Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Vieja heterospila - Lidt observationer.

Go down 
+3
Kiwa
beltt
Unimati
7 deltagere
Gå til side : Forrige  1, 2
ForfatterBesked
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeTirs 20 Jul 2010 - 22:39

Så er det vel bare ud med Longimanus tongue

Den største af mine har været noget mere aggressiv end den plejer at være, så måske er der noget i gære... Må prøve med et større vandskifte i weekenden...

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeTors 29 Jul 2010 - 22:16

Longimanus ryger ingensteder... de er dælme også fine cheers

Er der blevet mere optakt til det sjove hos dine?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 30 Jul 2010 - 11:19

Kan jeg godt forstå... Og hvorfor flytte et velfungerende par fra akvariet... Der er ikke noget fremskridt her...... Men jeg er efterhånden ret sikker på at jeg har to hanner og to hunner. Jeg ved det er et spinkelt grundlag jeg baserer det på men de to største har meget tydelige finneforlængelser, men de to mindste har helt afrundede finner... Derudover slås de to mindste og det ser jeg som endnu et tegn... Jeg har leget lidt med tanken om at flytte den dominerende han og se om den underkuede evt. ville benytte sig af chancen... Men har ikke et stort nok akvarie til ham. Ud over det er fiskene blevet virkelig flotte og aggressionen er meget begrænset, så hvorfor reparere på noget der fungerer... Ser lige om jeg kan smide en video op i aften...

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 30 Jul 2010 - 13:31

Med de her gutter har jeg heller ikke så travlt med at få unger. De er en fornøjelse at kigge på i forvejen, så tålmodigheden er helt i top stadigvæk Very Happy

Det vil være fedt med en ny video cheers
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 12:05

Nå... nu fik jeg ondt af nicaraguensis. Det ene hun var næsten ved at eksplodere pga. æg, men ingen mulighed for at lægge dem pga. longimanus. Jeg har derfor smidt to store og en masse små rødder i akvariet, så de kan få lidt fred. Med lidt held smitter det også af på heterospila.... der er ihvertfald huler nok at vælge imellem nu Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 16:12

Gik vist lige lidt amok med rødderne i går Embarassed

750´eren med V. heterospila, C. bocourti, A. longimanus, T. sieboldi og H. nicaraguensis:




Hele reolen.... heckelii har snart fået taget livet af de sidste planter Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 18:53

Jeg syntes bestemt ikke du er gået amok med rødderne, det er lige sådan en pærevælling af rødder og sten der får dem til at trives, og det ligner meget de billeder af biotoperne man kan se på nettet, så jeg tror det kommer til at virke. cheers

Ang. planter og Heckelii... Jeg trode ikke de spiste planterne, eller er det fordi de graver dem op, at der ikke er så mange tilbage? Smile
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 19:31

Det har allerede virket efter hensigten. Longimanus er flyttet ind helt ovre til højre, nicaerne har fundet en bette stump sand, de graver i, og alle de andre beboere fylder resten af akvariet. Det var lige det, der skulle til cheers

Det er opbygget i et tilfældigt look, så det er et vivar af huler og steder, de kan svømme omkring... det skal nok give nogle unger Very Happy

Vedr. 900´eren, så bliver planterne ikke som sådan gravet op. De bliver gnavet over lige over bundlaget... ligesom der gik en stor krebs i akvariet. Jeg giver heckelii skylden, men jeg har ikke fanget synderen på fersk gerning.... så det kan være en urimelig "pegen med fingre" lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 19:59

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 107554 Super at det virker med rødderne, jeg brugte selv det tilfældige look da jeg havde amerikanere, og der var der ikke problemer med at cichliderne ikke kunne finde huler og ynglepladser, og så syntes jeg også at det giver et mere spændende akvarie at se på, men det er jo en smags sag. Wink

Da jeg havde A heckelii rørte de ikke planterne med mindre at de var i vejen for der hvor de ville være, og jeg har ikke observeret at de skulle nappe det øverste af planterne, så jeg TROR ikke det er dem, men jeg havde dem ikke så længe så måske det er noget de tilegner jeg på et senere tidspunkt.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 23:21

Vi er helt enige i, at et "naturligt" kaotisk akvarie er det mest spændende... især når man ikke skal fange fiskene igen Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 699920

Det kan godt være, at heckelii ikke er synderne, men de får nu skylden alligevel. Jeg kan jo ikke blive sur på dem. Hvis jeg nu f.eks. gav sværddragerne skylden, så skulle jeg jo til at fiske dem op Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 162245
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gæst
Gæst




Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 20 Aug 2010 - 20:12

Hej Aladdin hva er det for nogle grene du bruger i akvariet .. det ser pisseflot og meget Naturtro ud....ville godt lave det samme, men det er vel ikke helt ligemeget hvad man stopper i..så lidt info ville jo være fedt cheers
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeSøn 22 Aug 2010 - 14:29

Hej Paul. Alle de små kviste er nedfaldskviste fra Birk. Resten kommer fra forskellige træer. Bøg er der noget af, men det er faktisk ret tilfældigt. Jeg tror ikke det er så farligt at smide grene fra den danske natur i sit akvarie, hvis man bare sørger for at skolde dem først. Jeg har også haft de fleste til at ligge i blød i 1-2 uger inden de kom i akvariet. Det eneste problem der har været var skimmel på 1-2 grene...

Så bare ud i skoven og tag for dig.

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeTors 26 Aug 2010 - 19:50

Er der tegn på noget pardannelse Aladin?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gæst
Gæst




Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeTors 26 Aug 2010 - 21:37

tak for tippet Aladdin
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeTors 26 Aug 2010 - 23:09

Selv tak Paul.

Nix. Der er ikke tegn på noget, men jeg har heller ikke været så god til at få skiftet vand. Har haft MEGA travlt her på det sidste..... Er efterhånden ret sikket på, at der er to hanner og 2 hunner.... Overvejer at smide Nanoerne derned igen.. Måske kan de fremprøvokere noget med deres hyppige leg??

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeTors 26 Aug 2010 - 23:31

Det kan jo nok gå begge veje. Man har på fornemmeren nogen gange, at ynglelysten smitter, mens et ynglende par andre gange sætter alt i stå i akvariet pga. aggressioner.

Det var også kun en enelig svale da mine lagde æg... der har ikke været optakt til noget siden. I starten gav jeg longimanus skylden for det, da de fyldte hele akvariet, men det gør de jo ikke længere. Det er sq et tålmodighedsarbejde Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gæst
Gæst




Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 14:42

aproppos agressioner...amarillo har ikke længere æg og han og hun er isoloeret fra hinanden....i kan jo nok regne ud hvorfor...

Jack D har jo unger og er fast besluttet på at lammetæve alt med finner...bortset fra bocourti der bar stiller sig op foran og sir "bare slå makker det ku ikke bekymre mig mindre" lol!
Tilbage til toppen Go down
Malthe5

Malthe5


Antal indlæg : 43
Join date : 11/06/09
Age : 46
Geografisk sted : sydfyn

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 22:13

hej beltt.

nu faldt jeg lige over dit indlæg med grenene i naturen så har jeg da lige et spørgsmål der trænger sig på...vil de grene man finder ikke gå i en form for forrådnelse på et tidspunkler er jeg helt forkert på den??


vh

nico Smile
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 22:51

Jeg har en gren, som er blevet brugt i forskellige akvarier i ca 4 år. Den er stadig rigtig fin.....

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeSøn 29 Aug 2010 - 13:10

Et eller andet sted kan man jo sagtens følge dig Aladdin...der falder jo osse grene ned i naturen og der kommer der jo ikke en akvarieforhandler og samler dem op, bare fordi han er overbevist,
om at de rødder han har i butikken er bedre.... Laughing

Det eneste man skal være vågen med er jo det med om de får skimmel da akvariet ikke kan nedbryde i samme ånd som naturen.

Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeSøn 23 Jan 2011 - 1:02

Åhhhhh suk..... findes det næsten smukkere? Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 8269

Lukker man øjnene i 5 sekunder og åbner dem igen, har han skiftet farvenuancer fra guld til guld/rød, guld/rød/grøn, guld/rød/blå.... jamen altså Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 24598





Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Maj 2011 - 20:49

Det er vist på tide med en opdatering. Heterospila parret lægger æg en gang om måneden cirka, men de har endnu ikke holdt dem længe nok til at de klækker Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 107245

Det er tålmodighed, men indtil da kan man jo bare nyde synet af dem Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 8269

Hunnen (12-13 cm):


Hannen (15-16 cm):
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Malthe5

Malthe5


Antal indlæg : 43
Join date : 11/06/09
Age : 46
Geografisk sted : sydfyn

Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitimeOns 1 Aug 2012 - 19:46

hej ole

Lige lidt opdate på mit vieja H. par jeg har lagt mærke til de sidste par år har min han været mere aggresiv over for hunnen i juli måned end han plejer af være, lyder måske lidt underligt at jeg har skrevet det op men så'en er det. lol! jeg kan ikke finde ret meget om deres yngel mønster..Eller om det er temperatur bestemt da juli måned jo som regl er en varm måned og derved en stigning af vandtemperaturen????

Er du stadig interesseret i det ene par??

vh

nico

Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Vieja heterospila - Lidt observationer.   Vieja heterospila - Lidt observationer. - Page 2 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Vieja heterospila - Lidt observationer.
Tilbage til toppen 
Side 2 af 2Gå til side : Forrige  1, 2
 Lignende emner
-
» Del dine observationer med os andre.
» Observationer af mine fisk ;o)
» Vieja argentea

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Amerika-
Gå til: