Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 powerhead størrelse

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
ian




Antal indlæg : 3
Join date : 01/04/10
Age : 55
Geografisk sted : hundested

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeTors 1 Apr 2010 - 12:44

jeg prøver lige denne vej igennem at få svar på et måske simpelt spørgsmål.
jeg har et 530L med bagrundsfilter, opbygget efter alle regler...(mener jeg) men jeg er nu kommet i tvivl om jeg trækker vandet for hurtigt igennem, er der erfaringer med dette i dette forum, jég har 2 Tunza powerhead 5000 siddende, de kan gå fra 745-4800 L pr. styk, jeg har prøvet forskelligt, men er bange for at flowet enten bliover for lavt (dårligt cirkulation) eller for stærkt og jeg så trækker skidtet igennem bioboldene og direkte i vattet.??

jeg har måtte skifte vat 2 gange de sidste måneder, der kom meget snavs i vandet.

et andet spørgsmål er mht. vattet, og pakning af dette, hvor tæt skal det presses, jeg har lagt det med blid hånd, og efterfyldt da det satte sig???
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeTors 1 Apr 2010 - 15:13

Hej

Jeg har bedst erfaring med max at trække 1100 liter/timen igennem vattet. Før vattet kan du smide et powerhead øverst ovenpå grovfilteret, og det må trække det, du har lyst til. En normalopsætning i et 720´er (og 530´er for den sags skyld) er 1000 liter igennem vattet, og 1100 liter igennem pumpen før vattet.

Vattet lægger jeg løst og efterfylder, når det synker sammen.

Et billede af princippet:

Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
ian




Antal indlæg : 3
Join date : 01/04/10
Age : 55
Geografisk sted : hundested

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: bagrundsfilter   powerhead størrelse Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 15:54

takker for det fine og hurtige svar, fornemt med billed.
jeg har lige et tillægsspørgsmål vedr. bagrundsfilter, jeg har læst en del om UV rensning, og at de skulle tage allle baktierier, men de tager vel også de gode...(dem bagrundsfilteret bruger for at nedbryde osv) er det en dårlig ide.
hvis ikke hvilken størrelse skal man så beuge (watt) i et 530L

Ian
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 17:07

UV steriliserer kun de fritsvævende bakterier, alger og infusorier, og ikke bakterierne, der sidder i filteret. Det har derfor ikke nogen indflydelse på bakteriekulturen i filteret.

Jeg bruger kun UV, hvis et akvarie bliver ramt af infusorier (hvidt/gråligt vand), eller grønne svævealger (vandet bliver helt grønt). UV´en er så tændt i en uges tid, og bliver derfter slukket.

Hvilken størrelse man kan anvende i et 530´er, er jeg desværre ikke klar over. Jeg bruger selv et 5 watt med en 400 liter/timen pumpe på et 325´er, og det steriliserer infusorier og svævealger på et par dage, hvor den kører i døgndrift.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
ian




Antal indlæg : 3
Join date : 01/04/10
Age : 55
Geografisk sted : hundested

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 17:28

takker mange gange
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 18:35

Hejsa
som Ole skriver kan en 5w,UV sagtens bruges,men jeg har selv brugt et 9w i en 530er.
Det vigtigste er at vandet ikke kører for hurtigt igennem,jo langsommere jo bedre,da vandet så er i UV lyset i længere tid,og dermed bedre slår alger infusurier osv. ihjel.
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 20:44

hvor lang tid går der før man skal efter fylde vatte nu har min kørt siden december
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 20:56

Hvis det kører, som det skal, så skal du ikke efterfylde. Hvis vandet er grumset, så skal du højest sandsynligt Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 21:00

okay
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeMan 5 Apr 2010 - 17:51

Fordelen ved at have mulighed for at køre med uv, er at du har mulighed for at sinke kimtallet, eftersom det altid vil være højt i forhold til naturen. Herhjemme bruges det hvis en fisk har fået nogen tæsk, sammen med en gang ellekogler og te, istedet for at behandle med alt muligt andet som også vil skade filteret. Det virker fantatisk. powerhead størrelse 322163
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitimeTors 8 Apr 2010 - 0:16

Jeg plejer at bruge vandskifte til at sænke kimtallet, men det er nemmere med UV... det kan jeg godt se Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





powerhead størrelse Empty
IndlægEmne: Sv: powerhead størrelse   powerhead størrelse Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
powerhead størrelse
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Billed størrelse
» Powerhead
» Vejledning - Montering af baggrundsfilter. Ny.
» aquabee powerhead
» Sløv powerhead.?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Dekoration-
Gå til: