Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Acarichthys heckelii

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeFre 5 Mar 2010 - 0:04

Acarichthys heckelii kom rigtig i hopla her til aften efter vandskiftet. For første gang nogensinde har jeg fået taget nogle ordentlige billeder af dem (synes jeg selv).

Det er en blændende smuk jordspiser, som ikke gør det store væsen ud af sig. Den graver ikke meget, og er meget fredelig. Den yngler i tunneler i mudderet, men den har ret sjældent været opdrættet. I akvariet har jeg lavet nogle tunneler af et modul, nogle sten og et par rødder. Desværre er Acarichthys heckelii de eneste, der ikke er flyttet derind, men såen er det Very Happy

Men nyd billederne af en seriøst smuk fisk cheers





Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeLør 19 Jun 2010 - 0:46

Lidt billeder under fodringen her til aften. De er nu stadigvæk klassefisk!! cheers









Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeOns 23 Jun 2010 - 0:26

Det er nogle flotte billeder du har taget der, af nogle fantastiske flotte cichlider, det er bare ærgeligt at man aldrig får deres yngleadfær at se. Men jeg håber da at det kan lykkes for dig en dag. Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeOns 23 Jun 2010 - 1:06

Det er jo en del af charmen ved dem, og indtil heldet måske er ude, kan man jo nyde nogle blændende flotte fisk cheers
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeMan 28 Jun 2010 - 0:37

Rigtig fine billeder. Der er da sket noget siden jeg har set disse fisk sidst - med farvespil og finnestråler. Havde dem lidt i overvejelse, da jeg valgte Jurupari. Ikke at jeg har fortrudt det, men de her Heckeliier ser da forrygende ud sunny

Det med yngleadfærden - kunne man ikke tænke sig, at de selv skal have mulighed for at grave disse tunneller - det gør de vel i naturen?
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeMan 28 Jun 2010 - 12:50



Det med yngleadfærden - kunne man ikke tænke sig, at de selv skal have mulighed for at grave disse tunneller - det gør de vel i naturen?[/quote]



Jo det vil absolut være det bedste, men for at det kan lade sig gøre skal man have et bundlag på vel omkring 40 cm eller mere, og så må det ikke kunne falde sammen når de graver deres huler, og de gange de graver kan være op til 40-50 cm lange + forgreninger af gange til siderne også, så det er ikke så lige til.



Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeFre 20 Aug 2010 - 23:57

Tjaaa.... de bliver ikke grimmere som tiden går cheers

Uha uha uha..... en fryd for øjet Acarichthys heckelii 989846





Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeLør 21 Aug 2010 - 0:28

Ja Ole, de sidder lige i kassen de billeder... Suk hvor er de smukke, Acarichthys heckelii 24598 jeg skal altså prøve at holde dem igen når jeg får råd til et nyt akvarie, og så skal det indrettes udelukkende til dem. Da jeg havde dem i sin tid læste jeg en del om dem på udenlanske sider, og jeg mener at der var nogle i Holland der opdrættede dem i nogle urtepotter, så måske det er løsningen. scratch
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeLør 21 Aug 2010 - 11:10

Jeg kan godt følge dig Jørn. De er en sand fornøjelse cheers

Vedr. urtepotterne har jeg læst det samme, og er tilbøjelig til at give dig ret ud fra følgende observationer:

1. De klare rør jeg lavede til dem for noget tid siden, er på ingen måde interessante for dem.
2. De graver ud under RockZolid River Stone hulerne, og en enkelt han har taget én som værende hans.
3. Alle 8 heckelii holder sig i højre side af akvariet, og fylder omkring 1 meter i længden. Det er fra midten mod højre, at River Stone hulerne ligger.
4. Venstre havdel af akvariet er total tomt for cichlider. Her tuller sværddrager og kejsertetraer rundt, og i ny og næ kommer Heros notatus forbi.... ellers holder de sig også med heckelii. Vestre halvdel består af rødder, sten og planter.
5. Heckelii bruger kun trærødderne til at søge ly under, når vores katte eller jeg kommer for tæt på. River Stone hulerne bruger de hele tiden.

... så min egen hjemmestrikkede konklusion er:
1. Deres huler skal være mørke, og "massive".
2. Hulerne skal helst kun have én indgang. Alle River Stone huler er gravet således ud af dem. Dog er der altid en lille sprække i den anden side.... hvis nu de skal væk hurtigt.
3. Huler lavet via trærødder sammen med sten er ikke tilstrækkeligt for dem. De kan søge ly, men de er for åbne, og dermed ikke interessante for dem.
4. Keramikpotter bør kunne gøre tricket. En stor indgang, og et lille hul i den anden side.

... og en anden ting. Jeg begynder så småt at tvivle på, at heckelii bryder sig om store akvarier. De har været sky i 720´eren og 900´eren, men de to gange de har gået i et 325´er har de generelt bare tullet rundt. Ved ikke om det har noget på sig, men det kunne jo være Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeLør 21 Aug 2010 - 22:56

Jeg er lidt svanset omkring akvariernes dekoration, og jeg vil ikke have urtepotter i det. Istedetfor har jeg leget lidt med et River Stone modul i dag, som lige er kommet i akvariet. Det er lavet som en tunnel, og det bliver spændende om de vil bruge det Very Happy





Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeSøn 22 Aug 2010 - 17:23

Hvis de ikke fortrækker disse moduler frem for urtepotterne er de ski utaknemmelige.. altså set med vores øjne. Wink

Har du opserveret om der er optakt til pardannelse bland Heckeliierne eller svømmer de bare rundt uden interesse for hinanden?

Det du skriver om størrelsen på akvariet, tror jeg er rigtigt for jeg havde mine gående i en mdr. i et 240L og der følte de sig bedre tilpas i ind en 530L de senere kom over i, men der kom de så også til at gå med nogle Heros sp. Rotkil, og det passede dem ikke. No

Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitimeOns 25 Aug 2010 - 21:21

De har taget godt imod den nye "tunnel" cheers

Den bliver ihvertfald brugt selv om de ikke er stressede, og så kan jeg ikke forlange mere Very Happy

Det virker til, at aggressionerne er steget lidt på det sidste, men der er ikke nogen tegn på direkte pardannelse. Dog tolererer den dominerende han et mindre eksemplar omkring hans hule som den eneste, så måske der er lidt amoriner i luften/vandet? Jeg tager de sidste par dages anderledes adfærd som gode tegn ihvertfald Very Happy

Det kunne være interessant, hvis man kunne få fat i nogle, som holdt heckelii i små akvarier som f.eks. et 250´er. Jeg har ikke selv muligheden for at prøve det, da mine egne 250´ere står meget udsatte for trafik og lysindfald, så det tvivler jeg på, jeg vil få noget ud af.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





Acarichthys heckelii Empty
IndlægEmne: Sv: Acarichthys heckelii   Acarichthys heckelii Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Acarichthys heckelii
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Inspiration :: Amerika-
Gå til: