Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 problem med filter bag baggrund manglede træk

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
rasmus v

rasmus v


Antal indlæg : 70
Join date : 05/08/09
Age : 42
Geografisk sted : Hanstholm

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 0:25

Hejsa min overløb funker ikke ikke og min baggrund er tæt jeg har lavet 2 indsugninger i bunden

som jeg ser der har jeg 2 løsninger

1.købe en større ph der trækker noget mere (duer det)kører pt med 3500l i timen fordelt på 2 stk

2. fuge en af indsugningerne til igen for og skabe noget mere "undertryk"
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 0:51

Umiddelbart vil jeg sige, at du skal droppe overløbet, og så føre udstrømmerslangerne over baggrunden. På den måde fjerne du proteinhinden, og får mere sug i ristene, og dermed større chance for at filteret suger skidtet væk fra bunden.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
rasmus v

rasmus v


Antal indlæg : 70
Join date : 05/08/09
Age : 42
Geografisk sted : Hanstholm

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 0:57

Ja det kan af flere årsager ikke lade sig gøre hos mig, hovedsageligt grundet slangerne ikke lan være der for mit dækglas Smile

jeg fatter simpeltehn ikke hvorfor det ikke virker det har jeg aldrig oplevet før
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 1:01

Det kan du nu godt. Du har jo ikke vand helt op til dækglasset, så du kan save to hak i baggrunden til slangerne (alt efter hvor tykke slangerne er).

Du kan jo også have lavet dit overløb for stort. Hvad med at halvere det?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
rasmus v

rasmus v


Antal indlæg : 70
Join date : 05/08/09
Age : 42
Geografisk sted : Hanstholm

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 1:16

Jamen der er slet ikke træk nok i filteret til og lave vandstanden så høj at det render over . Det er derfor jeg overvejer en større pumpe

gad vide om man skulle lave det lidt dybere og så lidt mindre, nå det må blive imorgen gider ikke mere nu hold kæft jeg er hidsig
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 1:22

Nu må du ikke hænge mig helt op på det, men jeg mener, at en Ø60 riste fra BTN trækker omkring 1500 L/timen. Dvs. du har kun 500 L ekstra at gøre godt med (hvis vi antager, at pumperne yder det, de skal), og det er ikke meget. Du kan jo prøve at blokere den ene riste, og se om det gør en forskel ved overløbet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
rasmus v

rasmus v


Antal indlæg : 70
Join date : 05/08/09
Age : 42
Geografisk sted : Hanstholm

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 10:23

ja det må blive såen noget værk jeg vil rode lidt med idag

for jeg kan se nu har det kørt hele natten og der kommer ikke sand osv bag baggrunden så den er fin tæt i bunden og siderne ser også fine ud
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 11:58

Held & lykke med det.

Personligt kan jeg ikke se pointen med overløb. Der er andre måder, man kan fjerne proteinhinden på. Tværtimod synes jeg, at ulemperne ved det er ret store.

1. Når du fodrer med flager, risikerer du at meget af foderet ryger direkte igennem overløbet, og ned i filteret.
2. Du nedsætter sugeevnen i dine riste med risiko for at skidt ophober sig hurtigere på bunden.
3. Planterester/en død fisk kan sætte sig på overløbet, og dermed bremse flowet. Det kan resultere i, at baggrunden bliver "tømt" for vand, når din ristekapacitet er lille nok til at få overløbet til at fungere. Det er tit begrænset, hvor meget vand, der er plads til udenfor baggrunden, inden det løber over rammen. Jeg har godtnok aldrig hørt om det ske i en baggrund, men har selv et par gange oplevet det med overløb i et modul, hvor der ikke skal meget til, før pumpen løber tør for vand.

Men men....nu har du jo overløbet, og har fået lov til at bryde din kokkehjerne med at få det til at fungere, så min mening er jo irrelevant problem med filter bag baggrund manglede træk 16738 problem med filter bag baggrund manglede træk 16738 problem med filter bag baggrund manglede træk 16738
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 12:29

Unimati skrev:

3. Planterester/en død fisk kan sætte sig på overløbet, og dermed bremse flowet. Det kan resultere i, at baggrunden bliver "tømt" for vand, når din ristekapacitet er lille nok til at få overløbet til at fungere. Det er tit begrænset, hvor meget vand, der er plads til udenfor baggrunden, inden det løber over rammen. Jeg har godtnok aldrig hørt om det ske i en baggrund, men har selv et par gange oplevet det med overløb i et modul, hvor der ikke skal meget til, før pumpen løber tør for vand.
Ole det kan jo osse ske med risten ??? overløbet har da den fordel, at hvis risten dækkes af et eller andet, ,så tager den jo over.

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 12:39

Ja, det kan også ske med risten, men risikoen er større ved overløbet, da døde fisk og planterester har en tendens til at flyde rundt på overfladen. Risten vil jo kun tage over i det omfang, den kan trække.

Hvis f.eks. Rasmus finder ud af, at han kan få overløbet til at virke, hvis han blænder den ene riste af, så vil der komme omkring 1500 L/timen igennem den åbne riste, og 2000 L/timen i gennem overløbet. Hvis overløbet bliver blokeret, mangler han en "indgang" til 2000 L/timen (minus eventuelle små huller og ligende i baggrunden/fugningerne). De 2000 L bliver jo hurtigt spyttet ud på den anden side af baggrunden af pumperne.

Et overløb er normalt ikke specielt højt (da vandstanden kan risikere at komme under rammen ude foran baggrunden), så en død fisk/plante kan hurtigt totalt blokere for flowet. En riste på 6 cm i diameter har større chance for, at enten fisken eller planten ikke kan dække hele risten på én gang, og dermed kun gradvist nedsætter flowet igennem risten, så man har mulighed for at fjerne "blokeringen", inden det går galt. Det er ihvertfald min erfaring med det, men som sagt har jeg kun oplevet det ved moduler, og ikke ved baggrunde, da jeg aldrig har haft en baggrund med overløb af ovennævnte grunde Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 13:05

fisk i overfladen kan jeg ikke nikke genkendende til. jeg har fler gange haft en død fisk til at side i risten. mit overløb er sat, så det kun lige tager overfladen. hvis noget forhindre vandet i at løbe igennem risten og vandstanden stiger, så er mit overløb lavet, så hullet bliver større og kan derved tage mere vand. det har virket for mig indtil nu. og jeg døjer med trådalger som river sig løs og sætter sig i risten Evil or Very Mad

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 13:17

... og jeg har så aldrig oplevet at en død fisk/plante har blokeret mine indsugningsriste, så vandet ikke kunne komme igennem. Man kan jo så konkludere, at begge løsninger virker alt efter, hvordan man tankemæssigt vil have akvariet til at køre Very Happy

Den største årsag til, at jeg ikke kører med overløb er også pga. foderet. Jeg fodrer kun med knust flagefoder, så mine fisk tager et par timer om at blive færdige, og den metode virker ikke specielt godt i de akvarier, jeg har haft overløb i. Mit 750´er er med overløb til sumpen, og der har jeg været nødt til at "dække" mellem overløb og foderhul med et modul i overfladen, da det meste foder ellers røg ned i sumpen med det samme.

Men men.... lad os se, hvad kokken finder frem til. Det kommer garanteret til at virke efter hans hensigt, når alt kommer til alt Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
rasmus v

rasmus v


Antal indlæg : 70
Join date : 05/08/09
Age : 42
Geografisk sted : Hanstholm

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 15:04

Jeg ringede lige til mirakelmanden af akv indretning og filter opbygning og han sagde at overløbt skulle laves ca 1 cm dybere og vupti så funker det hele. Der er super godt træk i riste og filter og overløbet funker indtil videre perfekt, det er dog ikke dækket af med rist endnu så jeg jinkser ikke noget

Jeg synes lige ledes at klaringen af vandet sker noget hurtigere nu har hvor overløbet virker bedre end før
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitimeTirs 18 Aug 2009 - 15:10

Super problem med filter bag baggrund manglede træk 455281

Hvor bliver billederne så af?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





problem med filter bag baggrund manglede træk Empty
IndlægEmne: Sv: problem med filter bag baggrund manglede træk   problem med filter bag baggrund manglede træk Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
problem med filter bag baggrund manglede træk
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Filter bag baggrund kontra moduler med filter
» Installation af filter bag baggrund
» Til helved med baggrund filter !
» baggrund filter hvad synes i med foto
» Problem med aquabee up2000

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Teknik-
Gå til: