Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 inspireret af en anden tråd

Go down 
+3
jensp
lgb
Gerner
7 deltagere
ForfatterBesked
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

inspireret af en anden tråd Empty
IndlægEmne: inspireret af en anden tråd   inspireret af en anden tråd Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 11:03

Jeg sad og læste en anden tråd om alger og vandskift,og så var det jeg kom til at tænke på ,hvis i skifter vand hvor meget skifter i hvor tit skifter i oghvad fylder i med tempereret eller koldt vand og hvorfor bruger i det ene eller andet ?? bruger i noget til vandforbedring (easy life eller andre ting). ja det var mange spørgsmål men kom frit frem.
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

inspireret af en anden tråd Empty
IndlægEmne: Sv: inspireret af en anden tråd   inspireret af en anden tråd Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 11:16

Jeg skifter mellem 25-50 % en gang om ugen, jeg plejer at banke temp ned på 25, fra 30 grader. Det klare mallerne fint, lige som i regntiden. Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
jensp

jensp


Antal indlæg : 156
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe

inspireret af en anden tråd Empty
IndlægEmne: Sv: inspireret af en anden tråd   inspireret af en anden tråd Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 11:27

Hej Gerner!

Jeg skifter ca. 1/3 en gang om ugen. Jeg bruger ingen vandforbedringsmidler.

Temp afhænger af årstid. Om sommeren bruger jeg koldt vand, fordi temp. i mine akvarer, mellem vandskiftene, når højt op. Om vinteren giver jeg dem 22-23 grader vand.

MVH. Jens
Tilbage til toppen Go down
http://www.malawi-gruppen.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

inspireret af en anden tråd Empty
IndlægEmne: Sv: inspireret af en anden tråd   inspireret af en anden tråd Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 12:03

Vi skifter vand efter hvor stor belastningen er i hvert akvarium. I dag er den dog nogenlunde konstant, og vi har fortrinsvis udvoksede fisk, så vi skifter vi ca. 30% vand hver 14. dag.

Om vinteren bruger vi tempereret vand for at undgå temperaturfald. Har ikke haft problemer med at bruge opvarmet vand.

I sommerperioden kan vi, hvis temperaturen stiger for meget, komme ned på at skifte vand 2-3 gange om ugen. Det er akvariummets temperatur der afgør hvornår der skiftes vand, altså udenfor 14 dages perioden. Her bruger vi koldt vand.

Hvis man fodrer sine fisk hårdt, f.eks. pga. at de skal vækstes, ja så kan man nok ikke nøjes med så få vandskift som vi gør. Nu har vi aldrig fodret vores fisk særligt hårdt, men i starten af vores akvariehold hvor alle fisk var unger/ungfisk blev der fodret lidt mere end der gør idag, der blev der også skiftet vand oftere.

Mener at en voksen/gammel fisk der skal vedligeholdes foderstandsmæssigt, ikke har det samme behov for større mængder foder, som ungfisk der skal vækstes og udvikles har. Måske et sidespring, men i mine øjne hænger mængden af foder, som måske ikke bliver spist/optaget, sammen med hvor ofte man har behov for at skifte vand. Igen et belastningsspørgsmål.

I forbindelse med flytning af fisk i mellem akvarierne, eller ved nytilkomne fisk anvender vi konsekvent Easy Life. Vi bruger det også hvis nogle af fiskene en sjælden gang, har været lidt for hårde ved hinanden, og har fået lidt småskrammer. Begrundelsen herfor er - en fisk i berøring med net kan påvirke slimlaget, nogle fisk er i mine øjne mere udsatte end andre. Øjnene er efter min erfaring også ret udsatte under en flytning, og efter berøring med net. Derfor denne lille opstartshjælp, hvis vi har flyttet rundt på fiskene.

Men om produktet hjælper aner jeg reelt ikke - er bestemt ikke ekspert på dette område. Har ikke lavet forsøg med det, men har bare fået det anbefalet af andre, så derfor har vi nu brugt det igennem et par år.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Elund

Elund


Antal indlæg : 46
Join date : 10/06/09
Age : 43
Geografisk sted : Hjørring

inspireret af en anden tråd Empty
IndlægEmne: Sv: inspireret af en anden tråd   inspireret af en anden tråd Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 12:43

Jeg skifter 1/3 hver uge cirka. Temperaturen i mine akvarier ligger fra ca. 25 - 30 grader, da jeg har maller og tanganyika.
Jeg fylder altid op med vand som er ca. 25 grader, så der ikke kommer det store udsving i baljen.
Jeg bruger Easy-life ved hvert vandskift. Jeg tror det har en positiv effekt på fiskene.
Tilbage til toppen Go down
http://www.tanganyikacichlider.dk
FinnB

FinnB


Antal indlæg : 83
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Avnbøl

inspireret af en anden tråd Empty
IndlægEmne: Sv: inspireret af en anden tråd   inspireret af en anden tråd Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 14:28

Jeg skifter 25-30% i ugen og bruger koldt vand,så kommer jeg lidt af Avifaunas egne aqua safe i (fordi den er billigt)
Tilbage til toppen Go down
http://www.alssundakva.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

inspireret af en anden tråd Empty
IndlægEmne: Sv: inspireret af en anden tråd   inspireret af en anden tråd Icon_minitimeLør 13 Jun 2009 - 15:32

Jeg forsøger at skifte 30% om ugen. Jeg bruger en 38 mm slange til at tømme af med, så står jeg og stener lidt, ender det med et vandskifte på 50-70%. Det tager cirka 1 minut at tømme 30% af et 325´er.......

Mit 750´er får skiftet vand hvert halve år, men den har jo været vendt i en anden tråd Very Happy

Jeg fylder altid på med tempereret vand, da jeg ikke vil have for store udsving i temperaturen. Det er nok ud fra den overbevisning, at faldet i nitrat påvirker fiskene, og at et temperaturfald ikke vil gøre gavn..... så ja. Ikke den store videnskabelige grund for at bruge tempereret vand Very Happy

Jeg bruger AquaLife eller Easy Life FFM, hvis jeg flytter fisk/tilføjer fisk til et akvarie (det sker næsten altid i forbindelse med et vandskifte), hvis jeg piller ved filteret eller hvis jeg synes, fiskene "kigger" lidt skævt til mig. Jeg bruger ikke noget ved vandskifte, hvis jeg kun skifter vand, og ellers piller snitterne fra akvariet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

inspireret af en anden tråd Empty
IndlægEmne: Sv: inspireret af en anden tråd   inspireret af en anden tråd Icon_minitimeLør 13 Jun 2009 - 15:58

OK ja nu var det mig der startede tråden,så må jeg vel også fortællr hvordan jeg gør Wink
Jeg skifter ca.40 -50 % en gang om ugen,har prøvet at vente 14 dage men det kunne fiskene ikke lide (de gællede ad h til)så det blev ugentligt.
jeg fylder koldt vand på igen ,men tror jeg vil prøve med tempereret næste gang,da fiskene står helt nede over bunden de første 3-4 timer efter,og det kunne jeg forestille mig kunne være en stressfaktor jeg bruger også kun vandforbedring når jeg flytter fisk og sætter nye i.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





inspireret af en anden tråd Empty
IndlægEmne: Sv: inspireret af en anden tråd   inspireret af en anden tråd Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
inspireret af en anden tråd
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Den nye butik på Messingvej 20H, 8940 Randers.
» Anaerobt bundlag.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Generelt-
Gå til: