Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver.

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Empty
IndlægEmne: Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver.   Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 10:55

For noget tid siden kastede jeg mig over Tanganyikacichliderne. Mest af alt var det for at stille min nysgerrighed omkring dem, og for at se, om det nu kunne fange mig. Det blev til alt fra sneglehuslegere til rov, og især den lille multi facinerede mig.
Jeg købte en lille flok multier på en 10-20 stykker, og de fik et 112 L med en masse vinbjergsneglehuse, nogle enkelte sten og en masse sand. I starten tullede de bare rundt på må og få, og viste ikke den store adfærd...... men det tog dem vist kun et par timer, så var de i gang! Jeg vidste godt, at de var de rene entrepenører, og havde jeg været deres chef, så havde de nok fået mig fyret eller fået mig fjernet på anden måde, for min indretning af akvariet var da total elendig i forhold til deres smag Very Happy
Indenfor de første 24 timer havde de fået flyttet alt sandet over i den ene side af akvariet. Sneglehusene blev pænt lagt tilbage, og så blev de ellers dækket til med sand. Efter nogle dage var akvariet præcist som de ønskede sig det.... imponerende at så små fisk kan flytte så meget sand og sneglehuse på så kort tid! Det virkede til, at gruppen var blevet splittet i 2 den første tid, men stille og roligt blev overskydende hanner puffet længere op i akvariet af de dominerende hanner. Der gik ikke længe, inden de første unger "hoppede" rundt mellem sneglehusene, og det var total idyl. Sådan fortsatte det, og flyttede jeg en af de store sten, så begyndte gravearbejdet igen, og de blev færdige med den nye indretning efter et par dage. På et tidspunkt var der så mange unger i akvariet, så jeg tog en del fra og solgte dem videre. De overskydende hanner prøvede løbende at tilkæmpe sig et sneglehus, men det var nu ikke den store succes for dem, men det virkede nu også til, at de langt hen af vejen var helt okay med at bo oppe i akvariet, for så var de jo tættere på maden.
Lige fra dag 1 og frem til den dag, hvor akvariet blev nedlagt kørte det perfekt, og det er ikke sidste gang, jeg har disse små rendegravere..... De er kanon stor underholdning, og det kompenserer fuldt ud for deres manglende farver. Jeg vil ihvertfald anbefale enhver at prøve dem på et tidspunkt, så man kan se, hvordan en fisk selv synes, et akvarie skal se ud, for du har som akvarist ikke noget at skulle have sagt der Very Happy

Lige et par billeder af de små magtkampe, der opstod mellem hannerne.

Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Multi1

Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Multi2

Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Multiy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Empty
IndlægEmne: Sv: Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver.   Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Icon_minitimeOns 10 Jun 2009 - 15:46

Rigtig fin beskrivelse af dine oplevelser med den lille sneglefætter.

Det er sådan noget der sjovt at læse/høre om, og fine billeder er der også.

Jeg har nu aldrig været til de der sneglefætre, og tror desværre aldrig jeg kommer til at holde dem, men sådan er smag og behag jo så forskellig. Det har intet med fiskens udseende at gøre, men der er et eller andet ved deres "beboelseslejligheder", der generer mit øje. lol!

Havde en gang et par stykker af Altolamprologus sp. "compressiceps shell" gående i et par dage. Passede dem i en lille uges tid for en anden akvarist. De var nu ret sjove, og deres "surmundede" udseende var faktisk ret inspirerende at kigge på. Skulle jeg ombestemme mig mht. en sneglefætter, ville det nok være den der blev mit valg. Men om den i det daglige, har en ligeså spændende adfærd, med omrokering af akvariummet, ved jeg ikke, og det er jo netop den adfærd som egentlig gør disse små fisk, sjove at have.

Mvh
Yvonne
Ps bare et forslag, kunne denne debat ikke med god samvittighed flyttes over i den nye fine kategori du har lavet Ole? https://unimati.danskforum.net/tanganyika-sneglehusleger-f38/
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Empty
IndlægEmne: Sv: Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver.   Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Icon_minitimeOns 10 Jun 2009 - 21:34

Det er nu en hyggelig lille fætter, og du kan da godt have en lille koloni ovre i det ene hjørne af dit akvarie, uden det skæmmer dine øjne Very Happy

På et tidspunkt havde jeg også fået lidt Altolamprologus sp. "compressiceps shell" ind i butikken. Det første jeg tænkte, da jeg så den var "Evolutionen var da vist i skidt humør, den dag du blev lavet min bette ven" lol! lol! lol!
Men ja.... de vandt ved nærmere bekendtskab, men grænser nu stadigvæk til at være den fisk, jeg har holdt, der har set mest underlig ud Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Empty
IndlægEmne: Sv: Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver.   Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Icon_minitimeTors 11 Jun 2009 - 0:14

Helt enig Ole.

Men nu er jeg jo også dybt underlig, og kan godt li' individder som ikke umiddelbart tiltaler de fleste. Ergo de små "surmundede" er i mine øjne så tilpas grimme, at de måske en dag kommer ind her - på trods af deres medfølgende grimme lejligheds komplekser lol!

Mvh
Yvonne
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Empty
IndlægEmne: Sv: Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver.   Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Icon_minitimeTors 11 Jun 2009 - 11:30

De grimme "lejligheds komplekser"bliver hurtigt til ingenting Yvonne lol! har ca 300 sneglehuse sammen med mine multier,og det ser kun ud som 30....så smid du bare lidt ned i din balje Laughing
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
Sponsoreret inhold





Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Empty
IndlægEmne: Sv: Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver.   Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver. Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Neolamprologus multifasciatus - Den charmerende rendegraver.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: