IndeksFAQSøgTilmeldte brugereLoginTilmeldCalendarSeneste indlægGrupper

Share | 

Vand temp. falder under vandskift.

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Sciaenochromis

Antal indlæg : 441

IndlægEmne: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 17:29

Hej med jer...

Har lige skiftet 1/3 del af vandet. Har læst at man helst kun skal bruge det kolde vand, for at undgå kobber fra varmvandsrørene.

Men selv om det kun er 1/3 af vandet jeg skifter, syntes jeg at vand temp. falder ret kraftigt når jeg smider det nye vand i.

Temperaturen røg ned på 20 grader fra 25.

Er det farligt for fiskene?

Mvh

S.
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil
blacboys

Antal indlæg : 7
Geografisk sted : Vejle ( Højen )

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 18:51

Hej
jeg vil bare sige at hvis du bruger kulfilte til varmt vand så skeer der ikke noget .
jeg bruger også koldt vand og jeg her ikke haft sygdom i mit akvari på 640l
men hvor stort er dit akvari ?
Vis brugerens profil
Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 19:19

Okay... det er 530 L.

Det stresser ik fiskene helt vildt eller hvad?
Vis brugerens profil
Unimati
Admin

Antal indlæg : 2276
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 19:22

Om man bruger koldt eller tempereret vand ved vandskifte er et spørgsmål om religion.

Jeg bruger altid selv tempereret (25-26 grader), da jeg anser et vandskifte som stressende for fiskene. Nitratværdien falder brat, og sænker man også temperaturen, så er det lidt som at sparke til én, der ligger ned. Det er helt og holdent min mening, men jeg har intet videnskabeligt belæg for at mene, som jeg gør Very Happy

Vis brugerens profil http://www.unimati.biz
Kiwa

Antal indlæg : 887
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 19:29

Tør næsten ikke råde dig, for det er en religion, alt efter hvor man bor og hvilken varmeinstallation man har.

Vi bor i hus med "nyere" naturgasanlæg, og kobberrør. Vi skifter altid med tempereret vand (undtagen om sommeren, der måtte det gerne være koldere) Til gengæld sørger jeg for, at "rørerne" er tømt for evt. stillestående vand, inden vandet kommer i akvarierne. Har en 20 m lang haveslange der kobles direkte til badeværelsesamaturet, og vandet får lov at løbe et stykke tid, før påfyldningen påbegyndes.

Vandspild JA, men så kommer der ikke vand i akvarierne som har stået stille i rørerne for længe. Af økonomiske årsager kunne man vælge, at gå i bad før man skifter vand i akvarierne, men badet er nok mere tiltrængt efter, man har bakset rundt med det lol!

Ingen fisk har her hos os taget skade, af vandskift med tempereret vand. Vi bruger tempereret vand for at undgå den slags drastiske temperaturfald som du nævner, ned til de 20 grader. Dybere levende arter tåler måske lavere temperaturer, men det er en anden snak - her taler vi generelt.

Har ikke selv erfaring med, om det skader med et temperaturfald som du nævner, men om sommeren når vi sænker temperaturen med f.eks. 5 grader fra 30-31 til 25, så står samtlige fisk og "kipper" med finnerne/sitrer i et stykke tid, indtil de igen har vænnet sig til den lavere temperatur, og her taler vi kun en sænkning til 25-26 grader. Denne adfærd ses, selvom vi skifter vand hver dag for at holde temperaturen nede. Jeg bryder mig ikke selv om at se på det, for det må være et tegn på ubehag.

Men som sagt har ingen erfaring selv, så kan reelt ikke udtale mig, om det decideret er skadeligt for fiskene med f.eks. et ugentligt temperaturfald ned til de 20 grader.
Har altid valgt at forsøge, at holde temperaturerne nogenlunde konstant omkring de 25 grader uanset vandskift.
Vis brugerens profil http://www.wander.dk
Kiwa

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 19:32

Hæhæ som sædvanlig, er jeg for længe om mine indlæg - Ole kom mig i forkøbet, og har så også en naturlig forklaring (Nitratværdi) med i sit meget korte indlæg, som jeg ikke normalt skænker en tanke.

Så tak for den indgangsvinkel Ole.
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 19:33

Såen er det med os unge.... vi overhaler de gamle indenom hele tiden

Kiwa

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 19:51

ja tak - nu har du i flere måneder lovet mig en "rollator" smiley - men den vej rundt er du sgu ikke det hurtigste dyr i skoven lol!
Unimati
Admin

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 20:53

Ejjjj.... den ligger på min dårlige samvittighed, men jeg bliver død & pine nødt til at finde én

Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 21:45

Hahahahahaha..... så er vi gået fra temp. fald og vandksift, til indkøb af rolater!

lol!
Vis brugerens profil
jbk

Antal indlæg : 69
Geografisk sted : Odense

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 21:47

Hej

Jeg skifter altid med koldt direkte fra hanen
og min erfaring er at fiskene elsker det.
Det hænger muligvis sammen med
at koldt vand er mere iltrigt.
Forøvrigt synes jeg ikke temperaturen falder
ret meget, sten og grus holder godt på
varmen

Mvh.

Jens
Vis brugerens profil http://www.cichliderne.dk
Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 21:50

Bor forresten på 2 sal.... så der må være en konstant gennemstrømning i den varmvandsbeholder, som hele opgangen benytter.

Smider sgu tempereret vand i næste gang. De skal sgu ik fryse eller blive anti-nitrat-choket, de små stakler.

:-)
Vis brugerens profil
Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Man 26 okt 2009 - 21:52

jbk skrev:
Hej

Jeg skifter altid med koldt direkte fra hanen
og min erfaring er at fiskene elsker det.
Det hænger muligvis sammen med
at koldt vand er mere iltrigt.
Forøvrigt synes jeg ikke temperaturen falder
ret meget, sten og grus holder godt på
varmen

Mvh.

Jens

hej jens

min temp faldt fra en 25/26 C til 20.

men jeg må indrømme, at jeg ikke kan sige om de kan li' det eller ej.

smed forresten også 500g fransk havsalt i med vandskiftet.
Vis brugerens profil
Kiwa

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Tirs 27 okt 2009 - 0:03

Ja vi er jo bredtfavnende her på siden, og kommer indimellem på afveje, i forhold til det oprindelige emne.

Må jo engang i mellem offentligt, minde Ole om de ting han lover. Alle de PB'er han i modsat fald skulle modtage, ville bare stresse ham helt vildt. lol!

Mht. din boligsituation og ejendommens varmtvandssystem, så ville jeg nu heller ikke være bekymret.

Mht. kompensation for evt. manglende iltindhold i tempereret vand kontra det helt kolde, bilder jeg mig selv ind, at vores løsning med anvendelse af en Gardena "pistoldims" (til havevanding) der sætter tryk på vandet i forskellig grad gør, at jeg kan ilte vandet ret kraftigt i forbindelse med vandpåfyldning. Men om det er rigtigt ved jeg egentlig ikke.

Da vi havde Tropheus og Mbuna, tog vi det heller ikke så nøje igen med temperaturfaldet, for dengang var parolen også koldt vand, det sætter gang i tingene.

Men har ladet mig fortælle, at f.eks. flere sandsild arter fra Tanganyika søen, dårligt tåler bratte temperaturudsving. Så det er måske individuelt alt efter hvilke arter, og hvilke forhold/dybder de lever på, der er tale om. Kunne forestille mig, at arter som f.eks lever over sandbund på lavere/roligt vand, reelt heller ikke har det så godt med store udsving. Men det er kun min fornemmelse.

Men som Jens er inde på, så er der hos ham ikke de store udsving, selvom der anvendes koldt vand, hvilket udover den nævnte dekoration, også kan skyldes mængden af vand der skiftes hver gang. Jeg synes bare, at hvis man f.eks. skifter vand hver uge, og temp. falder til de 20 grader, så går der vel 1 dags tid, før den igen er oppe på 25-26 grader. Fiskene får så et væsentlig temperaturudsving ret ofte.

De cichlider vi har pt. bryder sig i hvert til fald ikke om meget lavere temperaturer end de 25 grader vi med nød og næppe kan holde her hos os. Kører med varmelegeme i vores 312 L, og har lige for første gang måtte sætte ekstra varme på på vores 960 L Vores el selskab jubler af glæde

Til sidst, hvad er din intention med at tilsætte salt? Har du nogle fisk som har skader eller lign?
Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Tirs 27 okt 2009 - 0:54

Hej Yvonne.... Jeg bruger selv den "pistoldims" til havevanding når jeg smider vand i. Vandet bliver iltet kraftigt plus, at man udlufter evt. klor (som er en gasart, der er opløst i vandet). Jf. Ad Konings.

Vandet er nu oppe på 25 C igen. Det vil sige det tog ca. 8 timer i mit 530 lt.

Saltet tilsætter jeg hvis:

- fiskene kløer sig mod sandbunden
- har sår, skrammer og anden sygdom

I det her tilfælde har de sår, skrammer (pga. min nu afdøde "HA' rocker" delfin) og de klør sig mod bunden.

Så jeg tilsatte 100g salt pr. 100 lt vand ca. for, at sikre mig at fiskene har et velfungerende osmotisk regulering. (Jf. Ad Konings så tilsættes der 200 g pr. 100 lt. vand. Men da der ingen konkrete sygdomme er, så er det halve nok (håber jeg)).
Vis brugerens profil
Sciaenochromis

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Lør 7 nov 2009 - 15:50

Sciaenochromis skrev:
Hej Yvonne.... Jeg bruger selv den "pistoldims" til havevanding når jeg smider vand i. Vandet bliver iltet kraftigt plus, at man udlufter evt. klor (som er en gasart, der er opløst i vandet). Jf. Ad Konings.

Vandet er nu oppe på 25 C igen. Det vil sige det tog ca. 8 timer i mit 530 lt.

Saltet tilsætter jeg hvis:

- fiskene kløer sig mod sandbunden
- har sår, skrammer og anden sygdom

I det her tilfælde har de sår, skrammer (pga. min nu afdøde "HA' rocker" delfin) og de klør sig mod bunden.

Så jeg tilsatte 100g salt pr. 100 lt vand ca. for, at sikre mig at fiskene har et velfungerende osmotisk regulering. (Jf. Ad Konings så tilsættes der 200 g pr. 100 lt. vand. Men da der ingen konkrete sygdomme er, så er det halve nok (håber jeg)).

Lige en kommetar til min forrige bemærkning vedr. salt! Tror jeg havde fået for meget rødvin da jeg skrev det drunken

Nå...... men den mængde af salt som jeg tilsatte var alt for meget, med mindre der er sygdom eller sår. Jeg havde husket forkert med mængden af salt under vandskift. Det er kun 1 spsk. pr. 100 L vand. Så jeg smider 5 spsk. i efter vandskift.
Vis brugerens profil
bent

Antal indlæg : 184
Geografisk sted : fredericia

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   Lør 7 nov 2009 - 20:20

det med salt mener da det er 100gram per 100l vand
Vis brugerens profil
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Vand temp. falder under vandskift.   

Vand temp. falder under vandskift.
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1