Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 ideer???

Go down 
+3
Kiwa
Gerner
lindum
7 deltagere
ForfatterBesked
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 0:08

sidder og kigger på mit mbuna akvarie.... tænker.. har de sidste par år været ved at pakke akvariet ned... mistet lysten, har skiftet indhold alt for ofte for at finde netop det!! men men men... så så under et besøg hos niels ventzel nogle tanga ål m. plagiostomus... solgt til stanglakrids... endeligt noget andet , lidt anderledes.... verliebt Very Happy
og så nu her under lidt surfen på ole´s fine nye forum så jeg typhus mallen..... jamen for sulan. det er jo det...
vil indrette et akvarie med ovenstående ål og maller ... samt med mine petricola dwarf... men hvad skal de gå sammen med, for at få mest ud af dem, indretning. etc..... evt. andre "sjove" lidt anderledes fisk ??
indret mit akvarie for mig ideer??? 265179
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 9:56

Der skal være godt med huler til ålen(e) så den har noget at putte sig i. og mht. typusmallen kan jeg kun anbefale den.

hvor længe siden er det du har set eller købt de ål hod Niels?? og hvor store var de?
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 16:15

Jeg ville vælge nogle fisk som fortrinsvist holder sig i de øvre vandlag. Det giver ro på bunden til mallerne (og evt. ålene)

Kender intet til hvad ål de kan li' men mon ikke også de foretrækker at holde sig dernede.

Har i forbindelse med flere sammensætninger til vores maller konstateret, at hver gang de i korte perioder går alene uden andre fisk, så er de langt mere synlige, hvilket siger mig at de stortrives, når der ikke er cichlider der er nede og rode i bundlaget konstant. Så derfor min anbefaling.

Desværre er jeg ikke selv til de arter, som fortrinsvist holder sig oppe, men det giver stof til eftertanke, hvor stor en forskel der er i mallernes adfærd, når de går alene Embarassed

Lige pt. går vores S. petricola og Phyllonemus typus helt alene og hygger sig, i et ellers ret så tomt 576 L. Det er rent paradis for dem, men glæden bliver sikkert ganske kort for dem pale
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 18:24

Kiwa skrev:
Jeg ville vælge nogle fisk som fortrinsvist holder sig i de øvre vandlag. Det giver ro på bunden til mallerne (og evt. ålene)

Kender intet til hvad ål de kan li' men mon ikke også de foretrækker at holde sig dernede.

Har i forbindelse med flere sammensætninger til vores maller konstateret, at hver gang de i korte perioder går alene uden andre fisk, så er de langt mere synlige, hvilket siger mig at de stortrives, når der ikke er cichlider der er nede og rode i bundlaget konstant. Så derfor min anbefaling.

Desværre er jeg ikke selv til de arter, som fortrinsvist holder sig oppe, men det giver stof til eftertanke, hvor stor en forskel der er i mallernes adfærd, når de går alene Embarassed

Lige pt. går vores S. petricola og Phyllonemus typus helt alene og hygger sig, i et ellers ret så tomt 576 L. Det er rent paradis for dem, men glæden bliver sikkert ganske kort for dem pale
Det er nu ikke mine oplevelser med mine Typuser og synodontiser,de er fremme hele tiden og de går jo sammen med mine gibberosaer som også roder i gruset ,og mine gnattocromisser er også på bunden hele tiden,men det afholder ikke mallerne.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 18:37

Vores er også meget fremme og aktive - men man ser den helt store forskel - hvis de går alene Wink Det var mere det jeg ville frem til. Derfor mine betragtninger om, at have fisk der går i de øvre vandlag.

Havde skrevet et par linier om evt. Frontosa kunne være en god sammensætning, men slettede det igen, da jeg jo ingen erfaring har med dem. Embarassed

Gnatoerne er vel umiddelbart også okay rolige selvom de er i bundlaget, og så generer de sikkert ikke mallerne.

Her hos os er de fisk vi har haft gående med mallerne, fortrinsvis meget aktive sandsild og fritsvømmere, som i mine øjne kan virke som en stressfaktor for mallerne, hvilket måske gør, at jeg kan se så stor forskel i adfærden, når mallerne i korte perioder har gået helt alene.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 19:11

Kiwa skrev:

Havde skrevet et par linier om evt. Frontosa kunne være en god sammensætning, men slettede det igen, da jeg jo ingen erfaring har med dem. Embarassed

Det må der laves om på Yvonne, jeg er sikker på at Michael A. kan holde på nogle stykker, til du sniger dig ind i jylland. ideer??? 16738
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 20:54

Haha den er god med dig Thomas - jeg har en fornemmelse af at I snart er en samlet klan, som har et erklæret mål - at få mig overbevist om at de blåstribede skal ind her, men den går altså ikke lol!

Michael og andre, har i årevis forsøgt at få mig til, at få de der tynde Leptosomaer ind, og det er endnu ikke lykkes, så tror heller ikke det lykkes med de store blåstribede haha. I må komme med nogle bedre forslag, noget som IKKE er set før, så kan det være jeg bliver interesseret, og de må gerne svømme stærkt helt sikkert, jeg er ikke klar til rollatoren endnu lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 23:29

Jamen de er IKKE store når du får dem.............men det bliver de lol! og du drømmer ikke om hvor hurtige de er når der er mad i farvandet.Desuden bliver du jo også ældre ,og dermed synssvækket,så er det da fint og have nogle fisk du kan se ideer??? 16738 ideer??? 16738
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 23:45

Hvor er I bare søde, at tænke sådan på mit velbefindende - især når jeg bliver gammel og svagtseende lol! MEN DEN GÅR ALTSÅ IKKE haha
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeTors 27 Aug 2009 - 10:37

Kiwa skrev:
Gnatoerne er vel umiddelbart også okay rolige selvom de er i bundlaget, og så generer de sikkert ikke mallerne.

Nix Gnatoerne er absolut ikke rolige (de er nogle rigtige børster er de) og de generer alt og alle hvis de kan,så dem vil jeg ikke anbefale.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeTors 27 Aug 2009 - 10:50

Nu har jeg ikke så meget forstand på tangaer, men indenfor malawi oplever jeg det, jeg selv kalder "genetisk betinget aggression". Dvs. jeg kan have to flokke af den samme variant, men med forskellige forældre, hvor den ene flok er "god som dagen er lang", og den anden flok er nogle hidsige bæster.
Hvis det samme gør sig gældende for tangaer, så kunne det måske være en ide at kigge på fisk i de øvre vandlag, så du minimerer risikoen for at de tørner sammen med maller/ålene (alt efter hvilket anlæg de har til aggressioner).
Kigger du derimod på de bundlevende fisk, så kan det måske gå begge veje vedr. aggressioner og om de vil genere dine maller/ål eller ej. Her vil du nok blive nødt til at prøve dig frem, hvis du ikke finder dine fisk et sted, hvor de har gået i lang tid. Sælger kan måske svare på, om de har anlæg til at være hidsige, eller vedkommende aldrig har oplevet problemer i den henseende med dem.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeTors 27 Aug 2009 - 11:52

Gerner skrev:
Der skal være godt med huler til ålen(e) så den har noget at putte sig i. og mht. typusmallen kan jeg kun anbefale den.

hvor længe siden er det du har set eller købt de ål hod Niels?? og hvor store var de?

he he ik så længe siden, men har sat mig på dem Laughing
ang.cichlider der kan gå sammen med dem, er jeg ikke alt for sippet med hensyn om det bliver malawi eller tanga. kun det at det nok bliver en smule kedeligt kun med maller og ål ... eller rettere det vil konen nok mene. hun er glad for min mbuna suppe med masser af farve. men nok ikke lige mbuna de skal gå med.......... tænkte også en overgang på frontosa... men men tjaeee. eller nogle taenilethrinops , lethrinops typer. men kan læse at det nok vil gå ud over adfærd og synlighed af ål og maller Question
tror jeg starter ud med at sætte et hjemmelavet 200 liters op til ål og maller indtil jeg finder en løsning på mbuna og hva der så skal gå sammen med dem. men kom bare med flere input ..... dem kan man ik få for mange af... men for sulan jeg synes de maller og ål er så fede tongue
Tilbage til toppen Go down
FinnB

FinnB


Antal indlæg : 83
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Avnbøl

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeTors 27 Aug 2009 - 12:47

Kunne man ikke komme nogle Tanganyika killier i (Lamprichthys tanganicanus),det tror jeg kunne blive godt Smile
Tilbage til toppen Go down
http://www.alssundakva.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeTors 27 Aug 2009 - 12:56

lindum skrev:
Gerner skrev:
Der skal være godt med huler til ålen(e) så den har noget at putte sig i. og mht. typusmallen kan jeg kun anbefale den.

hvor længe siden er det du har set eller købt de ål hod Niels?? og hvor store var de?

he he ik så længe siden, men har sat mig på dem Laughing
ang.cichlider der kan gå sammen med dem, er jeg ikke alt for sippet med hensyn om det bliver malawi eller tanga. kun det at det nok bliver en smule kedeligt kun med maller og ål ... eller rettere det vil konen nok mene. hun er glad for min mbuna suppe med masser af farve. men nok ikke lige mbuna de skal gå med.......... tænkte også en overgang på frontosa... men men tjaeee. eller nogle taenilethrinops , lethrinops typer. men kan læse at det nok vil gå ud over adfærd og synlighed af ål og maller Question
tror jeg starter ud med at sætte et hjemmelavet 200 liters op til ål og maller indtil jeg finder en løsning på mbuna og hva der så skal gå sammen med dem. men kom bare med flere input ..... dem kan man ik få for mange af... men for sulan jeg synes de maller og ål er så fede tongue

Har du sat dig på dem.......... det var da synd lol! hvis du fylder dem i et 200 liters så sørg endelig for at der er tætsluttende glas/lampe på,ellers kan de finde på at stikke af.Og det er ikke sikkert konen vil have ål på gulvet Smile ja du har ret både ålene og mallerne er rigtig fede.Held og lykke med dem når du får dem hjem
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeTors 27 Aug 2009 - 13:16

takker . yes ved godt de gerne ville sno sig på oplevelse udenfor baljen..... håber de kan gå i et 200 l. indtil jeg finder ud af noget med mine mbuna..... men svært at finde på hvad de skal gå sammen med. hvormange typhus mener du et kort 720 kan "bære" ? regner også på sigt at få lidt flere ål.....
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeTors 27 Aug 2009 - 14:46

lindum skrev:
takker . yes ved godt de gerne ville sno sig på oplevelse udenfor baljen..... håber de kan gå i et 200 l. indtil jeg finder ud af noget med mine mbuna..... men svært at finde på hvad de skal gå sammen med. hvormange typhus mener du et kort 720 kan "bære" ? regner også på sigt at få lidt flere ål.....
Tja det kommer jo nok lidt an på hvilke medbeboere du vælger ,men en 10 stykker vil jeg da nok mene det kan bære,hvis du vel og mærke har huler nok til dem,men ålene vil jo også gerne have en hule at være i,eller en stor sten at være under,nu er typusen jo ikke en malle der bliver kæmpestor,omkring 12 cm og de valgte ål bliver ca.30 så det er jo ikke nogen der bliver ret store.Der imod elipsiferen den bliver op til 50cm og det gør et par af de andre ål også.
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeTors 27 Aug 2009 - 21:01

tjae en possitivt problem. er lidt "ligeglad" om det er tanga eller malawi.. taiwan reef , lethrinops whatever . kan godt se det måske skal være en type som går lidt frit istedet for sandfræsere. men er lidt vild med sandfræsere.. glemmer aldrig mine taenilethrinops furcicauda.. fedt at se dem hamre hovedet ned i sandet.....efter føde
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeFre 28 Aug 2009 - 20:33

Du kunne jo prøve lidt Pro. Virgatus Namalenje Island ideer??? 640970
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeLør 29 Aug 2009 - 9:16

tjaeeeeee nok ik det ringeste foreslag.. de ser fine ud Wink
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeLør 29 Aug 2009 - 9:19

men det betinger at jeg kan få "nogen" lol! der ham dem, til at tage nogle fra Laughing
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeLør 29 Aug 2009 - 9:25

Vi vidste det var lige noget for dig cheers

Som du ved var der lige nogen stykker som blev spyttet sidste søndag ideer??? 515631, du er velkommen til at komme og se de stolte forældre, der er jo ikke så langt fra Viborg til Brovst, ikke engang på cykel (en lille dagstur ideer??? 95018 )
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeLør 29 Aug 2009 - 11:51

hvis jeg må benytte mig af at jeg har bil, det der cykel pjat er ik lige mig..... lol! men vil meget gerne se dem.. men har jo en balje fyldt med mbuna som skal finde et andet hjem.... skal de helst gå alene? mener kun dem og ikke andre cichlids? en enkelt art mere ville jo rent farve mæssigt. og adfærdsmæssigt være fint sammen med ål og maller.....har i et billede af hele akvariet?
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeLør 29 Aug 2009 - 11:53

men ak... de er jo for små at ha sammen med typhus maller.. så bliver de vist alligevel protein foder
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeLør 29 Aug 2009 - 11:54

Jeg sender dig lige en PB
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeTirs 1 Sep 2009 - 22:18

konen er lidt træt af at komme af med saulosi .... men mener ikke de vil ku gå sammen med maller og ål nævnt i indlæg 1.....
hmmmm må finde en løsning. om det skal være malawi eller tanga. hælder mest til malawi. (farver til konen) men synes der findes flere typer tanga med en mere spændende adfærd end malawi hmmm suk tænke
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 8:37

lindum skrev:
konen er lidt træt af at komme af med saulosi .... men mener ikke de vil ku gå sammen med maller og ål nævnt i indlæg 1.....
hmmmm må finde en løsning. om det skal være malawi eller tanga. hælder mest til malawi. (farver til konen) men synes der findes flere typer tanga med en mere spændende adfærd end malawi hmmm suk tænke

Ikke så meget bøvl med det,udskift KONEN lol! lol! tongue
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 10:51

kanon ide´... burde ha tænkt på det for længe siden lol!
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





ideer??? Empty
IndlægEmne: Sv: ideer???   ideer??? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
ideer???
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Generelt-
Gå til: