit (dråbetesten er den bedste) og holder øje med værdierne. At bruge lidt penge og tid på at tjekke sit vand, sparer mange penge i det lange løb, da behandling af diverse sygdomme kan være en ret dyr affære. Forebyggelse er klogt.


Sidst rettet af T.Hagel Ons 6 Jul 2011 - 0:45, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeOns 6 Jul 2011 - 0:43

Følg Thomas´s råd, men ellers kan f.eks. eSHa Hexamita bruges Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Mr. Andersen




Antal indlæg : 25
Join date : 01/05/11
Geografisk sted : Århus

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeOns 6 Jul 2011 - 0:48

Tak for hjælpen. Så er det bare igang med behandlingen Sad
Tilbage til toppen Go down
Mr. Andersen




Antal indlæg : 25
Join date : 01/05/11
Geografisk sted : Århus

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeOns 6 Jul 2011 - 11:08

Igår satte jeg temperaturen op til 30 grader og lavede et hurtigt vandskift. Sygdommen næsten gået i sig selv allerede.. Endnu en gang tak for hjælpen.
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeTors 7 Jul 2011 - 1:02

Lige en tanke... jo højere vand temp. jo mere bakterie fremmende vil det også være, ik? Eller er den helt ude i skoven.... hehe.

Jeg er da meget interesseret i foder med tilsat hvidløg!!!! Har Ole det? Så er jeg fri for at stå og presse det ned i en kopfuld med crisp blanding. Det burde man nok gøre en gang om måneden, men for det sgu kun gjort en gang hver kvartal e.l.
Tilbage til toppen Go down
Mr. Andersen




Antal indlæg : 25
Join date : 01/05/11
Geografisk sted : Århus

hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitimeTors 7 Jul 2011 - 12:35

Min tanke er at hakke løget med køkkenkniven og så tørre og knuse det i foderet.. Det skulle da være til at finde ud af..

Desuden viste det sig i mit tilfælde slet ikke at være hulsyge men rifter efter "hustrovold" Very Happy Igår kom der 300 stk nicaraguensis unger ud af det cheers
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





hulsyge Empty
IndlægEmne: Sv: hulsyge   hulsyge Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
hulsyge
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Sygdomme-
Gå til: