Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 fisk gisper

Go down 
5 deltagere
Gå til side : 1, 2  Næste
ForfatterBesked
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 16:35

Hej vil lige høre om der er nogle der ved hvad der kan være galt når der er nogle fisk der står og gisper, vand kvaligteteten er ok der er ilt nok i vandet jeg kan ikke se noget på fisken.Det startede med en men nu er der tre der står og gisper,der er ingen tegn på sygdom men de som gisper spiser heller ikke. No
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 17:42

Har du skiftet vand for nyligt ?, hvad siger temp ?.
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 19:21

ja det gjorde jeg igår tempraturen er 26,8grader
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 21:58

Har du noget der bryder vandoverfladen? evt. flyttet på pumper etc. som før brød overfladen?

Det jeg ikke kan lide, er det kun er 3 af fiskene. Det kunne jo godt tyde på de har ondt i mavsen.
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 22:21

ja det har jeg men kan se at der er flere nu der ligesom gisper,jeg har enda luft til at køre om bag ved baggrunden da der er filter bag ved,men hvis de har ondt i maven hvad gør man så
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 22:39

Har du fodret mere, end du plejer?
Kan der ligge en død fisk et eller andet sted?

Skift halvdelen af vandet her til aften, og se om det gør en forskel. Stop fodringen, indtil du får det under kontrol igen. Det er mit råd Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeSøn 25 Apr 2010 - 22:42

Hov... jeg sidder vist og stener lidt (har været tidligt oppe), men du skriver, at du har rettet på pumperne... er det korrekt opfattet?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 7:47

nej jeg har ikke rettet på pumperne og der er heller ikke nogle der ligger og er døde,men de får somme tider noget foder der hedder cichlid red & green fra tropical men jeg foder mest med det malawi foder som jeg har købt hos dig ole som er til fritsvømmer og sandsild.
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 8:09

Gør som Ole siger - stop fodring og skift vand. Hvis det bliver ved sådan ca. 12 timer efter vandskifte, ville jeg medicinere mod bakterier i maven. Spørg Ole hvad han anbefaler af medicin.



Jeg bruger ikke selv noget mod SOT mere, da jeg ikke syndes noget af det virker.
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 8:13

Hov....hvorledes opføre de ramte sig? er de tykke? har de en hvidlig afføring?
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 8:56

de træker sig tilbage
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 10:54

Du har ikke en eller anden han, der jager allesammen rundt? Det kan jo sagtens være noget sygdom. I februar spurgte du til sot.... er det samme symptomer, du ser nu?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 11:10

ja det syntes jeg,jeg har en lwanda han der godt kan jage de andre lidt men ikke hele tiden,nu har jeg skiftet halv delen af vandet nu syntes bare ikke de ser ud til at være rund i bugen
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 11:24

Rund bug er et fremskredent symptom på sot, så det kan være, at de ikke er nået dertil endnu.

Du kan give en Aquamor1 kur, men jeg er ikke personen, du skal spørge, når det gælder sot, da jeg nok stiller for mange spørgsmålstegn ved effektiviteten af medicinering. Tjek denne tråd, selv om den løb lidt ud i sandet:

http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1087430#SiteEnd
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 11:46

her er hvad stauning fra cichlids mener. Havde også på et tidspunkt bugvattersot hvor fiskene også så ud som om de skulle kaste op ind imellem

Nu du har skiftet halvdelen af vandet (hvilket altid er godt med syge fisk), ville jeg give dem medicin mod bugvattersot. Start med normal dosis men vær parat til at fordoble mængden hvis de ikke kommer sig.

Da jeg havde det oprindelig, måtte jeg give dobbelt dosis i 5 dage for at slå det ned.

Husk ingen kul og UV og godt med luft/iltning. Husk filteret ødelægges af den krævede medicin og at du derfor skal starte filteret op igen bagefter.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 12:02

Som sagt er jeg ikke manden at spørge vedr. medicinering af bugvattersot.

1. Hvad dækker ordet "sot" over?
2. Hvilke bakterier har vi med at gøre, så vi kan finde medicin, der påvirker dem.
3. Medicin er mere bakteriehæmmende end bakteriedræbende, så fiskens immunforsvar skal gøre "arbejdet" uanset hvad.
Osv osv.....

Du får mig derfor ikke til at anbefale en medicinering, selv om den måske/måske ikke vil have en effekt i dit akvarie. Medicin slår IKKE dit filter ihjel.

Du skal finde årsagen til sygdommen, ellers bliver det bare som at "pisse i hænderne om vinteren". Gennemtænk din måde at holde akvarie på. Sammensætningen af fisk, aggressioner, mængde af foder, fodertidspunkter, vandskifte, omrokering i akvariet/generelt roden rundt i akvariet, tilførsel af nye fisk osv.

Om du vælger at medicinere er helt op til dig selv. Nogle har held md det, andre har ikke..... tag en chance, og vind en bamse Very Happy

Grunden til, at jeg skrev en Aquamor1 kur er, at den uanset hvad ikke skader dit akvarie, så der er ikke noget tabt ved at prøve..... om det så tager sygdommen, er et helt andet spørgsmål Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 12:10

jeg gør som vi har snakket om syntes bare du skulle se det stauning havde skrevet
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeTirs 27 Apr 2010 - 11:16

så har jeg smidt to fisk ud den ene var død mens den anden havde en sår bag ved den ene finne,der er ingen ændring der er stadig nogle som gisper,der godt nok en med tynd,hvid afføring,nu har jeg skiftet en 1/3 af vandet igen.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeTirs 27 Apr 2010 - 11:45

Ok. Bare husk at give dem en masse fred, og ingen foder.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeTirs 27 Apr 2010 - 12:43

det gør jeg så men skal jeg blive ved med at skifte vand hvis der ikke er nogen ændring
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeTirs 27 Apr 2010 - 12:48

Det afhænger af dit nitratniveau. Hvis det er over 10 (giver udslag på en teststrip), så vil jeg gøre det. Hvis der ingen udslag er på testen, så vil jeg ikke.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeTirs 27 Apr 2010 - 12:49

okay så tager jeg en test i morgen
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 8:06

nu har jeg testet vandet for nitrat og der er ikke noget at se på vand testen.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 11:06

Super.

Hvordan ser fiskene ud i dag?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 11:10

en død og der er stadig nogle som gisper og trækker sig tilbage
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 11:17

Hvad er sammensætningen, antallet af fisk og kønsfordelingen i akvariet?
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 11:36

der går placidicromis electra,aulonocare baenschi,blå delfin,protomelas virgautus Namalenje Island,aulonocare lwanda,der er ca 30-40stk i 530 men blå delfin og protomelas virgautus Namalenje Island er ungfisk,af electraeren går der 2 hanner 1 hun de går stille og roligt,lwandan er der 2 hunner og 3 hanner og baenschen er der 1 han og 2 hunner men det er blå delfin og protomelasen det er galt med
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 12:11

Hmm ja, det er nu ikke ualmindeligt at man i større grupper af undfisk mister et par stykker eller 3.

Jeg kender ikke blå delfin personligt, men har altid haft en fornemmelse af at den er ret livlig. Går ud fra at der også er okay gang, i dine Protomelas.

Lwandaen skal man altså ikke tage fejl af. De kan være nogle hårde nysere, der ikke går af vejen for at vise de andre beboere, at de også er til stede.

Electra tuller som regel bare stille rundt blandt alle de andre, MEN indbyrdes kan hannerne tage nogle ture hvor himmel og hav står i et. Alt i alt så tror jeg
der er for megen uro i akvariet. De forskellige arter har ikke plads/revir nok til, at finde nogle områder de har kontrol over, sålænge de ikke er ældre/dominante
nok til, at kunne holde et revir.

Men det er så bare min mening. Har holdt massevis af grupper på denne måde, og der strøg nogle stykker på den konto, indtil der blev reduceret i arterne, og de
blev ældre. Ofte var forløbet det samme som du beskriver, med gispen osv. hos enkelte individer, det var især unge hanner der strøg i svinget.

Jeg tror det er stress. Selvom det ser ud til at de fungerer fint indbyrdes, og selvom en del af dem er ungfisk, er det mange der skal forholde sig til hinanden i et 530 L.
Er fiskene stresset, så bukker de til sidst under, og trækker sig tilbage, hvor de måske kan få noget fred, eller ligger i overfladen og gisper. Nogle fisk er mere sårbare
end andre, og der skal mindre til, at de synes at livet er hårdt. Andre klarer tingene fint i en balje, hvor der er fest og gang i den hele tiden.

Var det mig ville jeg reducere i antallet af arter. Nøjes med en art Aulonocara, P. electra, Protomelas. Virker måske noget tomt at se på. Men du har 3 arter der så vil
have hvert sit område i akvariet, at forholde sig til. Delfin overlapper P. electra, og de 2 Aulonocara arter overlapper hinandens.

Håber det løser sig, og at du ikke mister flere fisk. Det er aldrig rart når det sker. Da du skriver at vandværdier/ilt osv. er ok, udelukker jeg de ting, når det kun drejer
sig om enkelte fisk.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 12:24

Nu har de fået en gang aquamore1 så må jeg se ellers kan det være at jeg skal prøve at flytte akvariet til en anden væg for den står sådan at man går forbi den heletiden ved ikke om det er løsningen.Men der står et akvarium under 530 med unger i og de er ikke stresset.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 13:22

Ja jeg mener nu ikke, at de arter du har gående burde blive stresset af trafik foran akvariet. De er som regel helt fremme i skoene, hvis de altså forbinder trafik med MAD - hvilket vores altid gjorde. De gik også i akvarier der stod i meget trafikerede områder. Var kun en anelse usikre i nogle dage efter, en eventuel flytning. Ellers blev al bevægelse foran deres baljer forbundet med, at de sikkert skulle fodres. De blev nok snydt 20-30 gange i døgnet. fisk gisper 16738 Men som sagt fisk er forskellige.

Dine unger har kun hinanden, at forholde sig til. Unger/ungfisk = ingen store slag der skal vindes endnu - ergo ingen stress.

Jeg tror det er inde i baljen der er et problem, og det løser du ikke nødvendigvis ved, at flytte den. Malawi af de arter du har er nok de nemmeste fisk, at tilvænne trafik foran akvariet, når den bare er livlig nok - forstå mig ret - altså daglig. Har du fisk gående som ikke har været vant til trafik, så kan det være en mulighed. Man kan tydelig se hvis man får fisk et sted fra hvor de ikke er vant til trafik, så er de sky og ret nervøse i startet. Dette burde dog gå af dem efter kort tid, hvis de sættes sammen med mere tillidsfulde fisk.

Nå, det var et sidespring. Jeg tror stadigvæk det er arternes indbyrdes forhold, der kan være problemet. De ungfisk der er på vej, skal finde deres plads i de forskellige hierakier, og den gennemgang er der nogle der ikke klarer.

Forstår dog godt at du har medicineret. Et eller andet sted, så beroliger det en, når man oplever fiskedød. Så har man i det mindste udelukket årsagen som værende sygdom. Hjælper det ikke, og står du igen i samme situation om nogle måneder (det er et par måneder siden sidst) ja så ville jeg altså alvorligt kigge på sammensætningen.

Som Ole siger, så er vi også for længst stoppet med at medicinere, hvis en enkelt fisk dør eller der hænger et par slapssvanse i overfladen. De bliver fjernet og aflivet efter et par dages observation. Medicin her i hjemmet har været megadyrt (ikke kun Aquamor 1) og det har ingen virkning haft, udover en masse mas og ballade. Men dette eksempel er ikke til efterfølgelse. Ole skal bare ikke stå alene med den mening, når jeg nu er af samme. Virker et gedigent vandskift, og omgående foderstop ikke efter et par dage, så er det good bay Ruth, til de slatne sild, der ikke kan klare livet i baljen.

Jeg tror man generelt skal være lidt bedre til, at sætte sig ned et par meter fra akvariet, og studere sine fisk. Kun på den måde finder man ud af, hvad der reelt sker i baljerne. Ser de små nuancer der er i samspillet indbyrdes. Ser hvilke fisk der måske har en anderledes adfærd end resten. Ser om der er en ekstra dominant fisk på spil, der måske stresser de andre i dagligdagen. På den måde kan man hurtigt gribe ind, hvis man ønsker det, og ændre forholdene for fiskene, forhåbentlig til det bedre.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sponsoreret inhold





fisk gisper Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
fisk gisper
Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Næste
 Lignende emner
-
» Fiskene gisper ligepludselig
» nye fisk
» OOOPS - nye fisk
» fisk dør i 1120L
» Fisk i filteret

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Sygdomme-
Gå til: