Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Varmelegeme......... Ja eller nej

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Varmelegeme......... Ja eller nej Empty
IndlægEmne: Varmelegeme......... Ja eller nej   Varmelegeme......... Ja eller nej Icon_minitimeTors 10 Dec 2009 - 14:07

Hej akvarienørder.
Sad og tænkte på im folk i dag bruger varmelegeme i deres akvarier,huse i dag er jo så godt isolerede at man nemt kan holde en temperatur på 23-24 grader i rummet,og derfor kan holde en temp.på 22-23 grader i akvariet.

Hvad er jeres mening om det?? skal man have varmelegeme i akbariet ?? eller er det ikke nødvendigt?? kan det give for store udsving usen??
lad od få en debat igang Laughing
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Varmelegeme......... Ja eller nej Empty
IndlægEmne: Sv: Varmelegeme......... Ja eller nej   Varmelegeme......... Ja eller nej Icon_minitimeTors 10 Dec 2009 - 17:31

jeg plejer kun at bruge varmelegme hvis jeg lige har startet ny akvarium op til det har en temp på ca 26 grader også slukker jeg det har ikke haft problemer med for lav tempatur uden varmelegme da amaturet avgiver en masse varme Smile
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Varmelegeme......... Ja eller nej Empty
IndlægEmne: Sv: Varmelegeme......... Ja eller nej   Varmelegeme......... Ja eller nej Icon_minitimeTors 10 Dec 2009 - 17:40

mine akvarier står i kælderen, men rummet er varmet op af fjernvarmerørene. temperaturen ligger på 22-24 grader om vinteren, akvarierne et par grader under. efter vandskift plejer jeg at tænde mine varmelegemer, ellers er vandet for koldt.

allan
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Varmelegeme......... Ja eller nej Empty
IndlægEmne: Sv: Varmelegeme......... Ja eller nej   Varmelegeme......... Ja eller nej Icon_minitimeTors 10 Dec 2009 - 19:19

stausholm skrev:
mine akvarier står i kælderen, men rummet er varmet op af fjernvarmerørene. temperaturen ligger på 22-24 grader om vinteren, akvarierne et par grader under. efter vandskift plejer jeg at tænde mine varmelegemer, ellers er vandet for koldt.

allan
Hej Allan
hvor meget er temp.i akvariet ?
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Varmelegeme......... Ja eller nej Empty
IndlægEmne: Sv: Varmelegeme......... Ja eller nej   Varmelegeme......... Ja eller nej Icon_minitimeTors 10 Dec 2009 - 21:01

den ligger omkring 22-23 grader i vinter halvåret. går den derunder tænder jeg for varmelegemet

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Varmelegeme......... Ja eller nej Empty
IndlægEmne: Sv: Varmelegeme......... Ja eller nej   Varmelegeme......... Ja eller nej Icon_minitimeFre 11 Dec 2009 - 1:15

I stueakvarierne bruger jeg varmelegeme. Det ene står til 26 grader, og det andet står til 24 grader. Varmelegemet bruger jo ikke strøm, hvis vandet er varmt nok, men det er dejligt at have, når fyret står af i et par dage om vinteren. Det er sket én gang hos mig, hvor varmelegemerne i stueakvarierne hodte temperaturen oppe, hvor akvarierne i biksen kom ned mod de 20 grader, inden fyret blev lavet Shocked

I biksen kører jeg med rumvarme, og har ingen varmelegemer i mest pga. det ekstra antal ledninger, der så vil ligge over det hele Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Varmelegeme......... Ja eller nej Empty
IndlægEmne: Sv: Varmelegeme......... Ja eller nej   Varmelegeme......... Ja eller nej Icon_minitimeFre 11 Dec 2009 - 11:46

Unimati skrev:
I stueakvarierne bruger jeg varmelegeme. Det ene står til 26 grader, og det andet står til 24 grader. Varmelegemet bruger jo ikke strøm, hvis vandet er varmt nok, men det er dejligt at have, når fyret står af i et par dage om vinteren. Det er sket én gang hos mig, hvor varmelegemerne i stueakvarierne hodte temperaturen oppe, hvor akvarierne i biksen kom ned mod de 20 grader, inden fyret blev lavet Shocked

I biksen kører jeg med rumvarme, og har ingen varmelegemer i mest pga. det ekstra antal ledninger, der så vil ligge over det hele Wink

Hej Ole
hvilke temp.har du så i dine akvarier?? tænker jo også lidt på om fiskene har godt af,at gå i vand der er 22 grader hvis man kan læse i artsbeskrivelser at de går bedst ved 24 til 27 grader,
Har det indflydelse på deres velbefimdemde og vækst ?? eller har det ikke noget at sige?

mener jo det er synd for fiskene at de ikke går optimalt,bare fordi vi skal spare bounce
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Varmelegeme......... Ja eller nej Empty
IndlægEmne: Sv: Varmelegeme......... Ja eller nej   Varmelegeme......... Ja eller nej Icon_minitimeLør 12 Dec 2009 - 22:09

Her til aften er der 24 grader i de nederste akvarier, og 27 grader i de øverste i biksen. Om sommeren er der omkring 30 grader i de nederste, og de øverste runder nogengange 33-34 grader.

Jeg mener, at temperaturen har en indflydelse på væksten. Hvor stor en indflydelse kan jeg ikke spå om, men grunden til, at jeg holder mit malawiakvarie i stuen på 26 grader er, at de så holder skuffen i præcist 21 dage. Er vandet koldere holder de skuffen i et par dage ekstra, og er det varmere, så holder de skuffen et par dage kortere. Det kan måske give en indikator på væksten af ungerne kontra temperaturen?

Derudover er mit 900´er lige nu 28 grader varmt, og de amerikanere jeg smed i det akvarie, er blevet markant større end resten af deres søskende, der går/gik i butikken. Fodermængde og nitratniveau er ens i mine akvarier, så strengt taget (og det ved jeg godt ikke er sandt), er det kun forskellen i temperatur, der kan skabe den forskel...... Der spiller selvfølgelig andre faktorer ind som f.eks. stress, men umiddelbart anser jeg temperaturen som "synderen" Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





Varmelegeme......... Ja eller nej Empty
IndlægEmne: Sv: Varmelegeme......... Ja eller nej   Varmelegeme......... Ja eller nej Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Varmelegeme......... Ja eller nej
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Baggrundsfilter eller HMF
» Engangskattetoiletter - til hotelopholdet eller sommerhuset
» Skrøne eller sandhed?????????
» Makrel eller spotted?
» FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Teknik-
Gå til: