Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeTors 22 Okt 2009 - 18:20

Sad lige og tænkte på om hvor meget sand man skal bruge til en 720er ?? ja jeg ved godt der ikke er nogen regler ,kommer jo helt an på hvor tyk lag man vil have i.

men der må da være et ca . antal kg Wink
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeTors 22 Okt 2009 - 19:06

Det kan ikke være noget problem for Ole, at komme med et nøjagtigt antal kg. du kan anvende til et 720 L

Hans nyomlagte 900 L består jo, af dette herlige blandede bundlag. Egentlig en stor mangel i den debat, at han har GLEMT at skrive den lille detalje.

Så Ole kom ud af busken og fortæl os hvor meget, og hvilke typer du har anvendt. Basketball

Vil mene, at hvis du ønsker et højere bundlag, end det man kan se på billederne af Ole's 900 L, så vil den samme mængde passe perfekt til dit 720 L.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeTors 22 Okt 2009 - 19:37

SOOOOOOOOORY Yvonne. Det havde jeg slet ikke tænkt på at nævne Embarassed

Jeg har totalt droppet at tænke i kg vedr. bundlag. Det forvirrer mere, end det gavner.

Rådasand fåes i 25 kg poser. Det svarer til cirka 15 L groft regnet.

Dit akvarie måler 160x75 cm, og så trækker vi lige 20 cm fra, som baggrunden fylder. Hvis du vil have et bundlag i 5 cm tykkelse bliver det 160*55*5/1000 = 44 liter bundlag.

I mine akvarier bruger jeg cirka 75% sand, og grus for resten. Det vil give følgende i dit akvarie:

1½ pose Rådasand 0,4-0,8 mm (23 L)
I pose Rådasand 1-2 mm (10 L).
11 L blandede grustyper. Typisk 5-6 forskellige alt efter, om bundlaget skal virke lyst, eller det skal være mere over i det mørke med et skær af rødt.

I mine akvarier er grustyperne meget dominerende, men det kan du selv styre ved at bruge mere sand og mindre grus Wink

Dit problem bliver nok, hvis du skal finde grustyperne i en butik..... der fåes de normalt kun i 3-10 L poser, og det er mere, end du skal bruge, hvis du vil have mange typer i akvariet. Jeg har selv valgt at sælge grustyper opmålt pr. liter, men det tvivler jeg på, at du kan få andre butikker til også apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeTors 22 Okt 2009 - 20:30

Jeg siger mange tak for den gode udregning af bundlag,nu har jeg ikke tænkt mig at blande selv.Det har naturen gjort for mig,da der var en sød mand i vores akvarieforening der havde en blå tønde (100liter) med det fineste strandsand med kornstørrelser fra helt fint til 5-6mm blandet godt,og det havde jeg tænkt mig at bruge,da han ville forære mig det cheers
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeTors 22 Okt 2009 - 20:58

Så er det bare med at komme igang Gerner...... og husk billeder Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 9:47

Haha Ole - det er bare i orden. Du har jo været travlt optaget af omlægninger på det seneste, og det der med at huske flere ting på en gang, er jo ikke mænds stærke side apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper 16738

Tak for din omregning til litermål. Tidligere når jeg har set omregninger har jeg altid tænkt; hvad skal jeg dog bruge det til? Nææh - giv mig et antal Kg. det er relevant.

Det er det selvfølgelig også hvis det bare er ens bundlag man skal bruge. Men her med sammenblanding af flere forskellige, er det jo 100 gange nemmere, at forholde sig til. Selvfølgelig kan man prøve sig frem, men de her tal kan jo giver et rigtig godt udgangspunkt, hvis man skal starte forfra.

Ole du er en praktisk og meget dygtig forretningsmand. Du har 1000 gange større chance for, at gøre folk interesseret i at forsøge sig med den slags bundlag, og få solgt de forskellige typer, når du tilbyder at sælge det litervis. Det kunne mange forretninger lære en del af. Stor service som sædvanlig, og apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper 14197 herfra.

Det er alt andet lige mere besværgeligt, end bare at have poserne liggende, og lange dem over disken. Her kan kunden komme hjem med, præcis den mængde de har brug for, især når vi taler de små protioner.

Gerner din heldige rad, du må da bare tage for dig af retterne, og sætte igang. Det kan kun gå for langsomt lol! Som Ole siger - husk billeder til os. Bare det var mig - og så helt gratis - det kan selv Sjællændere li' cheers

En sidste lille kommentar.

Gerner du har startet denne debat under kategorien Kaffebaren. Det er lidt synd, for folk kunne have stor gavn af den akvaristisk set. Jeg vil foreslå, at Ole flytter den til kategorien "Dekoration", hvis det da er ok med dig Wink Så vil man nemlig hurtigt kunne finde den frem, hvis man gerne vil læse lidt om bundlag.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 10:35

Ja ja rolig nu får først akvariet her i weekenden tongue men i skal nok få billeder lige fra starten af.

Yvonne det var en god idé så Ole flyt du bare indlægget til dekoration Smile
Tilbage til toppen Go down
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 2:06

Et spørgsmål til Ole: I den nys omlagte 720'er ser bundlaget ud til at være mere "sandet" end de andre akvarier i din stald med blandet bundlag. Er det a som tager fejl, eller hva'?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 2:12

Det er også blevet taget godt imod Yvonne... det må jeg sige. Det giver et helt andet liv til akvariet, og det mener kunderne også. Synd for dem, hvis de en dag bliver træt af det, og skal si hele deres bundlag lol!

Både og. Der er procentmæssigt mere sand i det akvarie, men lige nu ser det mere "gruset" ud, indtil bundlaget er faldet sammen. Grunden til det er, at jeg genbrugte de cirka 45 L sand, der var i akvariet i forvejen, og blandede ekstra 10 L sand plus grus i det gamle sand i selve akvariet. Dvs. at meget af gruset ligger øverst nu, men vil stille og roligt ryge længere ned i bundlaget, i takt med at jordspiserne får vendt og drejet det hele..... hvis altså A. heckelii og B. cupido opfører sig som brasiliensis og Tapajos, som leder målrettet efter sandet imellem gruset. Ret facinerende at se på faktisk Very Happy


Sidst rettet af Unimati Lør 24 Okt 2009 - 3:35, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 2:20

Glæder mig apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper 515631
Tilbage til toppen Go down
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 2:22

Når du siger grus, mener du så alle de forskellige småsten fra Eldorado-poserne, eller mener du det grove Råda-sand?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 3:03

Det kan du også godt glæde dig til cheers

Grus = Småsten fra Eldo i forskellige former.
Sand = Rådasand i enten 0,4-0,8 mm eller 1-2 mm.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Empty
IndlægEmne: Sv: apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper   apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
apropos Ole´s eksperiment med forskellige sandtyper
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Hva går i forskellige og roder med?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Dekoration-
Gå til: