IndeksFAQSøgTilmeldte brugereLoginTilmeldCalendarSeneste indlægGrupper

Share | 

Ællebælle!! omlægning!!

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
lindum

Antal indlæg : 420
Geografisk sted : viborg

IndlægEmne: Ællebælle!! omlægning!!   Søn 21 feb 2010 - 21:24

er ved at omlægge mit 720 L. kort model.
har en del fisk i mine akvarier som nu skal sættes i min 720. men hvad jeg end prøver at sætte sammen ( i tankerne) så synes jeg enten der bliver for mange . kommer til at mangle en af dem jeg gerne vil ha i. eller også er jeg lidt "bange " for de ikke vil fungere sammen.
har følgende fisk at vælge udfra (fiskene har jeg allerede i 2 akv.) ku godt bruge lidt indput/foreslag til sammensætningen

Protomelas taeniolatus ”red empres” ca 8-9 cm 2-1
Otopharynx tetrastigma ca. 7-12 cm 2-2
Placidochromis phenochilus “lupingo” 5-10 cm 6 stk.
Taeniolethrinops sp. "furcicauda liuli" ca 6-11 cm 3-1
Aulonocara kandeense ca 5-7 cm 2-2
Mylochromis sp.Mchuse. ca 5 cm 6 stk.
Rhamphochromis sp. Dwarf Lake Chilingala ca 5-7 cm 6 stk ( 3-3)

furcicauda, kandeensis . M. "Mchuse" P. phenochilus er sikre på at komme i. meeeeeeen kommer jo til at savne nogle af de andre
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil
Kiwa

Antal indlæg : 887
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Man 22 feb 2010 - 19:51

Ja det er ikke altid nemt at skulle vælge nogle fra, det er noget sjovere at skulle vælge dem til cheers

Var det mig, ville jeg kigge på deres temperament/adfærd, og vælge nogle som kan klare hinandens selskab på sigt, og stadigvæk have i tankerne, at de også skal have plads nok.

Det er jo alle fisk, der får en anselig størrelse når de er færdige med at gro, så jeg ville selv nøjes med, at vælge 3 arter ud, af dem du har til rådighed. Kan se, at du allerede har
sat dig på 4 arter. A. kandeense kunne måske komme til kort i selskabet?

Jeg har ingen egen erfaring med nogle af dem, så derfor mine tanker omkring temperament/adfærd, hvor opholder de sig i akvariet, så du ikke får for mange fisk der f.eks bruger
det samme område i akvariet. Det skaber bare konkurrence, og du vil ikke se den enkelte arts adfærd fuldt ud.

Men igen det er utroligt svært, når man har så mange spændende arter gående, man kan vælge udfra. Glæder mig til at høre hvad du kommer frem til.
Vis brugerens profil http://www.wander.dk
Unimati
Admin

Antal indlæg : 2276
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Man 22 feb 2010 - 21:15

Hmmmm ja.

Kort og enkelt ; væk med red empress. Du risikerer, at de får hjerneblødninger, og ellers findes de på hvert gadehjørne, hvis du kommer til at savne dem alligevel Wink

Smid resten i akvariet, og viser det sig f.eks. at en art ikke kommer til sin ret, og bliver flot, så må de ud. Senere kan du så overveje at fjerne en art, som du måske bliver træt af, så der bliver lidt mere plads til de andre. Smile

Vis brugerens profil http://www.unimati.biz
Kiwa

Antal indlæg : 887
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Man 22 feb 2010 - 21:40

Hmm - jeg er tilbøjelig til, at sige det samme om O. tetrastigma.

Det fortalte Frank mig nemlig, at hans fik engang han havde dem. Om det var Frank's egen skyld eller fiskenes, melder historien ikke noget om.

Men den er vist heller ikke for tøsedrenge, når det tager den, og den er vel heller ikke så svær at skaffe igen, på et senere tidspunkt.
Vis brugerens profil http://www.wander.dk
T.Hytting

Antal indlæg : 237
Geografisk sted : Mariager

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Man 22 feb 2010 - 23:06

Kiwa skrev:
Hmm - jeg er tilbøjelig til, at sige det samme om O. tetrastigma.

Det fortalte Frank mig nemlig, at hans fik engang han havde dem. Om det var Frank's egen skyld eller fiskenes, melder historien ikke noget om.

Men den er vist heller ikke for tøsedrenge, når det tager den, og den er vel heller ikke så svær at skaffe igen, på et senere tidspunkt.

Jeg overtog de omtalte fisk fra Frank, og i min balje var de utroligt fredelige, selvom jeg havde en fordeling på 2.1
Det kan muligvis hænge sammen med at jeg havde et par Oxyrhynchus i samme balje, hvor hannen var noget dominerende.
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Man 22 feb 2010 - 23:12

Jeg tror også, at det er lidt et spil fra lotteriet. Sidste gang jeg fik tetrastigma ind, manglede den ene han alle finner, og var meget miserabel. Han havde fået bank af den dominerende han et par dage før, men hos mig opførte den dominerende han sig eksemplarisk. De er lidt svære at blive kloge på Very Happy

T.Hytting

Antal indlæg : 237
Geografisk sted : Mariager

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Man 22 feb 2010 - 23:31

Unimati skrev:
De er lidt svære at blive kloge på Very Happy

De skal nok lægges ind i kategorien ( en underlig fisk ) i artsbeskrivelsen så. Laughing

Bortset fra det, så er det et rent farveorgie, når de knalder helt ud.
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Man 22 feb 2010 - 23:35

De er mega flotte, når de styrer cheers

lindum

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Tirs 23 feb 2010 - 11:02

ja, det er lidt træls at vælge fisk fra. vil jo gerne ha personlighed, farver og nogenlunde fred og ro.. ved godt med red empress. og tetrastigma. den eneste grund til de er i min "samling" pt er farverne. da ikke mange af de andre har det, ihvertfald ikke pt. glæder mig rigtigt meget til at følge den lidt specielle furcicauda jeg har fået. regner med at vil ha nogle flere med tiden. kandeensis SKAL prøves de to hanner jeg har i mit 200 L sammen med mine mini tud (rhampo) og M. Mchuse de går og er helt helt enestående i farverne. burde smide flere hanner i ...
desuden har jeg af flere gange haft D. compressiceps. men ved ikke om jeg "tør" igen den er mega flot , og jeg har aldrig haft den hvor den er hidsig eller jager særligt med de andre. svært? joeeeeeeee nu må vi se.... tak for svarene . men kom gerne med flere input
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Tirs 23 feb 2010 - 12:30

Jeg har aldrig selv haft held med red empress. Hver gang de blev rigtig flotte, var det på bekostning af alle andre beboere i akvariet. De fik vold bank, og så er det jo ikke et sjovt akvarie, når det kun er red empress med farve, og alle andre er grå og kedelige Crying or Very sad

Men lad os høre, hvad du finder ud af Very Happy

OPEKA

Antal indlæg : 352
Geografisk sted : Roskilde

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Ons 24 feb 2010 - 9:41

Det er en kedelig situation du er i. Eneste løsning er et akvarie mere cheers lol!
Vis brugerens profil
lindum

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Ons 24 feb 2010 - 10:19

ahhhh ik kedelig.. men spændende lol! tror faktisk jeg skærer en del fra og ser tiden an..sku også gerne komme et lidt større akv. med tiden. når der flytter en af ungerne mere hjemmera og vi skal ha bygget lidt om. nu må vi se......... ang. mini rhampo så skal den prøves igen ,,,,,,,,,,,
Vis brugerens profil
brønderslev

Antal indlæg : 15
Geografisk sted : Brønderslev

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Tors 25 feb 2010 - 21:40

Jeg ville også undlade Red Empress da jeg synes de kan være fuldstændig rablende sindssyge

Denne lille han på 12cm styrede en lang 720 fuldstændigt. Han herskede over 70% af baljen.

http://img694.imageshack.us/img694/1/p1270077.jpg

Vi besluttede at aflevere ham hos en forhandler, som satte ham og hans to koner i et 200 liters
i butikken.

10 minutter senere havde han slået begge sine hunner ihjel.

Så jeg kan absolut ikke anbefale Red Empress, selv om de kan være superflotte og næsten røde som brandbiler Very Happy
Vis brugerens profil
lindum

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Tors 25 feb 2010 - 21:49

den kommer også ud.. er lidt mere i tvivl om tetrastigmaén.... men der vil jo altid være en dominerende han i baljen, men det behøves jo ikke være en svømmende hjerneblødning
Vis brugerens profil
OPEKA

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Tors 25 feb 2010 - 22:25

lindum skrev:
den kommer også ud.. er lidt mere i tvivl om tetrastigmaén.... men der vil jo altid være en dominerende han i baljen, men det behøves jo ikke være en svømmende hjerneblødning

Nu har jeg aldrig personligt holdt Tetrastigmaér, men overordnet syndes jeg ikke Otopharynx er en vild cichlide.

Du må bare love mig at holde mere end en han af hver art i din nye sammensætning
Vis brugerens profil
lindum

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Tors 25 feb 2010 - 22:27

he he skal jeg nok, har faktisk gjort det de sidste mange år... får meget mere knald på farverne
Vis brugerens profil
OPEKA

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Tors 25 feb 2010 - 22:31

lindum skrev:
he he skal jeg nok, har faktisk gjort det de sidste mange år... får meget mere knald på farverne

Jeg kan se du ved hvorfor Wink
Vis brugerens profil
lindum

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Fre 26 feb 2010 - 1:01

tror jeg prøver med....
Placidochromis phenochilus “lupingo” 5-10 cm 6 stk. indtil jeg kønsbestemme . så jeg beholder 2-2
Taeniolethrinops sp. "furcicauda liuli" ca 6-11 cm 3-1
Aulonocara kandeense ca 5-7 cm 2-2 evt. 1 eller 2 hanner mere
Mylochromis sp.Mchuse. ca 5 cm 2-2 eller 2-1 tror sgu allerede jeg kan kønsbestemme dem :-) ellers har jeg flere unger .
Rhamphochromis sp. Dwarf Lake Chilingala ca 5-7 cm 1-1
og vil gerne ha en type mere med lidt kulør (for husfredens skyld Basketball )
ku nu godt selvom flere siger det ikke duer, tænke mig en type aulonocara type. skal jo ikke tage unger fra, desuden synes jeg der er flere typer hvor der er en stor forskel på hunner...... en type som ala "blue neon" har altid stået på listen over ønske fisk.....
ved godt det er en del fisk, men kan jo minimere det med tiden
så ud kommer 2-1 red empres, 2-2 O. tetrastigma og resten af de unger jeg ikke skal bruge rhampo etc.......
lyder det vildt???
Vis brugerens profil
lindum

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Fre 26 feb 2010 - 1:13

der er jo self også Protomelas sp. "steveni taiwan" sunny den er fed. men mon eks. 2-2 af dem ville ku begå sig ? i ovennævnte selskab
Vis brugerens profil
OPEKA

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Fre 26 feb 2010 - 9:20

Hvis du spørger mig, kan du sagtens have f.eks. http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Aulonocara_baenschi hvor du nemt kan se forskel på hunnerne, eller http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Copadichromis_mloto det er også en fed fisk. Begge arter har andre farver end dine nuværende sunny
Vis brugerens profil
lindum

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   Fre 26 feb 2010 - 11:41

tjae havde tænkt på baenchi sammen med mine kandeensis eller steveni taiwan . men baljen bliver godt nok også fyldt op så
Vis brugerens profil
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Ællebælle!! omlægning!!   

Ællebælle!! omlægning!!
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Similar topics
-
» Sol, varme, kage og sommerfugle i maven ~~ x'D <3
» Life and love of Jerome 06